הממונה על השכר באוצר: "אי-אפשר להיענות לדרישות הרופאים החדשות"

אילן לוין שובר שתיקה ומזהיר מפני התערבות רה"מ: "כל הגבולות ייפרצו אם זה יקרה" ■ על יו"ר ההסתדרות הרפואית: "הוא נראה כמו אדם שיושב על סירה מתנדנדת ולא יודע איך לנווט אותה לחוף מבטחים" ■ נשק יום הדין: הרופאים המתמחים אישרו התפטרות המונית

"יו"ר ההסתדרות הרפואית ביקש מבית הדין לעבודה כמה ימים כדי להרגיע את השטח, אבל מה שהוא עושה עכשיו זה בעצם להעצים את השטח ולעודד שביתות רעב" - כך אומר ל"גלובס" הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין ששובר שתיקה ארוכה בעניין מאבק הרופאים.

לוין מתעקש כי האוצר והרופאים היו כבר על סף חתימה על הסכם, וזאת בניגוד לטענת ההסתדרות הרפואית כאילו לא היו הסכמות מעולם. "ישנם 17 עמודים כתובים שנוסחו כבר על ידי היועצים המשפטיים של שני הצדדים ומסמך קצה לחתימה על הסכם קיבוצי. ברגע שהגענו ליום רביעי שעבר עם כל הסיפור של המתמחים, ד"ר אידלמן חזר אחורה וסירב אפילו לבוררות שתפעל על בסיס מסמך ההבנות", אמר לוין.

"ההסתדרות הרפואית עושה עכשיו את הדבר הקל ביותר: במקום להתמודד ולהגיד 'זה ההסכם הטוב ביותר שיכולנו להשיג' הם אומרים 'לא היו הסכמות. לא ראינו ולא קראנו'. כדי לא להתפרק הם החליטו להצטרף לטרנד המחאה", הוסיף לוין.

"יושב על סירה מתנדנדת"

לדבריו, האוצר הסכים כבר לתוספת של מאות תקנים, במיוחד בפריפריה, ואם עוד כמה מאות תקנים היו מביאים להסכם, האוצר לא היה מכשיל את זה: "הבעיה היא שזה לא רק התקנים", טוען לוין. "הם אומרים עכשיו שאין הסכמות על שעון נוכחות, אין הסכמות על תורנות מומחים והם חוזרים אפילו לדרישות השכר ההתחלתיות. הכול לגיטימי, אבל אלה לא דברים שאפשר להיענות להם".

על הפנייה הישירה של הרופאים לרה"מ אמר לוין: "הם מפעילים עכשיו לחץ על רה"מ כדי לשבור את הממשלה בכוח. אבל הרי הממשלה כבר הסכימה להתפרק מכוחה ולהסכים לבוררות. אני לא רואה מה רה"מ יכול לעשות. אולי הוא יסכים לעוד תוספת שכר ותקנים. אבל מישהו מצפה ממנו לוותר על תורנות מומחים? הרי זו הדרך היחידה לשפר את הרפואה הציבורית ולהביא לכך שגם מומחים יישארו בבתי החולים אחה"צ לטובת כלל הציבור. צריך לחייב ולא 'לעודד' כמו שאומר עכשיו אידלמן בשינוי סמנטיקה, כי אי אפשר לעודד מומחה להישאר ערב אחד בשבוע אם כל ערב יש לו פרקטיקה פרטית שמכניסה לו אלפי שקלים, בחלק מהמקרים, על כל פרוצדורה".

לוין הזהיר מפני התערבות של רה"מ, בנימין נתניהו: "אם נראה כאן דפוס שבו ראש ממשלה מתערב בהסכם קיבוצי כל הגבולות ייפרצו. אתה יכול לנחש שארגונים שנמצאים עכשיו על סף חתימה איתנו יעדיפו לחכות גם הם להתערבות כזאת".

לוין הטיל ספק רב באפשרות לנהל מו"מ תוך כדי הצעדה של מנהיגי הרופאים: "איך אפשר לנהל ככה משהו אפקטיבי? הם צועדים, שיהיו בריאים, אבל אם הם קוראים להתערבות רה"מ זה אומר בעצם שהם לא רואים בנו פרטנר". לדבריו, "אידלמן נראה היום כמו אדם שיושב על סירה מתנדנדת ולא יודע איך לנווט אותה לחוף מבטחים".