הפגנה סוערת של הרופאים בר"ג; מחלקות שלמות מושבתות

(עדכון) - כ-400 רופאים צעדו מאיכילוב אל משרדי ההסתדרות הרפואית בר"ג ■ הבוקר נודע כי פוצץ המשא ומתן הלילי בין נציגי הסתדרות הרופאים והאוצר ■ השביתה תימשך גם היום

הרופאים המתמחים מרחיבים היום (ד') את מחאתם נגד ההסכם המתגבש לסיום השביתה. בגל"צ דווח כי המתמחים בבתי החולים ברזילי באשקלון ואיכילוב בתל-אביב נטשו הבוקר את המחלקות. זאת ועוד, ההשבתה נמשכת גם בבית החולים מאיר בכפר סבא. בשעות הצהריים נוצר מצב שבו מחצית מבתי החולים בישראל נותרו ללא רופאים מתמחים, והם עברו במתכונת מצומצמת בצוותי החירום שלהם.

במקביל צעדו בצהריים כ-400 רופאים מבית החולים איכילוב בת"א אל משרדי ההסתדרות הרפואית ברמת גן, והם מקיימים שם עצרת מחאה. בבתי החולים שיבא, אסף הרופא, רמב"ם, איכילוב וקפלן מכונסות אסיפות הסברה המפריעות לפעילות השוטפת.

פוצץ המו"מ הלילי בין הרופאים לאוצר

בתוך כך, הבוקר נודע כי פוצץ המשא ומתן הלילי בין נציגי הסתדרות הרופאים והאוצר. לאחר למעלה משש שעות של דיונים לא הושגה הסכמה בין הצדדים ולפי שעה ממשיכים הרופאים בשביתתם.

אחר הצהריים ייערך דיון בבית הדין לעבודה בירושלים בבקשה להוצאת צווי מניעה לרופאים השובתים. אמש פורסם במהדורה המרכזית של חדשות 2 לראשונה כי המתמחים החליטו, בנפרד מהרופאים, להכריז מרד - והם מתכוונים, לפי שעה, להמשיך בעיצומים באופן עצמאי גם אם הרופאים ישובו לעבודתם כסדרה.

אמש הקימו המתמחים איגוד ובו 500 חברים. אם ישיגו כמות תומכים בעלת מספר זהה, הם יוכרו באופן רשמי כאיגוד שיאפשר להם לנהל את מאבקם הציבורי בנפרד. משמעות הדבר היא, הלכה למעשה, חרם על ההסתדרות הרפואית.

מנהל המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), הפרופ' גבי ברבש, אמר בריאיון לחדשות 2 "זהו אירוע חריג בעוצמתו ובעצם הוויתו. אני לא זוכר כזה דבר בישראל, שמתמחים יצאו באופן ספונטני והפגינו. אני מבין את הכעס שלהם. אני חושב שהם חוששים, כנראה שבצדק, שההישגים של השביתה הזאת לא יטפלו באחד הנושאים היותר חשובים של מערכת הבריאות האשפוזית".

אותו הנושא, לדברי פרופ' ברבש, הוא "הרופאים המומחים - שאין להם פתרון כנראה טוב בהסכם הזה - להיפך: יעמיסו עליהם תורנויות שלא היו בעבר וזה מטריד אותם מאוד. אנחנו טוענים כל הזמן שהבעיה האמיתית היא שחבריי ואני משקיעים עשרות שנים רק בקידום המערכת הציבורית אנחנו רואים אותה לאט לאט, בהכוונה מלמעלה, נזרקת לטובת המערכת הפרטית. גורמים שופכים לשם המון כסף והציבור גם כן מזין את המערכת הפרטית. התוצאה היא שמיליארדי שקלים זורמים מדי שנה למערכת הפרטית, והמערכת הציבורית מפסידה את ההון האנושי. עם תוספת של 2,000 שקלים בחודש לא יפתרו את הבעיה הזאת".

אתמול: מאות רופאים נטשו את המחלקות

מאות רופאים מתמחים נטשו אתמול את המחלקות במספר בתי חולים מרכזיים ברחבי הארץ, כמו איכילוב, מאיר ושיבא בתל השומר. לטענתם, ההסכם המתגבש בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר, אינו כולל תוספת תקנים ושכר כפי שביקשו בתחילה.

חלק מהמתמחים אמרו שהם אינם רוצים עוד "לעבוד במקצוע הזה". מדובר במחאה הראשונה בתוך שביתת הרופאים הממושכת, בה יש התראגנות עצמאית שאינה קשורה להסתדרות הרפואית המובילה את המאבק ויש שציינו כי זו "פריצת גבול בסולידריות".