מטרה חדשה לחרדים: סגירת פארק ההיי-טק בירושלים

בו מועסקים 10,000 עובדים - כדי לבנות בנייני מגורים ■ בפארק ההיי-טק, שבשכונת הר-חוצבים, נמצאים מפעלים של טבע, אמדוקס, אינטל וחברות סטארט-אפ רבות ■ בשנים הקרובות צפויים להיות מועסקים במקום עוד 5,000 עובדים ■ חברת מועצת העיר: "מוסר כפול של החרדים; זו חוצפה ממדרגה ראשונה"

לחברי סיעת יהדות התורה במועצת עיריית ירושלים יש מטרה חדשה: לסגור את פארק התעשיות עתירות הידע שבשכונת הר-חוצבים בעיר, לפנות את השטח ולאפשר בו בנייה למגורים. יהדות התורה נחשבת לסיעה הגדולה ביותר במועצת עיריית ירושלים, עם 8 חברים. יו"ר הסיעה בעיר, יעקב הלפרין, פנה באחרונה לראש העיר, ניר ברקת, במכתב מפורט ובו טען כי אין היגיון בקיומו של הפארק במיקומו הנוכחי, כי הוא גובל בכל עבריו עם שכונות אחרות, כמו סנהדריה המורחבת, קריית צאנז, עזרת תורה, רמת שלמה ורמות.

"אין ספק שנעשתה טעות היסטורית מצערת בהקמת הפארק במיקומו הנוכחי. מסתבר שבדיעבד, מי שהחליט על הקמתו, נעדר ראייה עתידית מספקת כדי להבין שירושלים עתידה לגדול ולהתפתח עד כדי המצב הנוכחי כיום, שבו נתון פארק התעשייה בליבן של שכונות מגורים", כותב הלפרין לברקת.

הלפרין מוסיף וכותב: "שומה עלינו, כפרנסי העיר, לראות את העתיד ואת פיתוחם של אזורי מגורים נוספים, תוך הקצאת שטחים לתעשייה ולהיי-טק בשיפולי העיר האמיתיים".

בשם כל סיעת יהדות התורה במועצת עיריית ירושלים, דורש הלפרין מברקת דיון מיידי ודחוף ל"בלימת התפתחות פארק התעשיות עתירות הידע מעבר לגודלו הנוכחי, לתת את הדעת אודות העתקו בכלל במהלך השנים הבאות, ובעיקר - לתת את הדעת למען עתידה הכלכלי של ירושלים על חלופות אחרות ונאותות לקיומם של פארקים לתעשייה. הפארק בהר חוצבים מהווה מטרד סביבתי לתושבי השכונות הגובלות בו, גם מבחינת תנועה ותחבורה אליו וממנו. זו תהיה רשלנות היסטורית אם לא נעצור את המטרד בשלביו הנוכחיים ונראה נכוחה את העתיד".

חברת מועצת עיריית ירושלים, רחל עזריה, הגיבה על היוזמה במכתב בהול ששיגרה לראש הממשלה נתניהו, ולראש העיר: "המוסר הכפול של עסקני הציבור החרדי, שמחד טוענים שאין מקומות עבודה לציבור שלהם ומאידך פועלים לסגור את מקומות התעסוקה החשובים ביותר בעיר - היא חוצפה ממדרגה ראשונה", טענה.

מנכ"ל עמותת חדו"ש שפועלת לחופש דת ולשוויון, הרב אורי רגב, אמר כי "בכל פעם שאנחנו חושבים שההנהגה החרדית לא תוכל להמציא דרישות הזויות וחצופות יותר, היא מוכיחה עד כמה אנחנו נאיביים וחסרי דמיון. סיעה בהנהלת העירייה שדורשת לסלק שניים מהמפעלים החשובים בעיר (התכוון לאינטל ולטבע, י.א) לא יכולה שלא להיחשב סוס טרויאני. לפני שהפוליטיקאים החרדים מחסלים את המקום הזה, שידאגו להוריד מהשמיים מן".

לא בפעם הראשונה

פארק התעשייה וההיי-טק שבהר-חוצבים מכיל פעילות של חברות ענק ומובילות במשק, בהן טבע, אמדוקס, אינטל, חברות רבות נוספות, בהן גם חברות סטארט-אפ וחממות טכנולוגיות. הוא הוקם בשנות ה-70, שטחו הכולל 530 דונם וכיום מועסקים בו כ-10,000 איש.

בכוונת הרשות לפיתוח ירושלים להרחיב את הפארק, באופן שיאפשר לספק מקומות עבודה לעוד כ-5,000 איש במהלך השנים הקרובות. במסגרת התכניות לפיתוחו, יוקמו בו שטחי פעילות נוספים לחברות קיימות וחדשות.

גם בעבר מיקדו חוגים חרדיים בירושלים את מחאותיהם בהר-חוצבים, בעיקר בגלל הפעילות של אינטל בשבת. בסמוך למתחם התקיימו פעולות מחאה רבות, שהתבטאו בהפגנות, חלקן אלימות, בשערי המפעל.

בעיריית ירושלים ניכר שלא מתרגשים מהיוזמה ומשם נמסר: "אין לבקשה כל בסיס, היא מנוגדת למדיניות העירייה וראש העיר דוחה אותה מכל וכל. מדיניות העירייה הפוכה ותומכת בהרחבת התעשייה בעיר. הפארק בהר-חוצבים אף עומד לפני הרחבה שתאפשר לו לקלוט חברות גדולות נוספות. הפארק הוא מרכיב חשוב בחוסנה הכלכלי של ירושלים ומביא ליצירת מקומות תעסוקה ופרנסה רבים לירושלים. מגמה זו עתידה עוד לגדול".