כל הארץ בועה: מחירי דירות 4 חדרים ביבנה זינקו ב-20% ל-1.2 מ' ש' במחצית השנה; בחדרה - 15% זינוק

בזמן שבמרכז הארץ מצטננות עליות המחירים, נהנות הערים הרחוקות - אבל לא רחוקות מדי - מביקוש ער שמצמצם את מרחקן מהמרכז (לפחות ברמת המחירים) ■ רק באור עקיבא ניתן עוד למצוא דירות 4 חדרים בפחות ממיליון שקל ■ היכנסו וצפו בטבלת המחירים המלאה

ענף הנדל"ן נמצא היום בנקודה מעניינת. רוכשים רבים ממתינים לראות את תוצאות ההבטחות הרבות של הממשלה וקצב הרכישות יורד. הקבלנים מצדם ממשיכים לבנות, מאחר והקרקעות כבר נרכשו ולבנקים המלווים אין הרבה סבלנות לחכות. אבל, לדאבונם של הזוגות הצעירים, עדיין לא רואים בשוק פער מספיק גדול בין ההיצע לביקוש, כדי שתתחיל כאן מפולת מחירים בעקבות המגמות המסתמנות.

אחרי שבנק ישראל הקשה עליהם את החיים והכריח אותם לנסות ולהשיג הון עצמי עצום בדרך לדירה משלהם, ואחרי שכל הבטחות הממשלה לא נושאות פרי והמחירים נותרים גבוהים, רבים מפנימים שהגיע הזמן להתרחק אל שולי אזור המרכז.

סקירה חצי שנתית של חברת אלדר שיווק, שבחנה 100 פרויקטים למגורים ברחבי הארץ, מצביעה על כך שגם ערים שנחשבו עד לא מזמן ללא אטרקטיביות לרוכשים, בעלות תדמית שלילית או פשוט רחוקות מדי מתל אביב - לפחות חצי שעה ללא פקקים - עלו במחצית הראשונה של 2011 על מפת הביקושים. יתרה מכך, בשל הפער התדמיתי והנדל"ני שהן החלו לסגור, דווקא אותן ערים רשמו בשנה האחרונה מעליית מחירים גבוהה בהרבה מהאזורים המסורתיים שבהם העניינים החלו להצטנן.

יבנה בדרום; חדרה בצפון

במקום הראשון ברשימת הערים שבהן זינקו מחירי הדירות נמצאת יבנה. מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים חדשה בעיר נע כעת סביב 1.2 מיליון שקל, לעומת מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בעלייה של 20% במחיר הדירה, וזאת למרות ההיצע הלא מבוטל שהחל להבנות בעיר.

במקביל, גם מחירי הקרקע ביישוב רשמו זינוק משמעותי של כ-90% בשנה האחרונה. לדברי רמי שבירו, מנכ"ל חברת רמי שבירו הבונה בשיתוף עם חברת גיא ודורון לוי 114 דירות בשכונה הירוקה ביבנה, "ב-2008 ובתחילת 2009, כשהגענו ליבנה, סכומי הזכייה במכרזי המינהל בעיר עמדו על 185 אלף שקל ליח"ד, כולל פיתוח. לפני כחצי שנה סכומי הזכייה זינקו ל-390 אלף שקל ליח"ד כולל פיתוח". שבירו מספר כי לאחר זינוק המחירים בבאר יעקב ובנס ציונה בשנים האחרונות, היה זה רק עניין של זמן עד שהביקוש יגיע גם דרומה משם, "יבנה עלתה על מפת הנדל"ן ומחירי הדירות עלו בהתאם".

במקום השני בדירוג הערים שרשמו את העלייה המשמעותית ביותר במחירי הדירות החדשות נמצאת חדרה. במחצית הראשונה של השנה דירת 4 חדרים חדשה נמכרה בחדרה במחיר 1.08 מיליון שקל בממוצע, לעומת 940 אלף שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 15%.

"תנופת הבנייה הגיעה אל חדרה באיחור רב לעומת שאר אזורי המרכז והשרון", מציין צביקה ברונפן, סמנכ"ל באלדר. "כיום חדרה מושכת אליה בעיקר זוגות צעירים שאינם יכולים לרכוש דירה בערי השרון, או משפרי דיור המחפשים בתים פרטיים ואינם יכולים או לא מעוניינים לשלם את המחיר במרכז הארץ".

במקום השלישי חוזרים דרומה ומגיעים לאשדוד, בה עלו מחירי הדירות החדשות בשנה החולפת ב-12.5%. אם במחצית השנה הראשונה של 2010 עמד מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים בעיר על 1.25 מיליון שקל, ביוני 2011 עלתה דירה דומה כבר 1.4 מיליון שקל.

אמצע הדרך

עיר מפתיעה נוספת שעלתה על מפת הנדל"ן השנה וממוקמת במקום השישי היא אור עקיבא. באלדר טוענים כי בשנה האחרונה התדמית של אור עקיבא משתפרת, בעיקר בשל עבודות פיתוח והקמת שכונות חדשות. מחיר דירת 4 חדרים חדשה בעיר עומד היום על כ-980 אלף שקל, עלייה של 11.4% לעומת המחצית הראשונה של 2010, אז עמד על 880 אלף שקל.

"המחירים הגבוהים בנתניה ובחדרה העלו ביקושים גם באור עקיבא", מספר שלום שטרית מנכ"ל ובעלים של חברת שתית הבונה בעיר, "לפני שנה וחצי נמכרו כאן דירות ב-600 אלף שקל. זוגות צעירים ומשפרי דיור מגיעים לכאן. מדובר באמצע הדרך בין חיפה לתל אביב, עדיין במרכז".

12% במודיעין

במקביל לפריחת הפריפריה המשיכו אזורי המרכז לככב בטבלת המכירות במחצית השנה החולפת. בקריית אונו עלו המחירים בלא פחות מ-12.5% בשנה, במודיעין נרשמה עלייה נאה של 12%, בהרצליה עלה המחיר ב-10.8% ובתל אביב ב-10.5%. מחירי הדירות בפתח תקוה, העיר אשר שהובילה את טבלת המכירות של דירות חדשות בשנים 2009,2008 ו- 2010, עלו "רק" ב-10%.

ניתוח המחקר מוכיח שוב כי שנת 2011 מסתמנת כשנה שבה מעגלי הביקוש התרחבו מעבר לאזור המרכז. מחירי הדירות הגבוהים באזור המרכז, שיפור הנגישות התחבורתית לפריפריה ותחילת שיווק של אלפי יחידות דיור הרחיקו את מעגלי הביקוש ליישובים כמו יבנה ואור עקיבא.

לדאבונם של מקבלי ההחלטות, שקיוו כי הבנייה המאסיבית במעגלים הרחוקים תצליח לצנן ולהרגיע את השוק, התברר שביישובים הלו שיוועו במשך תקופה ארוכה לבנייה חדשה, כך שבסיכומו של דבר, מחירי הדירות זינקו שם בעשרות אחוזים תוך זמן קצר ורק סיפקו עוד דלק לעליות המחירים בענף.

יבנה / צלם: איל פישר
 יבנה / צלם: איל פישר

חדרה / צלם: איל יצהר
 חדרה / צלם: איל יצהר

אשדוד / צלם: עינת לברון
 אשדוד / צלם: עינת לברון

מחיר דירת ארבעה חדרים חדשה
 מחיר דירת ארבעה חדרים חדשה