הבנק המרכזי האירופי העלה את הריבית בפעם השנייה השנה - ל-1.5%

"ה-ECB מאבד סבלנות. המדינות צריכות לפתור את בעיות החובות"

הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, העלה בישיבת ההנהלה שלו היום (ה') בפרנקפורט את ריבית היעד קצרת המועד שלו בפעם השנייה השנה, ברבע אחוז ל-1.5%. להערכת כלכלנים, ההעלאה השלישית השנה תהיה ברבעון הרביעי. בבריטניה שמר היום הבנק המרכזי על ריבית יעד של 0.5%, ללא שינוי, על רקע הסימנים לכך שתוכנית קיצוצי ההוצאה הממשלתית מחלישה את התיאבון הצרכני.

נשיא ה-ECB היוצא, ז'אן-קלוד טרישה, נלחם בשתי חזיתות במרחב האירו: הוא חייב לרסן את ציפיות האינפלציה במדינות הצפוניות החזקות, ובראשן גרמניה, ומאידך הוא חייב להתחשב במשבר החובות הריבוניים במדינות השוליים הדרומיות (ואירלנד), שמאיים לפורר כליל את איחוד המטבע האירופי.

טרישה מתנגד להצעות הפוליטיקאים האירופים בנושא המאבק במשבר החובות. לדעתו, המדינות חייבות לאזן את תקציביהן בעוד שהוא חייב לרסן את עליות המחירים. ה-ECB תומך בבנקים היווניים, הפורטוגליים והאיריים בהלוואות בלתי מוגבלות כנגד ביטחונות עלובים, קרי האג"ח הריבוניות שכבר אינן בדירוג השקעה (פרט לאירלנד).

סוכנות מודי'ס הפחיתה שלשום את דירוג החוב הפורטוגלי ל"זבל" מחשש שמדינה זו תלך בעקבות יוון, שהדירוג שלה היום הוא הנמוך ביותר בעולם, CCC.

"טרישה שרטט קו בחול מבחינת היוונים, וכעת הוא מתמקד במה שהוא רואה כתפקיד היומיומי שלו, יציבות המחירים", אמר ז'אק קאיו, הכלכלן האירופי הראשי ברויאל בנק אוף סקוטלנד. "ה-ECB עשה יותר מהממשלות האירופיות בתמיכה במרחב האירו, והוא מאבד את הסבלנות שלו כלפי ההנהגות הפוליטיות. הן צריכות לפתור את בעיית החובות".

האירו נסחר ב-1.43 דולר הבוקר בפרנקפורט לפני הודעת הבנק המרכזי, לאחר שאיבד 2.7% מול הדולר בחודש האחרון, בעקבות הדרמה היוונית של ההצבעה על צעדי הצנע בפרלמנט שהסתיימה לפני שבוע והפחתת הדירוג של פורטוגל.

ה-ECB חזה בחודש שעבר שכלכלת מרחב האירו תצמח בשנה הבאה ב-1.7% לעומת 1.9% השנה. האינפלציה עשויה לרדת ל-1.7%. ביוני השנה, האינפלציה עלתה ל-2.7% בהשוואה ליוני 2010.