600 אלף שקל קנס לגוטקס על התחמקות מתשלום מכס ומע"מ

השופט רפי ארניה: "העבירות נעשו בתחכום רב, במשך זמן ממושך ובהיקף נרחב; מדובר בניסיון להימנע ממס בשיטת 'מצליח' הידועה, אשר בית המשפט חייב להרתיע מביצועה"

בית המשפט השלום בראשון-לציון קנס היום (ג') את חברת בגדי-הים גוטקס מודלס בסכום של 600 אלף שקל, לאחר שנמצאה אשמה בהברחת בגדי-ים לארץ ובהשתמטות מתשלום מכס. יחד עם החברה הורשעו מאיר גואר, לשעבר המשנה למנכ"ל החברה, עליו נגזרו 6 חודשי עבודות שירות; ואתי לוי, לשעבר מנהלת הרכש, עליה נגזרו 6 חודשי מאסר על-תנאי.

בין השנים 2003-2006 ייבאו הנאשמים בגדי-ים ממתפרות בטורקיה, רומניה ובולגריה. מכוח הסכמי סחר עם מדינות אלה, יבוא בגדי-ים מהן פטור ממכס. ואולם, תנאי לפטור הנ"ל הינו כי ייצור בגדי-הים יהיה ייצור מבד שיוצר בארץ היבוא.

בפועל, כך לפי כתב האישום, הבדים מהם נתפרו בגדי-הים יובאו למתפרות מאיטליה ומארצות אחרות באירופה. החברה היא שרכשה את הבדים אצל ספקי הבדים, והם הועברו ישירות מהספקים למתפרות.

בנוסף, החברה ושני עובדיה לשעבר מסרו מסמכים הכוללים ידיעות כוזבות לשלטונות המס, מתוך כוונה להונות את האוצר ולהתחמק או להשתמט מתשלום מע"מ. סך כל הכספים אותם ניסו הנאשמים להתחמק מלשלם למדינה עומד על כ-6 מיליון שקל.

בפסק הדין פסק השופט רפי ארניה כי העבירות נעשו בתחכום רב, במשך זמן ממושך ובהיקף נרחב.

"רשימת הבדים במדינה אשר עימה אין לישראלי הסכמי סחר והעברתם למדינה אשר עימה יש לישראל הסכם סחר, נעשתה בהסתר ובהרחק מעינה הבוחנת של המדינה, מחוץ לתחומה הטריטוריאלי, תוך ניסיון ברור להתחמק ממס, ומתוך מטרה להשיא את רווחי החברה שלא כדין", אמר השופט.

עוד ציין השופט ארניה כי מדוב בניסיון להימנע ממס בשיטת "מצליח" הידועה, אשר בית המשפט חייב להרתיע מביצועה: "על בית המשפט לשלוח מסר תקיף, חד וברור כי מי אשר שלח ידו לקופת המדינה, במיוחד בהיקף כזה ובתחכום כזה, צפוי לעונש קשה ומכביד".

על גואר נגזר בנוסף קנס של 50 אלף שקל, ועל לוי קנס של 25 אלף שקל.

את גוטקס, לוי וגוהר ייצגו עורכי הדין עמיקם הדר וחדווה שפירא, את אגף המכס של רשות המסים ייצגה עו"ד רונית שמש.