בנייה לשכירות יכולה להתחיל מחר - יש חוק מוכן לשימוש

אחד הנושאים העיקריים שעומדים במרכז מחאת האוהלים שמתרכזת בשדרות רוטשילד הם מחירי השכירות הגבוהים - היום מסתבר כי פתרון אפשרי לנושא נמצא ממש מעבר לפינה

מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב ממשיכה להכות גלים גם ביומה הרביעי. אחד הנושאים העיקריים שעומדים במרכז המחאה הם מחירי השכירות הגבוהים והיום מסתבר כי פתרון אפשרי לנושא נמצא ממש מעבר לפינה.

חבר הכנסת מאיר שטרית (קדימה) מספר כי חוק שהעביר כשהיה שר השיכון ב-2007 יכול לפתור את בעיית השכירות כבר מחר בבוקר. החוק שעבר קריאה שנייה ושלישית בכנסת במארס 2007 מאפשר שורת הקלות ליזמים בפרויקטים להשכרה. אם לא די בחוק, מסתבר שיש גם לא מעט קבלנים שהיו מוכנים להיכנס לתחום, כך לדברי יו"ר התאחדות הקבלנים בתל אביב יפו ובת ים אבנר לוי.

מדובר בחוק לעידוד בניית דירות להשכרה שעבר בקריאה שנייה ושלישית ב-2007 אולם מעולם לא יושם. החוק מציע הטבות מס ליזמים שיבנו פרויקטים להשכרה בבניינים הכוללים 16 דירות ומעלה. היזם עתיד להפעיל את הפרויקט, לדאוג לאכלוסו, לנהל אותו ולתחזק אותו במשך 25 שנה. עוד קובע החוק כי בעל זמן צריך הפרויקט להיות מאוכלס ב-70% תפוסה לפחות.

בתמורה, יקבל היזם שלוש הטבות מס הכוללות בחירת אחוז הפחת על הבניין, פטור מלא במיסים ליזם שימכור את הפרויקט לחברה אחרת שתפעיל ותתחזק אותו ואפשרות קיזוז בין פרויקטים להשכרה של אותה החברה במקרה שאחד רווחי והשני לא.

"מדובר בהטבות שיכולות לתת ליזם תשואה גבוהה על הפרויקט" מסביר שטרית, "הדבר גם יוכל לתרום לכניסתם של הגופים המוסדיים לשוק הזה. הם מגלגלים 1.3 טריליון שקל בשנה ואפילו אם 10% יבחרו להשקיע זה יכול להוביל לבניית עשרות אלפי דירות".

גם בנוגע לעלות הקרקע מצא שטרית פתרון: "בתור ראש מועצת מינהל מקרקעי ישראל באותה התקופה העברתי החלטה שקרקעות המיועדות לפרויקטים של שכירות שייצאו למכרז המחיר יעמוד על 50% מגובה השומא שקבע השמאי הממשלתי".

מסתבר שמאז שעברה הצעת החוק את הקריאה השנייה והשלישית בכנסת במרץ 2007 היא מעולם לא יושמה.

"מדובר בחוק שרלוונטי היום יותר מתמיד" אומר שטרית, "המצוקה הגדולה היום צריכה אפילו להוביל לכך שהמינהל צריך לחתוך את מחיר הקרקע לאפס. אין סיבה שהזוגות הצעירים לא יקבלו את ההטבה הזו. ניתן לבנות בצורה הזו אלפי דירות בשנה. כל אחד יוכל לשכור בפרויקט שכזה דירה, לא רק זכאי משרד השיכון. הכנסת עכשיו יוצאת לפגרה של שלושה חודשים ואני מוכן בהתנדבות לקדם את ביצוע החוק אם ינתנו לי הסמכויות המתאימות".

גם אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו ובת ים טוען כי בנייה להשכרה היא פתרון שאפשר ליישם אותו באופן מיידי וכי הקבלנים מוכנים ללכת לכיוון זה.

"יש אטימות בממשלה הנוכחית בכל מה שנוגע לבנייה להשכרה", אומר לוי היום, "המחאה של הצעירים מוצדקת והיא אפילו צריכה לגדול בהיקפה. קבלנים שיוכלו לקבל תשואה נאותה על פרויקטים לשכירות בהחלט ייכנסו לזה ומה שהממשלה צריכה לעשות כבר מחר בבוקר זה לאתר חלקות קרקע בכל הארץ ולייעד אותה לשכירות בלבד. ניתן ליצור מנגנון שההצעות שיציגו הקבלנים יהיו על גובה דמי השכירות והממשלה מצידה צריכה לסבסד את הקרקע. שר האוצר, שר השיכון וראש הממשלה צריכים לשבת סביב שולחן אחד ולהחליט על הוצאת מכרזים להשכרה".