ארדן: "האוצר הונה אותנו; ניאבק בתחנת הכוח באשקלון"

חשש: תחנת הכוח החדשה באשקלון תופעל בעיקר בפחם, לאחר שהאוצר הסיר הסתייגות שקובעת שהשימוש בפחם ייעשה במקרי חירום בלבד

זעם במשרד להגנת הסביבה ובארגונים הירוקים מהחלטה שהעביר אתמול (ג') משרד האוצר במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שיאפשר לטענתם להפעיל את תחנת הכוח המתוכננת באשקלון בפחם. הליך שריפת הפחם להפקת חשמל נחשב למזהם ביותר.

חששות אלה עלו בעקבות הצלחה שרשם האוצר בדיוני המועצה הארצית, כשהשמיט מהתוכנית את האפשרות שהפקת החשמל בפחם תיעשה במקרי חירום בלבד, כלומר רק בעת שלא ניתן יהיה להשתמש בגז טבעי. "משמעות הדבר היא שמתי שהאוצר ירצה - ייעשה מעבר ממשטר ייצור חשמל בגז לייצור חשמל בפחם, בלי קשר למצב האובייקטיבי של מלאי הגז ושל מקורות אנרגיה אחרים שיכולים לאפשר ייצור חשמל נקי יותר", התרעם גורם במשרד להגנת הסביבה: "על רקע השמטת שתי המילים, 'מקרי חירום', יתאפשר ייצור החשמל על בסיס של כדאיות כלכלית בלבד ועל רקע מחירי הדלק בשוק".

"לא שולט בפקידיו"

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, התרעם אף הוא על המהלך של האוצר והגדיר אותו הונאה. "האוצר הונה ורימה אותנו והסכמות שהושגו איתו בעבר בטלות. אנחנו חוזרים למאבק. על רקע ההסכמות, הייתי מוכן לוותר על התקנת סולקנים בתחנה, שעלותם כמיליארד שקל. הייתה התחייבות שהתחנה תופעל בגז, ורק במקרים חריגים, כמו קשיים בקבלת גז בגלל פיצוץ במצרים, או תקלה, ייעשה שימוש בפחם".

לדברי ארדן, "האוצר לא עומד בהתחייבות, ואם עד כה היו 20 אלף חתימות נגד התוכנית, עכשיו יהיו 50 אלף. יוגשו עתירות לבית המשפט ויהיה מאבק עיקש". ארדן הוסיף כי "מוזר מה שקרה כאן, שטייניץ בעצמו התנגד לתחנה פחמית, אך כנראה שהוא לא שולט על פקידי משרדו".

על רקע הדברים ארדן פנה לשר התשתיות, עוזי לנדאו, והודיע לו כי יפעל למשיכת התוכנית מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה.

סומכים על ארדן

גם ארגון אדם טבע ודין ביקר בחריפות את ההחלטה. "המועצה הארצית, תחת ידו המכוונת של האוצר, הוכיחו שלא בריאות תושבי ישראל עומדת בראש מעיניהם, וכך גם לא התחייבויות עבר מצד ממשלת ישראל באו"ם להפחית את פליטת גזי החממה", אמר מנכ"ל הארגון, עמית ברכה. "ההחלטה שהתקבלה היום היא בחזקת פרצה הקוראת לגנב".

דיוני הוועדה מהבוקר בירושלים לוו בהפגנה של תושבים מאשקלון, שכיוונו את מסריהם נגד שר האוצר וקראו: "שטייניץ חונק את ישראל". בהפגנה השתתפו גם פעילים מגרינפיס וממגמה ירוקה, שטענו כי הפעלת התחנה בפחם, תסכן את בריאות תושבי אשקלון וסביבתה.

יו"ר מטה המאבק בתוכנית, יורם שפר, הצביע על הישג במאבק, שכן התחנה שתוקם תהיה דו-דלקית. "אנו סומכים על המשרד להגנת הסביבה, שבמסגרת חוק אוויר נקי, יגביל את היתר הפליטה להפעלת התחנה. חיוני למנוע פגיעה נוספת באיכות האוויר ובבריאותם של רבע מיליון תושבים באשקלון ובסביבתה".

מועצת באר טוביה לארדן: "שתיקתך זועקת"

"מולנו ניצבים ברוני ממון עם תיאבון עסקי בלתי מוגבל, ומן העבר השני אנו ניצבים מול משרדי ממשלה נעדרי רגישות סביבתית. אנו נאלצים לשכנע שוב ושוב כי תחנת כוח שתפעל באמצעות גז באזור התעשייה בבאר טוביה תהווה בכייה לדורות ותסכן חיים של רבים". כך כתב ראש המועצה האזורית באר טוביה, דרור שור, לשר גלעד ארדן, על רקע הכוונה של טריפל אם להקים את התחנה השנויה במחלוקת. בין בעלי השליטה בחברה, אברהם נקשווילי, ג'קי בן זקן ומשה טרי.

בעבר הובילה שיכון ובינוי, שבשליטת שרי אריסון, את התוכנית להקמת התחנה, אולם על רקע מחאת התושבים, מכרה את זכויותיה במיזם.

"אנו בעיצומו של מאבק שמדיר שינה מעינינו", כותב שור לארדן. "רגע לפני מתן גזר הדין, שתיקתך רועמת. הייתי מצפה כי כשר שהטביע את המונח 'המזהם ישלם', תגנוז באחת את התוכנית ההרסנית והמסוכנת המונחת על שולחנך". לדברי שור, מועצת באר טוביה מסרה למשרד להגנת הסביבה סקר סיכונים מפורט בנוגע להשפעת התחנה על תושבי קרית מלאכי והיישובים החקלאיים בסביבה במסגרת תרחישים כמו פיצוץ, שריפה, רעידת אדמה ועוד.

בלשכתו של ארדן אמרו היום כי המכתב טרם הגיע.