האם קרוב היום בו ישראל תייצא גז למצרים?

ייצוא גז למצרים הוא עניין של זמן שעשוי להביא לפיוס בין טייקוני הגז הישראלים

בעמוד 201 לתשקיף שפרסמה בשבוע שעבר דלק קידוחים , הסתתרה שורה מעניינת שחמקה מעיני מרבית הפרשנים. השותפות, שבשליטת יצחק תשובה, המחזיקה בזכויות במאגרי "תמר", "לוויתן", "דלית" ואחרים, בוחנת את האפשרות "לייצא את הגז לרשות הפלסטינית ולמדינות שכנות". כל ילד יכול להבין שבשימוש בלשון רבים, התכוונו מנסחי התשקיף לירדן ולמצרים, שתי השכנות היחידות של ישראל שמוכנות תיאורטית לרכוש ממנה גז טבעי.

מאז שנת 2000, עוסקת ישראל ביבוא גז מצרי. 8 שנים חיכינו לגז שיגיע, אחר כך המצרים העלו לנו את המחיר ב-40% ובסוף הבדואים פוצצו את הצינור בסיני, הגז התנדף לשחקים ועומד לקחת אתו למעלה גם את חשבון החשמל. אבל אחרי עשור של מפח נפש ואכזבות מהגז המצרי, נשמע בעשור הקרוב יותר ויותר על יצוא גז ישראלי למצרים, והכול כמובן בתנאי שהסכם השלום ימשיך לעמוד בתוקפו. כל הסימנים מצביעים על מצרים כלקוח עתידי של הגז הישראלי והשאלה היחידה - מלבד זו שבמישור המדיני - היא האם המצרים יסכימו לשלם את המחיר שידרשו הישראלים.

מצרים מפיקה גז טבעי כבר משנות החמישים. עתודות הגז שלה נכון להיום, כפולות בגודלן מאלה של ישראל. משום כך חתמה מצרים על הסכמים לייצוא גז עם ישראל, ירדן וסוריה והיא מייצאת גז טבעי נוזלי למדינות באירופה ולקוריאה הדרומית. אבל בחישוביהם טעו המצרים טעות קשה בתחזית הביקוש לגז טבעי בשוק המקומי.

בשנת 2009 צרך המשק המצרי גז בהיקף 45 מיליארד מ"ק (BCM) - פי 10 מצריכת המשק הישראלי. הגז במצרים נהנה מסבסוד כבד וכתוצאה מכך גדל הביקוש לגז בקצב שנתי מסחרר של 8% (על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה). קצב הפקת הגז לעומת זאת, כמעט ואינו גדל. בקיץ האחרון פקדו את מצרים הפסקות חשמל נרחבות, שהחישו כנראה את קיצו של שלטון מובארק.

השלטון המרכזי הנוכחי חושש יותר מכל להרגיז את העם ואת התוצאה - קיצוץ דרסטי של כמות הגז לייצוא - מרגיש הצרכן הישראלי. גם שני מתקני ההנזלה הענקיים שהקימה מצרים כדי לייצא גז למדינות אירופה עומדים חצי נטושים. מצב הדברים הנוכחי צפוי רק להחמיר. חוסר היציבות הפוליטי והפרת הסכמי אספקת הגז עם ישראל ומדינות נוספות - על פי היומון המצרי Youm7 היוצא לאור באנגלית ובערבית אספקת הגז לא צפויה להתחדש לפני סוף החודש,ירתיעו חברות בינלאומיות מלהשקיע בפיתוח מאגרי הגז הקיימים ובגילוי מאגרים חדשים. הצריכה תמשיך לגדול ועל קיצוץ בסבסוד הגז אין מה לדבר.

על רקע זה בהחלט ייתכן שבקרוב יקבל יצחק תשובה שיחת טלפון מנומסת מקהיר. מרוויח גדול נוסף מייצוא גז ישראלי למצרים עשוי להיות - הפתעה, הפתעה - יוסי מימן. האיש שהתחרה בתשובה בחירוף נפש על עסקאות גז עם חברת החשמל, החברה לישראל ולקוחות אחרים, עשוי להפוך בעתיד לשותפו העסקי הקרוב. הסיבה: למימן, השותף הישראלי הבכיר ב-EMG, יש צנרת מוכנה (וריקה) שמסוגלת להזרים את הגז הישראלי מחר בבוקר מאשקלון לקהיר - צריך רק להפוך את כיוון הזרימה.

כמו הפוליטיקה, גם שוק הגז הטבעי במזרח התיכון מספק אולי מעט גז אבל שפע של הפתעות ומהפכים.