גזי קפלן: "להעלות נטל המסים על העשירים"

"גלובס" חושף תוכן פגישה סגורה של ראשי תעשיות המזון היום - בשיאה של מחאת המחירים ■ ראשי תעשיות המזון: "מודאגים שהחרם יתפוצץ לנו בפנים; לרה"מ אין פתרונות מהירים - יותר קל להתלבש על יצרני המזון"

ראשי יצרניות המזון הגדולות במשק מודאגים מירידת הצריכה שתביא למיתון ומכך שהפער החברתי "יתפוצץ" לכל החברות בפנים. בקרב ראשי התעשיות הגדולות יש הבנה שחרם הצרכנים אינו משבר חולף והוא "כאן כדי להישאר". דברים אלה נאמרו היום (ב') בישיבת הנהלת איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, שהתכנסה לדון ביוזמות הרגולטוריות בעקבות מחאת הקוטג'. תוכן הפגישה הגיע לידי "גלובס".

"הפחד הגדול הוא שלראש הממשלה, באין לו פתרונות מחר בבוקר לדברים רבים, יפגע במפעלי המזון על מנת שיורידו מחירים. מתלבשים על יצרני המזון כי הם הפתרון הקל. מה ביבי יעשה? יתחיל לבנות עכשיו בתים? להתלבש על היצרנים זה הפתרון המיידי והקל", נאמר בפגישה.

בישיבה השתתפו יו"ר האיגוד ונשיא שטראוס, גדי לסין; מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור; נשיא קבוצת קוקה-קולה ישראל, רוני קוברובסקי, ומנכ"ל החברה, איציק תמיר, מנכ"ל קבוצת אסם, גזי קפלן והמשנה למנכ"ל, דודי מנביץ; מנכ"ל חברת יוניליוור, אנג'לו טרוקיה; יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש; וכן, החשב של חברת ויסוצקי. בפגישה השתתפו גם מנכ"לי ובעלי חברות קטנות יהונתן ברגר מטית בית מזון (יצרנית יצהר), גלעד זילברברג ממאיר בייגל, דוד וולף ממצות אביב וכן יאיר וייל, בעל חברת כפיר.

ראשי התעשיות הביעו דאגה ממשבר האמון עם הצרכן הישראלי והביעו חשש שזה, כאמור, יביא לירידה בצריכה המורגשת כבר בימים אלה. בהקשר זה צוינו כדוגמה המשברים בגרמניה ובארה"ב, שהביאו לירידה בצריכה ולמיתון. בגרמניה, נאמר, היצרניות לא נכנעו למחאת צרכנים על יוקר המחיה, אך למרות זאת הצרכנים הפסיקו לקנות והירידה בצריכה הביאה למיתון. באשר לארה"ב נאמר כי "יש יוזמות צרכניות ויש חרם צרכני אז הצרכן מחרים מוצרים. אבל הממשלה בארה"ב לא מתערבת. בישראל זה התחיל מהצרכנים, אבל הממשלה החליטה להתערב. כאן הבעיה ומכאן גם נובע הפחד".

המשתתפים נחלקו בדעותיהם כיצד יש להתמודד עם המשבר, אך הסכימו כי המשבר הנוכחי פוגע בכל תעשיית המזון. לסין אף הדגיש כי "אם הקטנים חושבים שהמשבר לא פוגע בהם - הם טועים. זהו משבר של כולם".

"להציל את מעמד הביניים"

אמירות רבות נגעו למעמד הביניים ואף נאמר ש"חייבים להציל את מעמד הביניים". גזי קפלן אף ציין כי הוא בעד העלאת נטל מס ההכנסה לעשירים לטובת הורדת נטל המס על העניים. בקרב הפורום הייתה הבנה כי מי שסובל ממדיניות הממשלה בהורדת המסים הישירים במקביל להעלאה במסים העקיפים, הוא הצרכן ומי שנהנה ממדיניות זו הם העשירים.

ברוש הציג מצדו את התוכנית הכלכלית-חברתית שלו. לגישתו של ברוש, צריך להפסיק את ההפחתה ההדרגתית במס החברות לטובת מימון הורדת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים. ברוש טען כי הציע לממשלה להוריד מע"מ על מוצרי מזון בסיסיים, אך נתקל בסירוב. באשר למחירים אמר ברוש, זו כלכלה חופשית. מחר יגידו לנו בכמה למכור טלוויזיות , חדרי שינה ורהיטים. יש מוצרים שצריך לבדוק את המחיר, אבל במוצרים האלה גם הממשלה צריכה להשתתף בהוזלה.

הפורום הסכים כי התאחדות התעשיינים צריכה להוביל תכנית כלכלית-חברתית כי הממשלה לא תוביל תוכנית כזאת. "היום זה לא טעם החיים", אמר קפלן לקוברובסקי, על משקל הסלוגן של המותג קוקה קולה.