מלחמת החרדנים בעליונים

את הפוליטיקאי יודעים להפחיד - נשאר לפיכך לכבוש, או לפחות להרוס, את ביהמ"ש העליון

"קרוב היום שבבג"ץ יישבו תלמידי חכמים גדולים, ובפרקליטות יישבו אנשי תורה" - זו הייתה אחת האמירות של אחד הרבנים בעצרת החרדים שנערכה אתמול (ב'). שאר הרבנים התנבאו ברוח דומה.

שופטי בית המשפט העליון הם היום האנשים השנואים ביותר על המגזר החרדי-ימני (להלן: החרדני, לשם הקיצור). ובצדק. החרדנים יודעים שבית המשפט העליון הוא החומה היחידה הניצבת בינם לבין כפיית רצונם על הציבור ועל הדמוקרטיה.

אין אלוהים, יש רבנים

החרדנים אינם חוששים מהמנהיגות, כי את הפוליטיקאים הם יודעים איך להפחיד ולהרתיע. נשאר, אם כן, בית המשפט העליון - והוא משמש עכשיו מטרה לכיבוש, או לפחות להרס.

אחד האמצעים לכך טמון בהצעת החוק לקיצור תקופת הכהונה המינימלית לנשיא בית המשפט העליון מ-3 שנים לשנתיים. בשביל מה/מי זה טוב? ובכן, בחוק נקבע כי תקופת הכהונה המינימלית לנשיא העליון היא 5 שנים. כאשר ביניש תפרוש, יגיע התפקיד לשופט אשר גרוניס, בהיותו הוותיק ביותר. אבל מפאת גילו יגיע גרוניס לגיל הפרישה כעבור 3 שנים, ולכן לא יוכל להתמנות, אלא אם כן ביניש תקדים את פרישתה, מה שהיא כמובן לא תעשה. או שישנו את החוק, כאמור.

למה הימין והדתיים רוצים את גרוניס? כי הם רואים בו שופט שמרן, על כל המשתמע מכך בעיניהם. לכשעצמי הדבר הזה לא משנה.

היו כבר בעליון שופטים שמרנים, והם היו שופטים מצוינים, וגם גרוניס הוא כזה. אבל החרדנים מאמינים ששמרן יהיה נתון להשפעתם. כך נולד הרעיון לכפות את מינוי גרוניס באמצעות שינוי החוק. אנחנו רואים, אם כן, את השיטה: משנים את החוק לא על-פי שיקולים ענייניים, אלא עלפי שיקולים סקטוריאליים.

חוק ייעודי

חוק גרוניס, כפי שהוא מכונה, הינו חולייה אחת בדרך לשינוי דמותו של העליון מבית משפט חסר פניות לבית משפט הפועל בצורה מוטה. הצעת חוק אחרת מבקשת לשנות את שיטת הוותק. היום מתמנה לנשיא השופט הוותיק ביותר, ובחוק המוצע מבקשת הקואליציה הימנית-חרדית לגרום לכך שהנשיא ייבחר. על-ידי מי? זה לא משנה להם. הם כבר ימצאו דרך להשפיע, בדרכים כאלה ואחרות.

בכל הזמן הזה, שבו הקואליציה הימנית-חרדית דבקה במטרתה להרוס את שיטת המשפט הדמוקרטית, הציבור והמנהיגות אצלנו עוסקים באינטנסיביות בנושאים אחרים. אין מודעות לכך שהכרזה על מדינה פלסטינית מסוכנת לנו הרבה פחות מהכרזה על מדינה חרדנית שתהיה מדינת הלכה פרימיטיבית, חשוכה, מדינה שהרוב היהודי במדינה בה לא ירצה ולא יוכל לחיות בה.

פנייה לגרוניס

כבוד השופט גרוניס, האם תרגיש נוח עם עצמך, עם מצפונך, אם תתמנה לנשיא העליון בזכות חוק שנוצר בשבילך? האם חקיקה כזאת כשרה בעיניך?

אם התשובה שלילית, כדאי שתאמר זאת ותפסיק את הביזוי הזה של החוק, ונדמה לי שגם שלך. שתיקה שלך עלולה להתפרש כהסכמה עם מגמת ההפחדה והכפייה.