"הסופרטנקר" בכנסת; "מנסים פה לנצל את משבר הדיור"

(עדכונים שוטפים) - ועדת הכלכלה דנה בחוק הווד"לים של נתניהו ■ ח"כ חנין: "לצערי הממשלה לא עושה את מה שצריך" ■ החברה להגנת הטבע: "החוק הזה הוא מיותר ומזיק"

חוק הווד"לים (ועדות דיור לאומי) להאצת הבנייה במגורים במסגרת תוכנית החירום ("הסופרטנקר") ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, עבר לשלב דיוני ועדת הכנסת המשותפת פנים וכלכלה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לקראת קריאה שנייה ושלישית בכנסת. זאת לאחר שהצעת החוק עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת בשבוע שעבר.

שאמה-הכהן ציין בפתח הדיון היום כי "הרפורמה תיתן מענה ליוקר מחירי הדיור. הצעת החוק אמורה לייצר עשרות אלפי יחידות דיור בשנה וחצי הקרובות. בכוונתי לקיים דיונים רציפים ולסיים את החקיקה עוד במושב הנוכחי. אני מתכוון להוסיף לחקיקה את הנקודות הבאות: התחדשות עירונית, הפשרה של קרקע חקלאית, חלוקה לטובת הזוגות הצעירים וחיילים משוחררים וחלוקת קרקעות גם בפריפריה".

שאמה-הכהן הוסיף: "ירוק חברתי חשוב לא פחות מירוק סביבתי. בועת הנדל"ן ויוקר מחירי הדיור משרתים ומעשירים את העשירים. חוק הווד"לים נועד לספק עשרות אלפי דירות בזמן קצר לטובת משפרי הדיור והזוגות הצעירים. הצעת החוק היא כלכלית-חברתית ומעדיפה סגירת פערים חברתיים בלתי נסבלים לפני שמירה אובססיבית על נופים ושטחים פתוחים".

‏בשעתיים הראשונות לדיונים הביע ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) דאגה מהשלכת החוק ואופי החקיקה החפוז.

ח"כ דב חנין (חד"ש): "לצערי הממשלה לא עושה את מה שצריך, למשל היא לא בונה דיור ציבורי איפה שהיא יכולה, היא משאירה את הנושא הזה לשוק החופשי. מנסים פה לנצל את משבר הדיור כדי להמשיך ולדרוס ולפרק את המערכת התכנונית בישראל. החוק הזה לא יכול לצאת מהוועדה כפי שהוא נכנס. הארץ הזו היא לא הרכוש הפרטי שלי ואני לא צריך להיות היחיד שמגן עליה.

‏"אין לנו ארץ אחרת כדי לעשות ניסויים בחברה ובארץ שעלולים להביא לנזקים איומים. הצעת החוק הזה היא ניסוי מאוד גדול, ניסוי בארץ קטנה וצפופה ממילא, זהו ניסוי בבני אדם. בהצעת החוק יש הטעייה, הוא לא עוסק בהאצת הבנייה למגורים, אלא בתכנון מהיר שבמקרים רבים עלול להיות תכנון לקוי וכפי שהחוק מציע, זה גם יהיה תכנון לקוי. הגופים שצריכים להחליט בצורה כל כך מהירה הם גופים עם גורמים מוטים, אין שם אף גורם סביבתי. יש פה פתח למינויים פוליטיים ולא מקצועיים, במסגרת לוחות הזמנים הקטלניים שהחוק הזה מציע. מציעים פה היצע עוד יותר גדול של דירות מתוכננות אבל לא קובעים מה ייעשה איתן. יזם יכול לשבת על דירות מאושרות 20 שנה, והצעת החוק לא קובעת לו לוחות זמנים. יצרתם פה חוק שהוא האידיאל של הנדל"ניסטים והקומבינטורים בתחום הנדל"ן. אתם לא מייצרים פה שום פתרון של דיור", אמר.

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו): "אני חושש שאם נאפשר אישור מהיר של החוק הזה נגיע למצב שבו רק אנשים עשירים יוכלו ליהנות ממנו. החוק הזה מתייחס לקרקע של המינהל ובכלל לא לקרקע פרטית. החוק הזה לא נוגע בכלל למיעוטים..למגזר הדרוזי אין אדמות מינהל ואם החוק הזה לא ייתן פתרון אמיתי לחברה הדרוזית אני לא רואה פתרון למצוקת הדיור ביישובים הדרוזיים".

"החוק הזה הוא מיותר ומזיק"

יואב שגיא מהחברה להגנת הטבע: "החוק הזה הוא מיותר ומזיק. אנחנו מאוד בעד לזרז ולממש את התוכניות הקיימות. להסיר את החסמים שקיימים היום. אבל חוק הווד"לים מזיק כי הוא מוביל לפיתוח במקומות הלא נכונים. יש עתודות בנייה ל-160 אלף יחידות דיור מאושרות, שאפשר מחר לבצע אותן אם הממשלה תיקח את המושכות לידיים. במקום לנצל את הזכויות הקיימות המונחות, פותחים את הכל. מעבר ל-160 אלף היחידות המאושרות לבינוי ישנן 280 אלף יחידות דיור בהליכי תכנון מתקדמים. יכול להיות שיקבלו סמכויות ללא נציג של המשרד להגנת הסביבה? צריך ללמוד מנזקי הוול"לים של שנות ה-90. צריך לשאול מהן התוכניות הלקויות שיצאו תחת הוול"לים ויש לי רשימה שאני רוצה להעביר ליו"ר הוועדה. למשל, מי שכן הצליח בוול"לים היו דווקא השכונות היוקרתיות, למשל, שכונה בקיסריה או שכונה שנבנתה על גן לאומי".

נציין כי במסגרת תוכנית החירום הלאומית להאצת הבנייה למגורים אושרו בסוף החודש שעבר למתן תוקף תוכניות ל-3,600 דירות בראש העין. ‏שלוש התוכניות משתרעות במתחם המגורים החדש שבמזרח ראש העין, הכולל בכללותו 14 אלף יחידות דיור. ‏התוכניות אושרו בוועדה להאצת הבנייה (לה"ב) של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז, בראשות ממונה מחוז מרכז במשרד הפנים, רות יוסף.

‏כזכור, תוכנית הסופרטנקר להאצת הבנייה למגורים אושר לפני כ-3 שבועות בממשלה ובוועדת השרים לחקיקה, ולאחר מכן בקריאה ראשונה בכנסת. זאת לאחר שבחודש שעבר ניתן אור ירוק לכינוסן של ועדות המשנה להאצת הבנייה למגורים, בעקבות מכתב שנשלח ממשרד ראש הממשלה למשרד הפנים, למשרד האוצר ולנציבות שירות המדינה, בדבר תגבור התקנים והמשאבים.

ערן ניצן, סמנכ"ל התאחדות הקבלנים: "צריכים לבטל את מגבלת הקרקע בחוק המוצע, שלפיה החוק כולל רק אדמות של המינהל, ולקדם תוכניות גם על קרקעות פרטיות, שכן במרכז הארץ רוב הקרקע היא פרטית. צריכים לקבוע הוראות גם לעניין הרישוי שעלול לעכב את יישום התוכניות. יש להוסיף נציגות של יזמים בוועדות הווד"לים המחוזיות".‏

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "אנחנו רואים תהליך מתמשך שבו קניינו של אדם הופך לנטל שמפריד משפחות. הנושא הזה חייב לקבל טיפול דווקא בגלל שאין לנו מדינה אחרת. אנחנו חווים עצירה בשוק כיוון שעיני הציבור נשואות למה שמתרחש פה בוועדה. הגיע הזמן לטפל בנושא ההיצע. כל נושא הבנייה במרכז ושחרור הבנייה באזורי ביקוש זה בדיוק מה שצריך להיעשות. כשהמחירים במרכז עולים, המחרים בפריפריה עולים בעקבותיהם. נתנו פה דוגמא של תוכנית בקיסריה, ואני חושב שגם היא חשובה, משום שזוהי תוכנית למשפרי דיור והרי משפרי דיור, כשהם עוברים לאותן תוכניות חדשות, הם משחררים היצע של דירות זולות יותר. אלה יביאו בסופו של יום להורדת מחירים. חשוב היה לכלול בחוק הזה גם התייחסות להתחדשות עירונית ולפינוי בינוי. החוק הזה חשוב, ופחות מלוחות הזמנים חשובים בו התכנים".

עו"ד נתן מאיר, נציג מרכז השלטון המקומי: "אנחנו למעשה מחפשים תרופה לא מתאימה. זהו תכנון שעוקף מוסדות תכנון ללא כל תועלת. בחוק בולט מאוד חוסר הייצוג של השלטון המקומי בוועדות התכנון - זה מוזר ותמוה ויש לתקן את זה. החוק הזה גוזר עלינו לוחות זמנים שאינם סבירים וכשלוחות הזמנים אינם סבירים זה יביא לתכנון שיהיה למטה מכל ביקורת. אל תשכחו שבסופו של דבר מחירי המקרקעין נעים בתנועה שבה אנחנו לא יודעים מתי הגל הזה של עליית המחירים יעבור, אבל התכנון שאנחנו עושים יישאר לדורות".‏