המס על המזוט בדרך לזנק במאות אחוזים

התייקרות נוספת בחשמל: והפעם במזוט - הדלק השני בו משתמשת חח"י לייצור חשמל במקום גז טבעי, אחרי הסולר ■ תגובת האוצר: "העלאת המס על המזוט אינו עומד כרגע על הפרק"

התייקרות נוספת במחיר החשמל: הבלו על המזוט צפוי לעלות במאות אחוזים. המזוט הוא הדלק השני שבו משתמשת כיום חברת החשמל לייצור חשמל במקום גז טבעי, אחרי הסולר.

ל"גלובס" נודע כי בכוונת רשות המסים לקדם את העלאת הבלו על המזוט כבר בשבועות הקרובים. ההעלאה תהיה הדרגתית ותתפרס על מספר שנים, בדומה להעלאת הבלו על הסולר. בנוסף, נודע ל"גלובס" כי ברשות מתכוונים להעלות גם את הבלו על הגז הטבעי, אם כי המהלך צפוי רק בעוד כשנה-שנתיים. כיום נהנים המזוט והגז הטבעי ממיסוי מופחת של 14 שקלים לטונה, לעומת 3,300 שקלים לטונה סולר.

העלאת הבלו על המזוט אינה קשורה למשבר הגז המצרי, אלא מדובר ביישום החלטה ישנה של רשות המסים שהתקבלה במקביל להחלטה להעלות את הבלו על הסולר. יישום ההחלטה התעכב עד היום בלחץ התעשיינים, שטענו כי אין להם אלטרנטיבה למזוט כדלק בתהליכי הייצור במפעלים. התעשיינים טענו כי העלאת הבלו על המזוט תגרום לפגיעה קשה בתחרותיות של התעשייה הישראלית ותביא לפיטורים המוניים.

ואולם, לאחרונה החל הגז הטבעי להיכנס לסקטור התעשייה במפעלים כמו נייר חדרה, מכתשים אגן, ולאחרונה בית הזיקוק של בזן.

הבלו על הסולר הועלה מאז 2005 פי ארבעה, מ-69 אגורות לליטר ל-2.79 שקלים לליטר. כתוצאה מכך נוצר פער אדיר בין המיסוי על הסולר למיסוי על המזוט. מה שמעוות עוד יותר את התמונה, היא העובדה שאחד הנימוקים הרשמיים להעלאת המס על הסולר הוא הרצון "לחנך את הציבור להשתמש בדלקים ירוקים יותר". המזוט נחשב למזוהם ומסוכן לבריאות הרבה יותר מהסולר.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ברצוננו להבהיר כי בניגוד לפרסום הערב ב"גלובס", נושא העלאת המס על המזוט אינו עומד כרגע על הפרק".