המדריך לחיסול מתחרה ב-4 חלקים

ההוזלה שעליה הכריזה בזק בקול תרועה רמה היא המהלך שצריך לעורר כמה וכמה סיבות

בזק הכריזה אתמול על 50% הפחתה במחירי האינטרנט ללקוחותיה במהירויות הגבוהות. בזק אמנם לא תודה בכך לעולם, אבל המהלך הזה מעורר כמה וכמה סיבות לדאגה, לצד השמחה והברכה שבמהלך הפחתת המחירים לצרכנים.

שר התקשורת, משה כחלון, קורא להפחתת מחירים באינטרנט, ובזק נותנת לו את זה על מגש של כסף. כולם צועקים שמחירי הגלישה יקרים, דו"חות OECD מציירים תמונה מעוותת של המחירים, ובזק בסופו של דבר באה בצורה מקצועית ומדויקת ומראה לכולם שהיא ממשיכה בשלה, ועושה מה שטוב לה. ואם על הדרך זה מסתדר עם הרצון הכללי בשוק - מה טוב.

גבאי את גוראון פרויקטים בע"מ השיגו כמה וכמה מטרות במהלך הזה. נתחיל מהקל אל הכבד: מכרז חברת החשמל בפתח, ובזק מאותתת למשקיעים במיזם: רבותיי, שימו לב, המחירים בירידה וזו רק ההתחלה.

אם חברת החשמל רצתה לבוא עם 100 מגה ביט ללקוח, בזק יכולה לבוא עם אותה המהירות ובמחירים יותר תחרותיים. בסופו של דבר, משקיע שרוצה להיכנס למיזם עושה חשבון פשוט ובודק מה המחירים, מה יהיו מחירי החדירה שלו ביחס למתחרים ואיזה נתח שוק הוא יכול ורוצה לקחת, כדי להחזיר את ההשקעה שלו.

יתרון גם על הוט

המחירים החדשים של בזק (וזוהי רק ההתחלה) מראים שזה לא הולך להיות פשוט למשקיעים. הדבר הכי נכון שהחברה עושה הוא להוריד מחירים עכשיו ולא כאשר המיזם המתחרה קם.

כך אף אחד לא יכול לבוא אליה בטענות שהיא נוקטת מדיניות מחירים טורפנית. להיפך - עכשיו באים ומשבחים אותה על הפחתת המחירים, שהיא, כמובן, מבורכת עבור הצרכנים.

הדבר השני שבזק משיגה הוא יתרון שיווקי מובהק על הוט. הוט מנפנפת בכך שיש לה להציע ללקוח מהירות 100 מגה, אך בפועל כולם יודעים שהיא מציעה את המהירויות הללו מהשפה אל החוץ ולא באמת דוחפת אותם.

הוט גם לא מוכרת מהירויות במחירי הביניים שבין 12 ל-100 מגה, וזה מעיד יותר מכל על כך שהיא לא רוצה למכור מהירויות ביניים גבוהות, אלא להתרכז במהירות ה-12 מגה שאותה היא מוכרת במסגרת של טריפל, שמוכר חזק מאד.

ההישג השלישי הוא בכך שבזק מרתקת לקוחות, כי היא יודעת שמבחינת איכות רשת, מי שרוצה מהירות גבוהה באיכות טובה חייב לבוא אליה.

הנקודה הרביעית היא שמהלך הפחתת המהירות מסתדר מצוין עם המהלך האסטרטגי של בזק בינלאומי בהנחת כבל תת ימי. אם יימשך הכול על פי התסריט הידוע מראש של ביטול ההפרדה המבנית בקבוצה, הכבל הופך להיות כלי נשק שממצב את בזק כל כך חזק, שספק אם יהיה גורם שיוכל לאיים עליה באמת.

תאורטית, בזק תוכל להפחית את מחירי האינטרנט לרמות שאף גורם בשוק לא יוכל לעשות, בזכות השליטה שלה בכבל. היא גם לא חייבת להוריד את המחיר, היא תוכל פשוט להכפיל את המהירות לכל לקוח ללא תוספת מחיר.

הכבל כבר הונח ומפוחת ל-25 שנה, אז העלות השולית שלה למהירות גבוהה יותר ללקוח הופכת להיות אפסית. זה נכס אסטרטגי שאין לאחרים ולא יהיה בזמן הקרוב, גם אם כל מניחי הכבלים האחרים יורידו מחירים. איך שלא נגיד את זה, ייתכן שאנו חווים כבר עכשיו את מחלתו הקשה, אם לא את גסיסתו, של פרויקט מיזם התקשורת של חברת החשמל.