חולדאי מודה: "מחאת האוהלים שינתה תודעה"

ראש עיריית ת"א על החסמים בפני דיור בר השגה: "אני רץ בשטח, עושה תוכניות, ואז באה המדינה ואומרת - תוותר" ■ "דיור בר השגה הוא פתרון למעמד הביניים, לאנשים שעובדים ומשתכרים ועדיין מתקשים לעמוד במחירי הדיור במרכז העיר. זה לא דיור סוציאלי"

לפני כמה שנים מינה ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ועדה לנושא הדיור בר השגה. במאי אישרה הנהלת עיריית ת"א את הקריטריונים לדיור בר השגה, שיהיו זהים בכל העיר ומי שעונה עליהם הם חסרי דירה תושבי תל אביב במשך חמש שנים רציפות, בני 45 ומטה, עם הכנסה חודשית ברוטו למשק בית שלא עולה על השכר הממוצע למשקי בית בעשירון השביעי (14,405 שקל לחודש), כשאחד מבני הזוג עובד במשרה מלאה.

חולדאי אומר ל"גלובס" כי המחסום שמונח על קידום דיור בר השגה הוא מתסכל. "במיוחד כשהציבור רואה בנו, ראשי הערים, אחראים גם על מה שאינו בסמכותנו. אני וחבריי ראשי הערים מצויים בחזית העשייה מול הציבור, לכן זה מתסכל עוד יותר, כשאנחנו מנסים לעשות ונחסמים על-ידי היעדר חקיקה ועל-ידי ביורוקרטיה".

חולדאי הוסיף כי בדיון בוועדה המחוזית על תוכניות לדיור בר השגה לפני חצי שנה, הוא אמר: "אני מקים ועדה, רץ בשטח ועושה תוכניות ומביא אותן לכאן, ואחרי זה התוכניות מגיעות למציאות וחוזרים ואומרים לי - לא נעשה. אני עושה עבודה רצינית מאוד ובאה המדינה ואומרת לי - תוותר"'.

- איך אפשר לדעתך לצאת מהפלונטר הזה?

"הדרך היחידה היא לגרום לקובעי המדיניות, לממשלת ישראל ולשר הפנים לקדם חקיקה שתאפשר דיור בר השגה למעמד הביניים. נדרשת חקיקה שתאפשר לנו ראשי הערים לקדם פרויקטים של דיור בר השגה. בנוסף, המדינה צריכה להפשיר קרקעות וליזום ולהאיץ בנייה של דיור ציבורי".

- מה ההגדרה שלך לדיור בר השגה?

"הרעיון של דיור בר השגה הוא מתן פתרון למעמד הביניים, לאנשים שעובדים ומשתכרים ועדיין מתקשים לעמוד במחירי הדיור במרכז העיר. אנחנו רוצים לשמור על האוכלוסייה הזו, שהיא הדופק של העיר. יש הרבה בלבול במושגים. דיור בר השגה הוא לא דיור סוציאלי, הוא נועד למעמד הביניים".

- מחאת האוהלים תביא לשינוי לדעתך?

"לדעתי מחאת האוהלים הביאה כבר עכשיו לשינוי בתודעה, להשתתפות הח"כים בנעשה ולהבנה שממשלות ייפלו אם לא יאפשרו למעמד הביניים לחיות בארץ. המשך ההצלחה תלוי ביכולת של המארגנים לתרגם את הנושא למישור מעשי-פוליטי, דהיינו לדאוג שבבחירות לכנסת ייבחרו אלו שיפעלו לחזק את מעמד הביניים וליצור כאן חברה שוויונית יותר וחברה סוציאל-דמוקרטית".