מנהל בילינסון: "זה דור נהדר, שלא מוכן לסתום את הפה"

ד"ר ערן הלפרן הסביר ל"גלובס" מדוע איים שיטפל במתמחים שלו "אחד אחד", לאחר שנטשו את המחלקות למרות צווי המניעה ■ מוטרד שהמדינה לא תשפה את בתי החולים בעקבות ההסכם

"אני חושב שיש קווים אדומים והבהרתי את זה הבוקר למתמחים, אבל שעתיים בלבד אחרי שהם הבטיחו לי שלא לנקוט בעיצומים, הם ירדו למיון והתבצרו שם" - כך הסביר בשיחה עם "גלובס" מנהל ביה"ח בילינסון, ד"ר ערן הלפרן, מדוע איים על המתמחים שלו.

נזכיר כי מוקדם יותר טענו המתמחים בבילינסון כי ד"ר הלפרן אמר להם: "אני אחפש אתכם שמית, אחד אחד, אגיע אליכם ואטפל בכם". לדבריו, מדובר בשביתה בלתי לגיטימית לאור החלטת ביה"ד הארצי לעבודה להוציא צווי מניעה לשובתים, ועל כן הוא והרופאים מחויבים לאכוף את ההוראה הזאת.

ד"ר הלפרן רואה קשר ברור בין אווירת המחאה הציבורית, לבין "מרד המתמחים" כפי שהוא מכונה כעת. "זה דור נהדר, דור שמעניין אותו איכות החיים, אבל זה גם דור שלא מוכן לסתום את הפה - הוא רוצה הכל כאן ועכשיו. אמרתי להם שמכיכר תחריר הם לא יקבלו פתרונות".

ד"ר הלפרן שומר עדיין על אופטימיות זהירה באשר לאפשרות שייחתם בסופו של דבר הסכם, והוא תולה את הדברים באופן שבו תיעשה ההידברות בין ההסתדרות הרפואית לקבוצות הרופאים שמגלות התנגדות. "אני קורא לרופאים לפעול במסגרת של ההסתדרות הרפואית ולא להתפלג ממנה. כולם חכמים וכולם נבונים עכשיו, אבל צריך להבין שמדברים פה על מיליארדים, וזה לא טריוויאלי לשום מערכת. עם זאת, גם אנחנו מודאגים שלא נקבל את השיפוי הראוי מהמדינה (בנודע לשעות הנוספות שיתבקשו בתי החולים לשלם לרופאים לאחר המעבר לשעוני נוכחות - ש.נ), גם אנחנו חוששים שהאוצר יעשה לנו 'תספורת'".

גם בתל השומר נטשו מתמחים את המחלקות והחליטו לאשפז את עצמם, חלקם בטענה כי "חשו ברע" וחלקם לכאורה בשל התקפת אסטמה. בבית החולים מאיר פתחו חלק מהמתמחים בשביתת רעב, והגיעו לעבודה עם שלטים בנוסח: "שומר חוק, שובת רעב".

מתרחב הקרע בין הרופאים להנהגה שלהם

בתוך כך, הקרע בין ההסתדרות הרפואית לרופאים "בשטח" הולך ומתרחב: מאות מתמחים ומומחים בבית החולים איכילוב הבהירו מוקדם יותר בבוקר (ה') ליו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, כי אין לו "מנדט" לחתום עבורם על הסכם שיכלול שעוני נוכחות ואשר יחייב לראשונה גם מומחים צעירים בביצוע תורנויות, בדומה למתמחים.

הרופאים באיכילוב, שהתכנסו לאסיפת הסברה שיזם אידלמן, הפצירו בו לערוך "הצבעה דמוקרטית" בקרב כלל הרופאים בטרם יחתום על הסכם בעניינם, אולם אידלמן הבהיר כי לארגון שלו יש מנדט לחתום על הסכם משום שנבחר באופן דמוקרטי לייצג את הרופאים, וכי אין לו שום כוונה להביא להצבעה כזאת. הרופאים באיכילוב טענו כי התעקשותו של אידלמן עלולה להביא לפילוג בקרב הרופאים ולמעשה פילוג בתוך ההסתדרות הרפואית, ואילו אידלמן טען כי "גורמים ממשלתיים במשרדי הבריאות והאוצר הם שמנסים שוב ושוב לפלג את הרופאים, ובימים האחרונים הם הצליחו בגדול".

סוגיית שעון הנוכחות הפכה לאחת הסוערות באסיפת ההסברה. "לשעון נוכחות יש מהות שלילית ומעליבה", טענה אחת הרופאות. "שופטים לא היו מוכנים לשעון כזה בשום צורה, זה הופך אותנו לפקידי בנק". אידלמן ניסה להדוף את הביקורת וטען כי אירועי הימים האחרונים בהם רופאים נוטשים את המחלקות ללא אישור מצד הארגון שלו מוריד לטמיון שורה של "הישגים חסרי תקדים" שהושגו במסגרת ההסכמות עם המדינה - בין היתר מענקים של מאות אלפי שקלים לרופאים שיברו לפריפריה ותוספות שכר מיוחדות לשורה של מקצועות רפואיים המצויים במחסור.

חלק מהרופאים של איכילוב הבהירו לאידלמן כי החזרת שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) לבתי החולים הממשלתיים היא הדרך הטובה ביותר לחזק את המערכת הציבורית, להשאיר בה את הרופאים הטובים ולשפר משמעותית את הכנסתם. נזכיר כי ההסתדרות הרפואית דרשה בתחילת המאבק להחזיר את השר"פ, אולם הסירה את הנושא מסדר היום בעקבות גל של ביקורת ציבורית. מנכ"ל איכילוב, פרופ' ברבש, טען במספר הזדמנויות כי ההתנגדות לשר"פ משקפת לא מעט צביעות, שכן היא מחזקת עוד יותר את המערכת הפרטית. בתוך כך, ברבש הבהיר היום בשיחה עם "גלובס" כי אין זה נכון לומר שהוא עודד רופאים לנטוש את המחלקות ביומיים האחרונים. "כולנו מטפלים בסיטואציה מורכבת שמחייבת הרבה רגישות, נחישות וסבלנות. הנהלת ביה"ח שלנו ואני מאוד אמפטיים ושותפים לתסכול העמוק והצודק של המתמחים, אבל איננו תומכים בנטישת בתי חולים. במקום להתנהל מולם בתקשורת, אנו מדברים איתם ומסבירים להם מה לא יכל לקרות שוב מבחינתנו".

כל האנדרלמוסיה הזאת מתרחשת בשעה שנציגי ההסתדרות הרפואית הבטיחו אתמול לביה"ד לעבודה כי יקפיאו את העיצומים עד יום ראשון (כולל), ויחדשו את המו"מ עם משרד האוצר "בדרכי שלום". לפחות על פניו, נראה כי הסכם עד יום ראשון לא יהיה, לפחות לא כזה שירצה את ציבור הרופאים.

ואם כל זה לא מספיק, האחיות בתל השומר נטשו הבוקר את כל 6 המחלקות הפנימיות, במחאה על אי עמידה של הממשלה בהסכם שקבע תוספת תקנים למחלקות הפנימיות.