תוקם "ועדת המלצה" לתפקיד מנהל ממ"י

מסתמן: ראש אגף שיווק וכלכלה, רונן כהן, ימונה לתפקיד מ"מ‏ ■ מועד העזיבה של ביבי עדיין לא ידוע, אולם מדובר ככל הנראה בשבועות ספורים

תפנית בשאלת אופן מינוי מנהל חדש למינהל מקרקעי ישראל, לאור התפטרותו של ירון ביבי מהתפקיד בעקבות משבר האמון בינו לבין השר אריאל אטיאס. היום (א') אמורה להתמנות ועדת מנכ"לים, שתפקידה להמליץ על המנהל החדש של המינהל.

חברי הוועדה יהיו מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, מנכ"ל משרד השיכון מרדכי מרדכי, והממונה על התקציבים באוצר אודי ניסן (גבאי וניסן בהליכי עזיבת השירות הציבורי).

‏בהודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפורסמה בצהריים, נאמר, כי "יש לפעול במהירות המרבית האפשרית למינוי של מועמד שיש בידו להוביל את הרפורמה, ולהתמודד עם מצבו של מנהל מקרקעי ישראל בעת הזאת, בהינתן האתגרים הייחודיים העומדים בפתחו. בשל כך, ובשל משימות שונות נוספות בהן עוסק מנכ"ל משרד ראש הממשלה בימים אלו, ישאר אייל גבאי בתפקידו למספר שבועות נוספים, על פי בקשתו של ראש הממשלה".

‏מקורות ממשלתיים מעריכים, כי הממשלה תצטרך למנות בכל מקרה ממלא מקום לביבי לתקופת ביניים, גם אם שלושת המנכ"לים ימצאו מועמדים בהליך בזק. ההערכה היא, שהמועמד לתפקיד הוא רונן כהן, מנהל אגף שיווק וכלכלה במינהל.

‏ביום ג' אמורה להתפרסם מודעה, המזמינה מועמדים להציע את עצמם. מועד העזיבה של ביבי עדיין לא ידוע, אולם מדובר ככל הנראה בשבועות ספורים, ועל כן עזיבתו תקדים בכמה חודשים את מועד בחירת המחליף.

‏בחירת מ"מ חיונית לאור העובדה, שהסמכות הקבועה בחוק לחתום על עסקאות מקרקעין של המינהל היא סמכות של ראש המינהל, או של מ"מ אליו הואצלה הסמכות לחתום על עסקאות. מינויו של רונן כהן יהיה בתוקף, עד שהממשלה תחליט מי ימונה לתפקיד מנהל המינהל.

‏כהן, בהשכלתו שמאי מקרקעין, כלכלן ומשפטן, כיהן בשורה של תפקידים באגף שיווק וכלכלה במינהל, וב-8 השנים האחרונות עומד בראש האגף. לפני הצטרפותו למינהל עבד בפרקליטות מחוז ירושלים. במסגרת הרפורמה במינהל, אגף שיווק וכלכלה צפוי לקבל תיגבור מסיבי של כוח אדם. נתוני השיווק החיוביים של השנתיים האחרונות נזקפים גם לזכותו של כהן.

‏על פי חוק רשות מקרקעי ישראל (זהו שם הגוף שיחליף את מינהל מקרקעי ישראל, רמ"י במקום ממ"י), מינוי של מנהל הרשות ומינוי של המשנה או מ"מ המנהל, טעון חתימת אישור של ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון, ואישור הממשלה.

‏הקמת ועדת המנכ"לים להמלצה על מועמד מהווה מעין עקיפה של הנוהג להקמת ועדת איתור, וצפויה התנגדות לוויתור על ועדת איתור וכן צפוי קרב חריף בין המועמדים ובדרג הפוליטי על בחירת ראש המינהל החדש.

‏בנסיבות שנוצרו, כפי שאישר גורם המקורב לשר אטיאס, הפתרון הסביר הוא למנות את כהן לתפקיד מ"מ ראש המינהל, עד קבלת החלטת ממשלה על זהות המנהל הבא של רשות מקרקעי ישראל.