קבלן: "מחירי הדירות עשויים לצנוח 30% תוך חודשים"

מנכ"ל חברת הבנייה אמפא-מליבו תולה תקוות ברפורמות של ממשלת נתניהו, ומדווח על ירידה במחירי הקרקעות במרכז הארץ כבר בימים אלה ■ "בעלי קרקעות במרכז הארץ חוששים מסיומה של בועת הנדל"ן ומוכרים קרקעות במחירים הנמוכים בעשרות אלפי שקלים ליחידת דיור"

רענן אלוני, מנכ"ל חברת אמפא-מליבו, טוען היום (א') כי בעלי קרקעות במרכז הארץ חוששים מסיומה הקרב של בועת הנדל"ן וכבר היום מוכנים למכור קרקעות במחירים נמוכים יותר. דבריו מגיעים בשיאה של מחאת האוהלים בעקבות העצרת ההמונית אמש בת"א, והוא טוען שאם הרפורמות של רה"מ בנימין נתניהו יעברו במהרה - מחירי הדירות יצנחו בכל הארץ.

"הצעדים אותם מוביל נתניהו כבר באים לידי ביטוי בשטח", אומר אלוני. "בעלי קרקעות במרכז הארץ חוששים מסיומה של בועת הנדל"ן וכבר היום מוכנים למכור קרקעות במחירים הנמוכים בעשרות אלפי שקלים ליחידת דיור. בניגוד לדעה הרווחת לפיה מחירי הדירות הם אינם מחירי הקוטג' אותם ניתן להפחית מיידית, יישום מיידי של הצעדים אותם מוביל נתניהו יכול להפחית את מחירי הדירות בכ-30% בתוך חודשים ספורים".

ב-3 השבועות הקרובים מתכנן נתניהו להשלים בכנסת את הליכי החקיקה של צעדי המיסוי בשוק הנדל"ן (פטור ממס שבח למשקיעי נדל"ן שמוכרים דירות עד סוף 2012) והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. אלוני טוען כי עצם הדיבורים על צעדי הממשלה לריסון בועת הנדל"ן כבר משפיעים על המחירים בשטח, ויש לו גם דוגמאות טריות, כמו למשל קרקע בשטח 5 דונם אותה רכשה אמפא-מליבו במרכז ר"ג המיועדת לבניית מגדל בגובה 19 קומות הכולל 76 יחידות דיור.

"אם בחודשים האחרונים לא ניתן היה להפחית את מחירי הקרקע, הרי שכעת בעל הקרקע הסכים להפחית את מחיר הקרקע בכ-60 אלף שקל ליחידת דיור, דבר שיאפשר לחברה לשווק דירת 4 חדרים במגדל במרכז ר"ג במחיר של 1.4 מיליון שקל", אומר אלוני.

אלוני מסמן 2 סיבות עיקריות לעליית מחירי הדירות; לדעתו, המחסור בכוח אדם בענף הבנייה ועליית מחירי הקרקע הם אלה שהזינו את בועת הנדל"ן, והוא סבור כי הכנסה מאסיבית של עובדים זרים לענף ושינוי בשיטת מכרזי הקרקע של מינהל מקרקעי ישראל יובילו לשינוי.

"כמו שהמינהל קובע מחיר סופי למשתכן בהרחבות בפריפריה ורק מי שעומד בו יכול לרכוש את הקרקע, הוא חייב לעשות זאת גם בשיווק קרקעות במרכז הארץ", טוען אלוני.