ניצחון לאייפקס: ורמוס משך את עתירתו נגד ההסדר להדחתו מפסגות

מנכ"ל פסגות המודח רועי ורמוס קיבל את המלצת בג"ץ למשוך את עתירתו נגד אייפקס ונגד פרקליט המדינה לדור, בגין ההסדר שכלל את הדחתו כתנאי לסגירת התיק הפלילי נגד פסגות

ניצחון לחברת אייפקס ולרשות ניירות ערך: מנכ"ל פסגות בית השקעות המודח, רועי ורמוס, משך את עתירתו נגד אייפקס ונגד פרקליט המדינה משה לדור בגין "הסדר פסגות", שכלל את דרישת הרשויות להעביר אותו ואת שי ירון מכהונתם בהנהלת פסגות כתנאי לסגירת התיק הפלילי נגד בית ההשקעות.

בדיון שנערך הבוקר (ב') בבג"ץ, בפני הרכב השופטים המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין והשופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן, המליצו השופטים לורמוס למשוך את עתירתו, והשופט פוגלמן אף פנה אל ורמוס ואמר: "אני מבין שהעותר יצא 'פגוע', אך להשקפתנו עדיף להוריד פרופיל".

לאחר הפסקה קלה בדיון חזרו הצדדים לאולם, וורמוס, באמצעות עו"ד ניר כהן, הודיע כי הוא מקבל את המלצת בית המשפט.

מראשית הדיון הבוקר הבהירו שופטי בית המשפט העליון לורמוס כי אין סיכוי רב לעתירתו. המשנה לנשיאה ריבלין הבהיר כי אי-אפשר לבטל את העסקה בין המדינה לאייפקס, ואף הקשה עם בא-כוחו של ורמוס ושאל: "למה זה לא חוקי אם באה הרשות לומר שלא יתנו רישיונות לתאגיד שחשוד בפלילים?".

כאשר בא-כוחו של ורמוס הבהיר כי אין בכוונתם לבטל את ההסדר כולו, אלא רק את פיטוריו של ורמוס, העיר על כך השופט פוגלמן: "הפיצול שלך מלאכותי, חסר תום-לב, ואתה מתמקד במה שנוח לך".

לאחר דיון קצר העיר פוגלמן לורמוס כי בא-כוחו טען כל מה שניתן היה לטעון ועשה את עבודתו נאמנה, אך "לא עבר את הסף" הנדרש להוכחת העתירה.

"חריגה מסמכות"

חקירת רשות ניירות ערך בפרשת הונאת הנוסטרו בפסגות החלה בפברואר 2010. במרכז החקירה עמד חשד לפעילות תרמיתית באג"ח קונצרניות וממשלתיות, שבוצעה באמצעות חשבון הנוסטרו של פסגות ניירות ערך על-ידי סמנכ"ל הברוקראז', דוד אדרי, ומנהל חדר המסחר, שי בן-דוד.

כמו כן, נמצאו ראיות לפעילות תרמיתית של השניים במכרז הנפקת אג"ח ממשלתיות של משרד האוצר, שבוצעה יחד עם אהרון נבון, ששימש אז כמנהל חדר מסחר אג"ח בדויטשה בנק ישראל; ועם סער וינטראוב, ששימש כברוקר בחדר מסחר אג"ח בדויטשה בנק ישראל.

בינואר השנה הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה כי בכפוף לעריכת שימוע, הוחלט להעמיד לדין את ורמוס, ירון, אדרי, בן-דוד, נבון ווינטראוב. במסגרת הסדר שערכה הפרקליטות עם קרן אייפקס, נקבע כי פסגות תשלם קנס של 150 מיליון שקל, תעביר מכהונתם את ורמוס וירון ותאמץ קוד ממשל תאגידי חדש - ובתמורה ייסגר התיק בפרשה כנגד פסגות. ההסדר סלל את הדרך להמשך רכישת פסגות על-ידי אייפקס מקרן יורק.

בנובמבר אשתקד הגיש ורמוס עתירה למתן צו על תנאי נגד לדור, רשות ניירות ערך ופסגות, בה הוא מבקש מבג"ץ להורות על ביטול ההסדר שערכה הפרקליטות עם אייפקס, שבמסגרתו נקבע כי תופסק העסקתו בקבוצת פסגות.

"בחירה חופשית"

בעתירתו טען ורמוס כי לא היה צד להסדר, לא הסכים לו, וההסדר אינו יכול לכפות את הפסקת העסקתו. לטענתו, החלטת לדור נעשה תוך חריגה בוטה מסמכויותיו והיא מנוגדת להסדרים חוקיים, המקנים לרשויות האמונות על שוק ההון סמכויות להעביר מכהונתו נושא משרה בתאגיד. לכן, טען, דין ההחלטה, ככל שהיא נוגעת להדחתו, להתבטל בשל חוסר סמכות, ולחילופין בשל פגיעה אסורה בזכויות היסוד שלו.

בתגובתה לעתירת ורמוס טענה רשות ניירות ערך כי ורמוס השתהה עם עתירתו וחיכה לסגירת עסקת פסגות-אייפקס, כאשר רק לאחר הסגירה עתר ורמוס נגד הדחתו.

עוד טענה הרשות כי עתירתו של ורמוס לבג"ץ לוקה ב"חוסר ניקיון כפיים", מאחר שהוגשה לאחר שהוא ידע במשך חודשים ארוכים על עמדתה של הרשות, ולפיה המשך כהונתו כמנכ"ל פסגות יביא לשלילת רישיונה לנהל כספי ציבור, וכי כל טענותיו הועלו רק לאחר שהוא וידא כי יקבל סכומי כסף גבוהים כתוצאה מהשלמת עסקת פסגות-אייפקס.

בנוסף נטען כי ההחלטה על סיום העסקתו של ורמוס בפסגות התקבלה באופן עצמאי על-ידי אייפקס, ולא על-ידי הפרקליטות או רשות ניירות ערך, ומדובר בבחירה חופשית של גוף עסקי.

ורמוס יוצג בדיון בידי עורכי הדין ניר כהן, אמיר בן-ארצי, עידן דיין וזיו אריאלי; רשות ניירות ערך - בידי עו"ד מיכל צוק; ואייפקס ופסגות - בידי עורכי הדין אהוד סול ויוסי אשכנזי (בג"ץ 8137/10).