מנהלי הקרנות: האינטרנט במרכז העסקאות

סקר דלויט: 37% ממנהלי קרנות ההון סיכון מעריכים שלמעלה מ-10 חברות היי-טק ישראליות צפויות לבצע אקזיט במהלך ששת החודשים הקרובים

בכירי קהילת ההון סיכון בישראל צופים עלייה במספר האקזיטים, אך גם הרעה במצב הכלכלי בחצי השנה הקרובה. כך עולה מסקר ה-VC Indicator לרבעון השני של שנת 2011, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר.

37% מבכירי ההון סיכון המקומי מעריכים שיותר מעשר חברות היי-טק ישראליות יבצעו אקזיט במהלך ששת החודשים הקרובים, נתון שמהווה צמיחה של 16% ביחס לרבעון הקודם. 60% מהנשאלים ציינו שלדעתם פחות מ-10 חברות היי-טק יבצעו אקזיט.

מהו התחום החם ביותר למיזוגים ורכישות? בכירי ההון סיכון מסמנים את תחום האינטרנט כאטרקטיבי ביותר. 80% מהנשאלים צופים שרוב עסקאות המיזוגים והרכישות יתבצעו בתחום האינטרנט - צמיחה של 30% לעומת הרבעון האחרון של שנת 2010. עוד תחומים שסומנו כמעניינים הם המכשור הרפואי והתוכנה, עם 34% ו-32% בהתאמה. התחומים הפחות אטרקטיביים למיזוגים ורכישות, להערכת בכירי ההון סיכון, הם המוליכים למחצה (5%) והביוטכנולוגיה (8%).

תחום האינטרנט נתפס לא רק כאטרקטיבי ביותר לעסקאות מיזוגים ורכישות, אלא גם להשקעות: 85% ממשתתפי הסקר העריכו כי היקף ההשקעות בתחום זה יעלה בחצי השנה הקרובה, אך אף לא אחד מהמשיבים צפה שהיקף ההשקעות בתחום יירד בתקופה זו. לעומת זאת, 33% מהמשיבים סבורים ששוויין של חברות האינטרנט לינקדאין, פייסבוק, זינגה, טוויטר וגרופון, מייצג שווי גבוה יותר מאשר במציאות.

ברמת המאקרו, 40% מהמשיבים צופים הרעה במצב הכלכלי בששת החודשים הקרובים. זהו האחוז הגבוה ביותר מבין המשיבים שצופה הרעה כלכלית מאז הרבעון הראשון של שנת 2009.

אבל יש גם אופטימיים: 20% מהמשיבים צופים שיפור באקלים הכלכלי. רק 15% מהמשיבים צופים שתהליכי גיוס ההון יהיו קלים יותר בהשוואה למתרחש כיום, וכמחצית מהמשיבים צופים כי תהליכים אלו ייוותרו כפי שהם.

תחושת הזהירות של מנהלי קרנות ההון סיכון מתבטאת גם ברצון להשקיע בחברות בשלב הסיד: רק 31% מהמשיבים ציינו כי רוב ההשקעות החדשות שלהם יתמקדו בחברות בשלב זה, נתון המשקף ירידה של 16% בהשוואה לרבעון הקודם.