המחיר הגבוה של חופש ביום ראשון

מי שירוויח הכי הרבה מקיצור שבוע העבודה יהיו הקניונים, בתי-הקולנוע ומקומות הבילוי

אז מי ירוויח מקיצור שבוע העבודה? יש להודות שזו שאלה מורכבת. קשה לכמת את מחיר החופש, שהרי כבר אמרו חכמינו - אין מחיר לחופש. ובכל זאת, ניסיון להתעמק מעט ביישום המעשי של משאלת-הלב של כולנו, שפירושה עוד יום חופש בשבוע, מגלה שלפי ההצעה הנוכחית מחיר החופש יהיה די גבוה, בעיקר עבור משפחות עם ילדים.

למה? החשבון הוא פשוט: היום הילדים לומדים 6 ימים בשבוע. יום שישי הוא אמנם יום קצר, אבל בואו נודה על האמת - גם הימים האחרים לא מאוד ארוכים. ברגע שהם ילמדו 5 ימים, תיכנס מחלבת הכספים מההורים להילוך גבוה.

מדובר במחלבה שמכניסה את תנובה, שטראוס וטרה לכיס הקטן. גם בימים כתיקונם, ובמיוחד בחופש הגדול, היא עובדת במלוא הכוח - אז לא קשה להניח כמה מזומנים היא תניב כאשר יום ראשון יהיה יום חופשי.

לא שיש לי התנגדות לבילוי משפחתי. להפך, אני בעד, אבל ההוצאות על הבילויים האלה הפכו בשנים האחרונות לבלתי נסבלות. כאשר כרטיס לסרט עולה 40 שקל, בילוי משפחתי בקולנוע מגיע ל-200 שקל, כניסה לבריכה עולה 50 שקל לאדם - הרבה מאוד משפחות פשוט מוותרות על התענוג הזה.

לכן, כל עוד המדינה לא תחשוב עוד צעד קדימה ותמצא דרך להציע מסגרות מסובסדות לילדים באותם ימי ראשון חופשיים, מי שייהנה מתוספת החופש הזאת יהיו הקניונים, אתרי הנופש, מקומות הבילוי, המשחקיות, הבריכות ובתי-הקולנוע. הם ללא ספק יחגגו.

ועוד לא אמרנו מילה על המחיר הכבד לא פחות - הארכת יום העבודה הארוך בלאו הכי. בישראל של היום חלק גדול מהילדים נפרדים מהוריהם בסביבות 07:30 ופוגשים את אמא שוב ב-16:30. את אבא הם רואים רק בשעות הערב המאוחרות.

הארכת יום העבודה תדרדר את המצב הזה עוד יותר. מסגרות חינוכיות רבות יצטרכו להאריך את שעות הפעילות, וההורים יראו את הילדים פחות. גם זה מחיר שצריך לחשוב עליו.