לבני למפגיני הדיור: "המשיכו ללחוץ - נתניהו אחד שנשבר"

(עדכון) - לבני בדיון בכנסת, בהשתתפות מפגיני מחאת האוהלים: "נתניהו עסוק במספרים ולא רואה את האזרח" ■ ממובילות מחאת האוהלים: "הממשלה חושבת שאנחנו מטומטמים"

מחאת האוהלים הגיעה היום (ב') לכנסת במלוא עוצמתה. לפני דקות אחדות הסתיים כנס דחוף בכנסת, בהשתתפות מפגינים מיושבי המאהל שבשדרות רוטשילד כמו גם מטעם הארגונים החברתיים והסביבתיים, אשר נגע בהיעדר האלמנט של דיור בר השגה בהצעת החוק להאצת הבנייה למגורים.

מדובר בכנס רב משתתפים, בו השתתפו למעלה מ-15 חברי כנסת, ראשי השלטון המקומי, ראשי ערים ומועצות מקומיות, נציגי מחאת האוהלים, ונציגי הארגונים הסביבתיים והחברתיים החברים במטה לתכנון אחראי.

"מה שראינו היום בוועדות זו תופעה שאנו רגילים לראות - נתניהו מנסה למכור אידיאולוגיה, ואחר כך מנסה למכור שהוא לא אשם", אמרה ראש האופוזיציה ציפי לבני. "מילים לא יספיקו כאשר מדובר על אחיזת עיניים עם כמה מילים על דיור בר השגה".

"הבשורה הטובה בכל הסיפור הזה הוא שנתניהו הוא אחד שנשבר", הוסיפה לבני. "החוק הזה אינו מספק, הוא לא עונה על כל הבעיה. לאנשים מגיעה הזכות לחיות בכבוד במדינת ישראל - מדובר בזכויות במאבק שאין צודק ממנו". ליבני הוסיפה כי "מדובר באידיאולוגיה של ראש ממשלה שעסוק במספרים בספרי הכלכלה ולא רואה את האזרח. מדינת ישראל נמצאת במצב כלכלי טוב ויש צמיחה שאינה מתורגמת לאיכות חיים".

"זלזלו בנו לפני עשרה ימים, הגענו לכנסת ולא התייחסו אלינו. וגם היום, נראה שממשלת ישראל חושבת שאנחנו מטומטמים, ואומרת לנו: 'הנה, רציתם דיור בר השגה? קיבלתם'", אמרה סתיו שפיר, ממובילות מחאת האוהלים. "העם חזק ויודע מה הוא רוצה, ולכן ברור שהוא ינצח".

"כל ההצעות שלנו, נדחו על ידי הקואלציה. המסלול הנוכחי בו הולכת הממשלה הוא סופר-בלוף", אמר ח"כ ניצן הורוביץ' מ"מרץ" בפתיחת הכנס. "הממשלה עושה ספין אחר ספין, מתעלמת, מפזרת שקרים".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי "יש קריאת תיגר על חלוקת המשאבים של החברה הישראלית, שממוטטת אותה. מאבק הדיור הוא ביטוי משמעותי לרחבי ליבוי של הציבור והוא לא זמני. הממשלה עסוקה בדיון על גובלות המדינה ושכחה שצריך לדאוג גם למדינה עצמה".

"אני חושב שהמאבק החברתי במדינת ישראל סוף כל סוף התחיל. כל חוק שיש כיום בנושא הוא חוק חרטה-ברטה", אמר שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי. בוחבוט הוסיף כי "יש הרבה נושאים בעייתים שחוק הווד"לים לא יכול לטפל בהם - למשל, בסוגיית הרשויות המקומיות והתשתיות. צריך לאפשר לחברות הכלכליות ביישובים לקיים בנייה לצעירים. ראש הממשלה רוצה תוכנית חדשה, אבל לא מוכן לשלם".

מוקדם יותר: נחסמו הדרכים הראשיות לכנסת

נזכיר כי הארגונים המשתתפים במחאה כוללים את הקואליציה לדיור בר השגה, קבוצת המלחמה על הבית, המטה לתכנון אחראי, במקום, תנועת דרור ישראלי, החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, מגמה ירוקה, תנועת עמי ועוד.

מוקדם יותר, חסמו מפגיני מחאת האוהלים את הדרכים הראשיות לכנסת, בעודם קוראים נגד אישור חוק הווד"לים וטוענים שהם אינם סומכים על הממשלה, היות שעד כה עשתה רושם שלא תכניס את אלמנט הדיור בר השגה לחוק הווד"לים. לטענתם, חוק הווד"לים, שאושר בשבוע שעבר בוועדה המשותפת לפנים וכלכלה לקראת קריאה שנייה ושלישית, רק ישלים את בועת הנדל"ן הקיימת, ישאיר את ההעדפה למגדלי יוקרה ובתים לעשירים וינציח את המצב הקיים.

המפגינים טענו במכתב מקדים ששלחו, כי "בעוד מחאת האוהלים מתפשטת לכל הארץ, ביבי מנסה לעשות עלינו תרגיל ולחסל את מחאת האוהלים על ידי חוק שיעודד דיור יוקרתי לעשירים בלבד. ראש הממשלה טוען שזהו פתרון למשבר הדיור אך הארגונים טוענים שזהו מעקף מהיר לכרישי הנדל"ן שישרת רק את האינטרסים שלהם. לא ניתן לממשלה לדחוק את הציבור מתחום התכנון. אנו נקדם דיור בר השגה תוך שמירה על הריאות הירוקות, איכות החיים והסביבה של כולנו".

נזכיר כי מוקדם יותר הבוקר מחו כ-100 מפגינים בכניסה לכנסת נגד חוק הווד"לים (להאצת הבנייה למגורים) ונגד הכוונה שהסתמנה בימים האחרונים שלא להכניס את אלמנט הדיור בר השגה לחוק. בד בבד נדחה היום הדיון בכנסת להעברת החוק בקריאה שנייה ושלישית, והוא יתקיים בשבוע הבא. במהלך ההפגנות נעצרו 5 מפגינים.