רואה רחוק, רואה שקוף

שבע שנים אחרי הופעתו האחרונה בתיאטרון הרפרטוארי, מוציא השחקן והמוזיקאי משה בקר אלבום חדש בשם "מוסה סוסה", שאת רוב שיריו כתב והלחין. בראיון ל"גלובס" הוא מסביר מדוע בחר לקטוע קריירת משחק משגשגת לטובת החלום להפוך לזמר-יוצר במשרה מלאה

"ההחלטה לעזוב את המשחק לטובת המוזיקה התקבלה, מבחינתי, מחוסר ברירה. לו הייתי ממשיך בתיאטראות הייתי נשחק, מצטמק עד שלא היה נותר ממני דבר", כך אומר השחקן והמוזיקאי משה בקר שבע שנים אחרי הופעתו האחרונה בתיאטרון הרפרטוארי. כיום, בגיל 57, הוא משיק אלבום בשם "מוסה סוסה" שאת רוב שיריו כתב והלחין בעצמו (ארקדי דוכין, רותם כהן ויוסף ברנדשווילי תרמו לחנים), מעלה מופע חדש וחושף לראשונה את הנסיבות שבהן החליט, בגיל 50, לקטוע קריירת משחק משגשגת לטובת החלום להפוך לזמר-יוצר במשרה מלאה.

בעבר שילבת בהצלחה בין התחומים. את האלבום "חפצים אישיים", שאת כל שיריו כתבה והלחינה במיוחד עבורך נעמי שמר ז"ל, הקלטת בתקופת שיא בקריירה שלך כשחקן.

"אם הייתי יכול לעבוד בחדר החזרות מדי יום מבוקר עד אחר הצהריים, משם לצאת להופעה באחת מערי הארץ ולשוב סחוט הביתה בשעות הקטנות של הלילה, לישון כמה שעות ולהתחיל הכול מחדש בבוקר שאחרי ועדיין למצוא זמן ואנרגיות לעשות מוזיקה - הייתי משלב בין הדברים.

"דווקא ההתנסות ההיא הוכיחה לי שזה בלתי אפשרי, לפחות לא ברמות ההשקעה והמחויבות שאותן אני דורש מעצמי. הייתי חייב להחליט באיזה משני העולמות אני חי ובחרתי במוזיקה. זה היה חלום ילדות. לא רק לשיר, אלא גם לכתוב ולהלחין. וכן, זו הייתה החלטה קשה שאת תוצאותיה אני מרגיש מדי יום, בעיקר כלכלית. את הקלטות 'מוסה סוסה' מימנתי עצמאית, היו תקופות קשות מאד, וזה בלי לקחת בחשבון את ייסורי היצירה באולפן. במצב כזה לא פשוט לענות לטלפון ממנהל אמנותי של תיאטרון גדול, שבו משלמים לך שכר נאה, לקבל הצעה מפתה ואז להסביר בנימוס שאתה לא מעוניין".

"מסתדרים יפה בלעדיי"

משה בקר, בנם של שחקני תיאטרון הבימה ישראל בקר ופנינה פרח, החל את הקריירה המקצועית שלו בתחילת שנות ה-80. בשנת 87 הוביל אותו מפגש עם המשוררת נעמי שמר להקלטת אלבומו הראשון. עדיין, נדרשו לו 20 שנים נוספות להמשיך את הפאזה המוזיקלית במופע "סולו", שבו חידש שירים עבריים מוכרים.

לפני שנתיים החל לכתוב ולהלחין את שירי "מוסה סוסה", וכאשר נפגש לראשונה עם המעבד המוזיקלי נועם זלטין סרב לחשוף את זהות היוצר. "אחרי שעובדים עם נעמי שמר צריך לגייס הרבה אומץ להאמין שהשירים שלך מספיק טובים", הוא משחזר. "עד היום אני לא יודע אם נועם ידע מההתחלה ושיתף פעולה, או שבאמת הפתעתי אותו. הקלטתי סקיצות בבית על הסלולרי בליווי הפסנתר. לנועם אמרתי: 'אתה לא מכיר את המחבר, הוא לא מוכר', ונועם ענה: 'תגיד לו שימשיך לכתוב לך. יש ביניכם כימיה טובה'".

"מוסה סוסה" הוא כינוי גנאי שהצמידו לך הילדים בבית הספר בו למדת. מה הוביל אותך לבחור בשם הזה לאלבום?

"אלו שירים אישיים מאד עבורי. פתחתי כל מה שלא העזתי לדבר עליו בעבר. היחסים המורכבים עם אבי ואחי, השאלות שלא העזתי לשאול את אבא כשהיה בחיים, צלקות ילדות שטרם הגלידו. 'מוסה סוסה' זה הילד שהייתי, אבל משהו ממנו נשאר במבוגר שאני היום. מרגש אותי לגלות אילו תגובות השיר מעורר. מקובל לחשוב שרק טראומות אלימות מסבות נזק בלתי הפיך לילד, אבל מילים יכולות להוביל לפגיעה קשה באותה מידה. עלבונות אותם מטיחים בך כשהנפש שלך עדיין רכה ופגיעה.

"בשבועות האחרונים אנשים ברחוב אומרים לי: 'שמעתי את השיר שלך והרגשתי שזה עליי'. יש אינספור מוסות סוסות בעולם, כל אחד סוחב עלבון ילדות אישי משלו ומרגיש אשם שעוד לא התגבר עליו".

יש סיכוי שתחזור לתיאטרון?

"אולי בעתיד הרחוק מאד. חשוב לי יותר להתחיל לעבוד על האלבום הבא. אני עובד מדי פעם בבימוי, מגיע פה ושם לראות הצגות חדשות, שומר על קשר עם כמה קולגות אבל זה הכול. לא בוער בי לחזור לתיאטרון ובכנות, נראה לי שהם מסתדרים יפה בלעדיי".

משה בקר יעלה את המופע "מוסה סוסה" ב-12 בחודש באולם תיאטרון היהלום (רחוב היצירה 3) ברמת גן. מחיר כרטיס: 70 שקלים

משה בקר

תאריך לידה: 24 באוקטובר 1954

נולד ב: תל-אביב

הישגים בולטים: עשרות תפקידים בתיאטראות הבימה, הקאמרי, באר שבע וחיפה. זכה בפרסי "כינור דוד", "ורד הכסף" ו"תפוח הזהב" בקטגוריות שחקן השנה.

הכי זוכרים לו את: הלהיט "תות" מהאלבום "חפצים אישיים", ותפקיד מנחה מועדון הלילה במחזמר "קברט" בשנת 89' בתיאטרון הלאומי הבימה לצד מיקי קם בתפקיד סאלי בולס.

ועוד משהו: תפקידו האחרון בתיאטרון לפני שהחליט לפרוש היה במחזה "בגדי המלך" מאת ניסים אלוני