ליצמן נגד ברבש: שלא ידבר בתקשורת נגד ההסכם

פיצוץ במו"מ עם הרופאים בעקבות התגברות המחאה ■ על מאות המתמחים שנטשו אתמול והיום מחלקות בבתי חולים: "רגע לפני החתימה אתם מתנגדים להסכם? איפה הייתם עד עכשיו?"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, תקף היום (ד') בחריפות בשיחה עם "גלובס" את הגורמים שהתנגדו להסכמות שגובשו בין ההסתדרות הרפואית למדינה, אשר הביאו לכך שהנהגת הרופאים הודיעה בשעות הצהריים על כוונתה להמשיך במאבק. בראש אותם גורמים עומד מנכ"ל בית החולים איכילוב בת"א, פרופ' גבי ברבש. "אני לא חושב שמתפקידו של מנהל בית חולים ממשלתי לצאת לתקשורת ולדבר כנגד ההסכם, הוא הרי עובד מדינה", אמר ליצמן.

ברבש, נזכיר, הבהיר אתמול לרופאים כי "אף אחד לא יכול להכריח אף אחד לחתום על שעון נוכחות", והעניק גיבוי להחלטת הרופאים המתמחים לנטוש את המחלקות. ברבש אף התלווה אל הרופאים שצעדו מאיכילוב אל הכיכר במרכז ויצמן בת"א, והביע תמיכה במתמחים שביקשו להתנתק מההסתדרות הרפואית ולהקים ארגון עצמאי. היום הפגינו כ-400 רופאים מאיכילוב מול בניין משרדי ההסתדרות הרפואית בר"ג. ברבש הפגין התלהבות מהמהלך, וציין כי הוא מתנגד לחייב מומחים בביצוע תורנות, כפי שקבעו ההסכמות.

"אני מכבד את פרופ' ברבש ואת הדעות שלו, אבל את הדעות שלו הוא צריך להשמיע בפני מנכ"ל משרד הבריאות, הוא בעל הבית שלו", הוסיף ליצמן. לדבריו, הוא אינו משוכנע כי ברבש ומנהלים אחרים פועלים נגד ההסכם משום שהוא אינו כולל החזרה של שירותי הבריאות הפרטיים (שר"פ) אל בתי החולים הממשלתיים, כפי שציפו בתחילת המאבק. "קשה לי להגיד שזה העניין, כי ברבש יודע שיש לי עוד תוכניות בעניין השר"פ".

"נשארתי לבד במאבק"

ליצמן לא מהסס למתוח ביקורת גם על המתמחים, שנטשו גם היום מחלקות בבתי החולים והודיעו כי ההסכם המקורי שגובש לא מביא בשורה אמיתית למערכת ואף עלול לפגוע במתמחים. "כל הסכם מתחיל בציפיות גדולות, אבל בסוף עושים גם פשרות, כפי שגם אני עשיתי בהסכם הזה. אבל לא מקובל עלי שאני יצאתי מגדרי כדי להילחם למען המתמחים בכל פורום אפשרי ובסוף נשארתי לבד במאבק הזה, ועכשיו כשההסכם הגיע לקראת חתימה הם יוצאים נגדו. איפה הייתם עד עכשיו?", הוא שואל. ליצמן מכוון להפצרות שלו כלפי המתמחים עוד בשלבים המוקדמים של המו"מ, אז הוא סבר כי הנהגת ההסתדרות הרפואית אינה נאבקת למען המתמחים אלא למען תוספות שכר גבוהות למומחים ולבכירים.

נענו ללחץ

במבחן התוצאה, ההסתדרות הרפואית, בראשות ד"ר ליאוניד אידלמן, דווקא הגיעה להסכמות שמיטיבות עם תנאי העבודה של המתמחים, בין היתר באמצעות הגבלת מספר התורנויות בכל חודש והקצאה של מאות תקנים למתמחים, בעיקר בפריפריה. עם זאת, נראה כי בהסתדרות הרפואית נענו ללחץ הרב מהשטח, ובהודעה שפירסמו היום חזרו בארגון דווקא על המסרים שהשמיעו המתנגדים להסכם: "מאבקנו נמצא בעיצומו. קיים כעס רב בקרב רופאים הנאבקים יום-יום על בריאות החולים, וכעת התגייסו להצלת מערכת הבריאות הציבורית. רק שינוי משמעותי במערכת הבריאות יאפשר להחזיר חיי הרופאים למסלולם".

ליצמן מבהיר בשיחה עמו כי בניגוד לטענת ההסתדרות הרפואית, שלפיה ההסכם לא נחתם בגלל פערים בין הצדדים, הרי שההסכם כבר גובש - אלא שההסתדרות הרפואית קיבלה ככל הנראה רגליים קרות. "אי אפשר לבוא אחרי שלושה חודשים של מו"מ, רגע לפני החתימה, ואז להתנגד. זה מזכיר לי משפט שאמר לי פעם חבר הכנסת אברהם שפירא: "בישראל רק אחרי שאתה חותם הסכם מתחיל המשא ומתן".

גורם אחר המעורה במו"מ אמר היום ל"גלובס" כי כבר בשעות הלילה המאוחרות אפשר היה לראות שד"ר אידלמן לא באמת מעוניין לסגור הסכם. "פתאום הועלו דרישות חדשות, פתאום החזירו לשולחן דרישות ישנות, הבנו את התמונה מהר מאוד".

דיון נוסף הערב

הערב (ד') צפויים נציגי הרופאים והמדינה להגיע שוב לדיון בביה"ד הארצי לעבודה, במעמד הנשיאה נילי ארד - זאת אחרי שהאחרונה האיצה אמש בצדדים להגיע להסכם עד שעות הבוקר. ארד עשויה להכריע מבחינה משפטית בשאלה האם להוציא צווי מניעה לרופאים או לאפשר להם להמשיך בעיצומים ואף להחריף אותם. עם זאת, ייתכן כי היא תעניק להם ארכה נוספת למו"מ, עד יום א' הקרוב.