מרוץ נגד השעון: ניסיון לסיים את עיצומי הרופאים עד מחר

ל"גלובס" נודע כי בשעות הצהריים ערכו בכירי ההסתדרות הרפואית ישיבה מסכמת כדי ליישר קו, ישיבה שהתארכה והביאה לעיכוב בפגישה שנקבעה בירושלים עם אנשי האוצר

נציגי המדינה וההסתדרות הרפואית מנהלים ביממה האחרונה מרוץ נגד השעון בניסיון להגיע להסכם שיסיים את עיצומי הרופאים עד מחר (ג') בצהריים, זאת לאור ה"דד-ליין" שהציבה להם נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד.

ל"גלובס" נודע כי בשעות הצהריים ערכו בכירי ההסתדרות הרפואית בראשות ד"ר ליאוניד אידלמן ישיבה מסכמת כדי ליישר קו, ישיבה שהתארכה והביאה לעיכוב בפגישה שנקבעה בירושלים עם אנשי האוצר. עם זאת, נראה כי הצדדים לא פוסלים גם את האפשרות לבקש "הארכה" מהנשיאה ארד. אחד הגורמים רמז כי הם לא יחתמו על "הסכם לא טוב" בכוח, רק משום שהגיעו לדד-ליין שנקבע.

אם הצדדים לא יגיעו להסכם, תחליף ארד את כובע המגשרת בכובע השיפוטי, ותחליט האם להוציא לרופאים צווי מניעה או שתאפשר להם מנגד להחריף את העיצומים עד כדי שביתה רציפה. על פי הערכות, בשני הצדדים לא מעוניינים באפשרות הזאת, ועל כן יחתרו אפילו להסכם עקרונות בלבד שיכלול את כל הנקודות המרכזיות שבמחלוקת, כך שחתימה סופית תיעשה בהמשך וללא חרב העיצומים - שנמשכים כבר מאז חודש אפריל.

כפי שפורסם ב"גלובס", נציגי הרופאים נוטים להסכים לראשונה להנהגת שעוני נוכחות בבתי החולים, וזאת בתמורה להסכם שיביא לא רק תוספות שכר משמעותיות, אלא גם שיפור בתנאי העבודה בבתי החולים הציבוריים. כך למשל, ההסכם צפוי לכלול מענקים של כ=250 אלף שקל לרופאים שיעתיקו את מרכז חייהם לפריפריה, תוספות מיוחדות לרופאים במקצועות שנמצאים במחסור, תוספת תקנים למתמחים והגבלת מספר התורנויות שמתמחה נדרש לבצע בחודש.

כן צפויים הרופאים להסכים בסופו של דבר גם לגרסה המרוככת של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, להביא לקיצור משך התורנות, כך שלא תעמוד עוד על 26 שעות ברצף. הרופאים צפויים להסכים לראשונה לחייב גם רופאים מומחים בביצוע תורנויות למספר שנים ספורות, אולם הדבר מותנה בהגדלה משמעותית של תעריף התורנות, שעומד ממילא על 4 ימי עבודה.

אם ייחתם הסכם שכזה, ד"ר אידלמן יוכל לזקוף לזכותו את הקרדיט על כך שבאמת נאבק למען הרפואה הציבורית תוך שהוא מתגבר על התנגדויות רבות מבית, בעיקר בעניין שעון הנוכחות. גם משרדי האוצר והבריאות יוכלו להצדיק את העלות הגבוהה של ההסכם, בתמורה שקיבלו מצד הרופאים.