בדיקה: יש נשים בביטוח, אבל (כמעט) לא בתפקידי מפתח

מבדיקה של חלוקת התפקידים בענף הביטוח בין המינים עולה שברוב החברות מסתפקים בדירקטורית אחת, מעט מאוד נשים נמצאות בתפקידי "הליבה של תחום הביטוח" ורק אחת בתפקיד מנכ"לית

באוכלוסייה הישראלית יש איזון בין מספר הגברים לנשים. חלקן של הנשים בכוח העבודה הולך וגדל עם השנים, והן אף מהוות רוב בקרב המועסקים בענפי הבנקאות, הביטוח והפיננסים. ואולם, מבדיקת "גלובס" עולה כי למרות נציגות מורגשת, אך עדיין כמיעוט, של המין הנשי בקרב הנהלות חברות הביטוח, הרי שבמועצות המנהלים בענף ובקרב תפקידי "הליבה העסקית" המצב רחוק מאיזון, וחלקן של הנשים נמוך מאוד.

בסוף 2009 חיו בישראל 3.8 מיליון נשים, שהיוו כ-50.5% מהאוכלוסייה הכוללת - קצת יותר מכ-3.7 מיליון הגברים. כך נכתב בפרסומי הלמ"ס, שמהם עולה גם שבסוף 2010 השתתפו בכוח העבודה האזרחי בישראל כ-1.57 מיליון גברים וכ-1.42 מיליון נשים.

כשממשיכים ב-zoom-in לגבי מיקומן של הנשים בשוק העבודה, בקשר לענפי הפיננסים, אנו מגיעים לכך שב-2009 שיעור הנשים ככוח עבודה בענפי הבנקאות, ביטוח ופיננסים עמד על כ-62% מכלל המועסקים בענף. לא רק זאת, אלא שלדברי התמ"ת, במסמך נפרד שפורסם לקראת יום האישה 2010, שיעור המנהלות עומד על 4.7% מהמועסקות בהשוואה לכ-8.8% מנהלים מבין המועסקים, כשנכון לסוף 2008 הנשים היוו רק 31.7% מכלל המנהלים במשק.

מעט בדירקטוריון, הרבה במשאבי אנוש

על מה בעצם מדובר? מתוך כ-113 חברי דירקטוריונים של 13 חברות הביטוח, יש רק כ-13 נשים. כלומר, אישה אחת לכל חברה (שתי נשים ב-AIG ישראל, ללא נשים בשירביט, ושתי נשים בדירקטוריון איילון ביטוח לעומת אישה אחת בדירקטוריון איילון אחזקות). מדובר בכ-12% בלבד מתוך סך חברי הבורדים בחברות הביטוח המקומיות - יש שיגידו שמדובר בעיקר בטוקניזם.

כאמור, מגמה דומה מאפיינת גם את נציגות המין הנשי בהנהלות חברות הביטוח. כך, מתוך כ-184 מנהלים בכירים ונושאי משרה בחברות - כפי שמדווח על-ידי החברות לבורסה או באתרי האינטרנט שלה - רק כ-46 הן נשים. כלומר, כ-25%.

ואולם, להוציא תחומי משאבי האנוש, הציות, הייעוץ המשפטי, מזכירות חברה, הכספים, האקטואריה ועוד - תחומים חשובים ומרכזיים מאוד אך שאינם ב"ליבה העסקית" - לנשים אין נוכחות מרכזית.

כלומר, מרבית המנהלות אינן בתחומי הליבה של הביטוח ואינן נמנות עם הגרעין הבכיר שמוביל את ההיבט הביטוחי-מוצרי בחברות, ושאחראי על הקשר עם ערוצי ההפצה השונים (בראשם סוכני הביטוח). ניתן לשער שזה נובע מאופיו של הענף, שלאורך שנים לא התבסס על עבודת מטה אלא יותר על יכולת מכירתית מול סוכני ביטוח שגם הם ברובם גברים.

כך או אחרת, בענף הביטוח, בפעילויות הליבה של המנכ"ל, מספרי 2 בחברות הביטוח, וראשי חטיבות או פעילויות ביטוח כללי, חיסכון לטווח ארוך או ביטוחי בריאות וכו', או ריכוז וניהול חטיבות הלקוחות והמכירות והפעילויות מול סוכנים - חלקן של הנשים נמוך אף יותר.

מיעוט נשים בליבת הביטוח

בעוד שישנן כמה נשים בתפקידים החשובים של שירות ותביעות, הרי שמתוך כ-55 תפקידי "ליבה ביטוחית" בענף, רק כשש הן נשים - כ-11% בלבד. לא רק זאת, אלא שבחמש חברות הביטוח הגדולות אין נשים בקרב תפקידי הליבה - ובטח שלא בראשות חטיבות החיסכון לטווח ארוך או הביטוח הכללי.

בכל אופן, להוציא כמה נשים בכירות בחברות ממגוון תחומים שאינם ביטוחיים טהורים, כגון השקעות (למשל לימור דנש ממגדל) או מימון ואשראי (למשל אסתי פרידמן מכלל מימון) או כספים (רונית זלמן מלאך מכלל או אתי אלישקוב מהכשרה ביטוח), הרי שתחומי הביטוח "גבריים" באופיים.

מנכ"לית אחת, ומספר 2 יחידה

כך בולטות ברשימת המנהלות הביטוח חווה פרידמן שפירא - המנכ"לית הוותיקה והדומיננטית של AIG ישראל, שמציגה מתחתיה מנהלת מקצועית בכירה - ליאת הרטוב, סמנכ"לית ביטוח מסחרי. אגב, בימים אלה צורפה לחברה סמנכ"לית נוספת (שיווק) - מיכל רביב, לשעבר מפסגות. אגב, פרידמן שפירא אינה היחידה שכיהנה כמנכ"לית חברת ביטוח: בעבר היא הייתה חלק מצמד מנכ"ליות בענף, כשלצדה כיהנה אורלי ירקוני ששימשה כמנכ"לית ישיר איי.די.איי.

בקבוצת הפניקס יש נציגות גדולה יחסית של דמויות ניהוליות נשיות בראשות מלי שאול (סמנכ"לית בכירה, מנהלת אשכול הסדרים פנסיוניים), שרה בנימיני (מנהלת מטה תחום חיסכון ארוך-טווח וסיכוני חיים, וסמנכ"לית), דפנה שפירא (סמנכ"לית, ביטוח בריאות) כשבין היתר נציין גם את ריטה בעל טכסא. להן, אגב, ניתן לצרף את קרן אמיר (סמנכ"לית בכירה, מנהלת מערך התביעות), ודפנה טמיר (סמנכ"לית מנהלת מערך המימון בהפניקס השקעות).

במגדל ביטוח יש נציגות נשית נרחבת בהנהלה הרחבה, ןכ-40% מנושאי המשרה הן נשים (6 מ-16). ואולם בתחומי הליבה בביטוח, במגדל יש לנשים נציגות נמוכה בהרבה - למעשה אפסית - בקרב ההנהלה הבכירה ביותר. עם זאת נציין את עילית כספי מנהלת מג"ל (מנהלת מרחב עסקים גדולים).

בקבוצת כלל אין דמות נשית בהנהלה הבכירה בביטוח, אם כי בחברה הבת כלל בריאות ישנה משנה למנכ"ל - ורד ניר.

במנורה אין מנהלת בהנהלה הבכירה, אם כי בימים האחרונים נודע על יבוא של מנהלת בכירה מאיילון למבטחים החדשה - יעל גרינולד - שבדיוק היום סיימה תפקידה באיילון כמנהלת אגף חיסכון לטווח ארוך, ועוברת בקרוב לקרן הפנסיה החדשה הגדולה בשוק כמשנה למנכ"ל ומנהלת השיווק והמכירות.

אגב, בענף הביטוח המקומי יש עוד מנכ"לית מכהנת - צילה דסקל, שמנהלת חברת מונוליין קטנה שהיא לא יותר מתחום פעילות לא מרכזי בקבוצת הראל - EMI. היא מצטרפת בקבוצת הראל לחגית לוין ציטיאט, מנהלת הגמל. לסיום נציין שדורית זינגר משמשת כמשנה למנכ"ל ומספר 2 בחברת הכשרה ביטוח.

אגב, לעומת מה שמאפיין את חברות הביטוח - ובמידה רבה גם את בתי ההשקעות (שבכל הגדולים שבהם יש מנכ"ל גבר) - המערכת הבנקאית הצמיחה יותר מנהלות בכירות בחטיבות ופעילויות ליבה (אם כי עדיין מדובר בהנהלות גבריות ברובן המכריע).

כך, בענף הבנקאות מכהנות שתי מנכ"ליות: גליה מאור בלאומי וסמדר ברבר צדיק בבנק הבינלאומי. לצדן נציין בכירות נוספות, ובהן רקפת רוסק עמינח המכהנת כמשנה בכיר וממלאת מקום מנכ"ל לאומי ותמר יסעור מנכ"לית לאומי קארד; לילך אשר טופילסקי, ענת לוין וחנה פרי-זן המשמשות כמשנה למנכ"ל הפועלים; אורית אלסטר מדיסקונט ואתי לנגרמן - מנכ"לית דיסקונט משכנתאות ועוד.

סוכנות מנהלות

בעולם סוכני הביטוח מדובר בנוכחות דלה לא פחות, כאשר כ-10% מסך הסוכנים הרשומים בלשכת סוכני ביטוח - כ-350-400 במספר - הן נשים (שרק מקצתן הן בעלות סוכנויות והיתר עובדות בסוכנויות קיימות), ורק כ-13% מחברי הוועד המנהל - 2 במספר - הן נשים, כשמקרב נשיא הלשכה ו-10 היו"רים של ועדות הלשכה יש רק יו"רית ועדה מקצועית אחת בלשכה - נאוה ויקלמן.

אבל, אין להבין מכך שאין נשים בעמדות בכירות ביותר בקרב סוכנויות הביטוח. מחוץ ללשכת סוכני ביטוח הנוכחות הנשית המועטת עדיין מיוצגת בכמה דמויות בכירות ומוערכות בסוכנויות הגדולות ביותר. בראשן קרן שמיר, מנכ"לית סוכנות שקל; טליה חלמיש, מנכ"לית קבוצת מדנס; מורלי דורי, מנכ"לית משותפת בפלתורס; נאוה ניב, מנהלת תחום הבריאות במבטח סימון (במבטח סימון יש ארבע נשים מתוך הנהלה של שבעה אנשים, בדומה ליחס הקיים בסוכנות תמורה - שם מתוך 13 חברי הנהלה יש שבע נשים); ואורנה גולן, מנכ"לית סוכנות בן צבי.

אגב, לצד סוכנות הביטוח נציין שבקרב יועצי הביטוח - על שלל תחומיו - שולטות כמה יועצות, ובהן עדי בשן מבריאוטיפ שמתמחה בתחומי הבריאות והסיעוד.

לסיום נציין שהפיקוח על הביטוח באוצר דווקא מציג מציאות אחרת, המושתתת על נוכחות נשית גבוהה של 50% מהנהלת האגף. באגף - מתחת לממונה על שוק ההון, והמשנה שלו לי דגן - יש עוד שלוש סגניות בכירות: הילה בן חיים, מגי בראום וליאורה הירשהורן. בעבר, נזכיר, עמדה בראש אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר ציפי סמט, שכיהנה בין השנים 1998 ל-2002.

המספרים שמספרים על נוכחות הנשים בצמרת ענף הביטוח
 המספרים שמספרים על נוכחות הנשים בצמרת ענף הביטוח