בשורת הכחלוניזם

הזרם של כחלון הוא לא קפיטליזם ולא סוציאליזם. האם כך הוא יגיע למשרד האוצר?

בשבוע שעבר התלווה שר התקשורת והרווחה, משה כחלון, לראש הממשלה נתניהו בביקורו בבולגריה. סגן שר התחבורה הבולגרי, והשר הממונה על תיק התקשורת שם, פנה לכחלון באנגלית במהלך ישיבת הממשלה המשותפת לשתי הממשלות ואמר לו: וי וונט טו בי כחלונים טו. כן, בשורת הכחלוניזם הגיעה עד בולגריה. גם שם כולם רוצים להיות כחלונים.

בינתיים, בישראל, כחלון מסתמן כמועמד מוביל לתפקיד שר האוצר.

בליכוד דווקא היו כמה שרים שהיו שמחים לראות את כחלון מעתיק את מקום מושבו לבולגריה. אפילו לשר ביטחון במלחמה אין פופולריות כזו. אבל הבולגרים יצטרכו להסתפק כרגע בצוות ממשרד התקשורת שמשגר אליהם כחלון כדי ללמד אותם איך להפחית את מחיר הקישוריות.

כן, גם בבולגריה הבינו שיש קפיטליזם, יש סוציאליזם, ויש כחלוניזם. הכחלוניזם הוא זרם שבז לקפיטליזם החזירי ודוחה את הסוציאליזם הקיצוני. זרם שמאמין בכלכלה חופשית עם רגישות חברתית. ששם דגש על מעמד הביניים. אפשר לומר בלי צל של ספק שמרד הצרכנים על הקוטג' לא היה קורה ללא מהפיכת הסלולר של כחלון. עד מקרה הקוטג' צרכנים לא חשבו שניתן לעשות אחרת. עכשיו ברור להם שאפשר.

כחלון הגביר את התחרות בשוק הסלולר, הצרכנים הורידו את מחיר הקוטג' ועכשיו ויש רוח גבית וקרקע פורייה לשינויים נוספים.

פיצח את השיטה

כחלון ללא ספק הצליח לפצח את השיטה. בניגוד לכלכלה השמאלנית, הכחלוניזם פועל במסגרת הכלכלה החופשית. המהפכה שלו היא ערבוב מעניין של ניאו קפיטליזם, או סוציאל קפיטליזם.

הוא לא מחלק דגים, הוא פשוט מחלק חכות. הוא לא סוגר חברות, הוא לא מלאים אותן, הוא נותן להן לעבוד בגבולות ברורים. מצד שני, כחלון גם לא שר את האינטרנציונל. הוא לא עמיר פרץ, וכאמור גם לא יחימוביץ'. זו האחרונה רודפת טייקונים.

וכחלון? כמי ששמו מוזכר לתפקיד שר אוצר בעתיד, גם כחלון יודע שכשם ששר שיכון לא ילך נגד הקבלנים, שר בריאות לא יפעל נגד הרופאים, כך גם שר אוצר לא יכול לפעול נגד טייקונים.

העובדה שכחלון פועל למען הצרכן, לא אומרת שהוא יוצא באופן ישיר נגד טייקונים. ההיפך הוא הנכון. הוא בסך הכול הגביר את התחרות והכניס שחקנים נוספים לזירה. הפופוליזם הכי גדול הוא לצאת נגד הטייקונים. גם לבור הזה כחלון לא נופל.