האם יפול הלילה מחיר הזהב?

יש בסיס לחשש שהדיון בחוב האמריקני הערב, יקטע את המגמה העולה, אבל הוא יתבדה

מחיר הזהב שוב שובר שיאים. תחזיות משונות כבר מעניקות לו את המחיר הדמיוני 5000 דולר לאונקיה. הדבר מזכיר במקצת את האופוריה שהייתה בתקופה שהנפט היה במחיר 140 דולר לחבית. הנסיקה המתמשכת, גורמת לרבים לחשוש מפני נסיגה חדה במחירו.

סוגיית תקרת החוב האמריקאי, שמועד הדיון העקרוני לגביה חל היום (הערב לפי שעוננו), מחמירה את חשש המשקיעים, שהסכמה להגבהת תקרת החוב האמריקני, תגרום לנפילה בערך הזהב. חשש זה מוטעה, בעיני - אני סבור שאמנם יש קשר בין תקרת החוב האמריקני למחיר שבו נסחר הזהב בשווקים, אך בכל תרחיש מחירו ימשיך לעלות.

תקרת החוב של ממשלת ארה"ב מסרבת לרדת מהכותרות ובשבוע שעבר הצטרפה חברת הדירוג מודיס והציבה את דירוג החוב של ממשלת ארה"ב באופק שלילי.

האזהרה הגיעה מכיוון שהרפובליקנים והדמוקרטים לא מצליחים להגיע להסכם בנוגע לתקרת החוב, ועולה החשש שעד תחילת אוגוסט לא יחוקק חוק תקציב חדש, המאפשר להגדיל את תקרת החוב. הסוגיה הזו עלולה להביא את ממשלת ארה"ב לפשיטת רגל טכנית.

ברמה המאקרו-כלכלית הפשוטה מסוכן להעלות את תקרת החוב מבלי שמורידים גרעון, אחרת החוב ממשיך לתפוח בקצב גובר והולך. הוויכוח בין הרפובליקנים לדמוקרטים נע סביב סוגיית הורדת הגרעון באמצעות העלאת מיסים.

בעוד שהרפובליקנים מתנגדים להגדלת המיסוי על העשירונים העליונים, הרי שברק אובמה והדמוקרטים מנסים להטיל את המיסוי הזה. הדיונים בין הקבוצות הגיעו למבוי סתום, והיום (יום ג') הוא הדד-ליין שאובמה הציב לפתרון סוגיית תקרת החוב.

אמנם יש ניואנסים רבים בנוגע לפתרון המשבר, אבל ניתן לחלק אותם בגסות ל"יסכימו" ול"לא יסכימו", להעלות את תקרת החוב. חששם של המשקיעים נובע בעיקר מהתרחיש בו מסכימים בבית הנבחרים האמריקאי על העלאת תקרת החוב, במקרה כזה, החשש הוא שהפחד ירגע, ומחיר הזהב יירד. אבל כפי שנראה מיד, תפישה זו נראית מוטעית ובאופן יוצא דופן, נראה כי בכל תרחיש מחיר הזהב יכול להמשיך ולעלות.

"יסכימו": במקרה שהרפובליקנים והדמוקרטים יסכימו על הרחבת תקרת החוב, הרי שדה-פקטו מדובר בהגדלת היצע החוב. אז החוב האמריקאי יהיה אטרקטיבי פחות ויהיה ביקוש נמוך לדולר האמריקאי. הדבר יביא להחלשות הדולר וייתכן שאף יעלו החששות מאינפלציה. בתרחיש כזה, הזהב יתפס כמגן מפני החלשות הדולר והאינפלציה, ומחירו צפוי להמשיך ולעלות. כך שבעצם, למרות הפתרון לסוגיית החוב שיכולה להביא לירידה במחיר הזהב בטווח המיידי, הרי שבטווח הארוך הדולר ייחלש כתוצאה מהעלאת התקרה, ומחיר הזהב דווקא ימשיך לעלות.

לא יסכימו: במקרה זה יעלה החשש מפני חדלות פירעון טכנית של ממשלת ארה"ב. האינסטינקט הראשוני במקרה כזה הוא למרדף אחר חוף מבטחים, המיוצג בדרך כלל למטבע והאג"ח של הכלכלה הבטוחה והגדולה בעולם (הכוונה היא לארה"ב) אך מה יקרה אם הגורם לחשש הם הדולר והאג"ח עצמם? במקרה כזה אין מדינה אחרת שיכולה להוות בטחון, והמשקיעים ירוצו להשקעה הבטוחה ביותר מימי קדם - הזהב. בתרחיש כזה מחיר הזהב ימשיך לעלות.

רבים, ובהם גם אני כתבו על מחיר הזהב. המתכת היקרה אינה נושאת ריבית, אינה מחלקת דיבידנד או משיאה רווחים. לכאורה, אין דרך אמיתית לתמחר אותה, וייתכן שמחיר של 4000 דולר לאונקיה הינו הוגן ממש כמו מחיר של 20 דולר לאונקיה.

לכן אינני אוהב לרכוש זהב. הזהב הינו רכישה ספקולטיבית, שהערך שלה יעלה רק אם מישהו יחשוב שהוא צריך לשלם יותר. למרות שמחיר הזהב נמצא בשיא כל הזמנים, נראה שבעת הנוכחית, ולאור התרחישים האפשריים, מגמת עליית המחיר תמשיך.