אמנסטי: אסד ביצע פשעים נגד האנושות באופן "שיטתי"

ארגון זכויות האדם אמנסטי פירסם הלילה דוח המתאר פשעים שביצעו אנשי נשיא סוריה, באזרחי המדינה ■ הארגון אסף עדויות מזעזעות מעשרות אזרחים ■ קורא לאו"ם לנקוט בצעדים מהותיים כלפי אסד

ארגון זכויות האדם אמנסטי פירסם הלילה דוח ובו מוטחות האשמות כלפי נשיא סוריה בשאר אסד בדבר ביצוע פשעים נגד האנושות במהלך דיכוי ההפגנות נגד משטרו.

הדוח מתבסס על ראיונות שנערכו עם למעלה מ-50 בני אדם ששוחחו עם פעילי הארגון. ההאשמות נוגעות לאלימות שהפגינו כוחות הצבא של אסד כנגד אזרחים שהפגינו בעיירה תל קלח, הסמוכה לגבול עם לבנון. כוחות הביטחון נכנסו לעיירה ב-14 במאי בעקבות הפגנות שנערכו בה נגד המשטר.

בדוח נכתב כי הפגזות הצבא על העיר הובילו למותם של עשרות אזרחים סורים ולפציעתם של בני אדם רבים. צוין כי אנשיו של אסד ביצעו מעצרי ילדים, עינו אזרחים ואף עינו פצועים בבתי החולים. הארגון מציין כי הפשעים שבוצעו בעיירה תל קלח מתווספים למעשים אלימים שביצעו כוחות המשטר בכל רחבי המדינה ועל כן הם מוגדרים "פשעים נגד האנושות".

"את הכלבים באים לאסוף כלבים"

הדו"ח מתאר עינויים קשים באזרחים ששהו בתאי מעצר שהובילו למותם. בנוסף, משפחות ההרוגים ספגו השפלות לאחר שהגיעו לזהות את גופות יקיריהם. "את הכלבים באים לאסוף כלבים", כך צוטטו אנשי כוחות הביטחון בדוח.

הדוח מצטט עדויות של עצורים אשר סיפרו לארגון כי אחד מאנשי כוחות הביטחון השתמש בשיטה המכונה "רוח רפאים" כלפי אחד מהם. בתנוחה הזו, העצור נאלץ להיכנס לתנוחה מתוחה באמצעות קשירת איברים מגופו למוט גבוה, ובמשך שעות ארוכות הוא מוכה קשות.

מחמוד בן ה-20 שנעצר בעיר תל קלח לאחר שהשתתף בהפגנות, והוחזק במשך חמישה ימים במתקן צבאי בעיר חומס, סיפר לאנשי הארגון כי במהלך הזמן ששהה במעצר הוא מספר כי אנשי הביטחון קשרו אותו בתנוחת "רוח רפאים" ונתנו מכות חשמל לגופו ולאיבר מינו. הוא מספר בכאב: "גם כשהתחננתי שיפסיקו, הם לא חדלו ממעשיהם".

רק אתמול התקבל דיווח על כך שאנשיו של אסד טבחו למוות ב-14 אזרחים סורים שהפגינו בעיר חמה.

הארגון קרא לאו"ם לנקוט פעולות כנגד הפשעים האיומים שביצעו אנשיו של אסד באזרחיהם, וכי יש מקום להעמיד בכירים במשטר לדין בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג.