מיזם חדש: מכללה להכשרת פרקליטים תורניים

עו"ד שלום אטלי פותח בירושלים את מכללת "חוקת משפט", שתכשיר עורכי דין ואת הציבור הדתי לייצג בבתי הדין לממונות בישראל ובעולם ■ המכללה תיפתח בהשקעה של 2.5 מיליון שקל

בחודש ספטמבר הקרוב תיפתח בירושלים מכללת "חוקת משפט" - המכללה הראשונה בארץ ובעולם להכשרת פרקליטים תורניים.

מדובר במיזם חדשני המושק בהשקעה של כ-2.5 מיליון שקל, שנועד להעלות את איכות המשפט העברי. המכללה תכשיר 'פרקליטים' תורניים, שיוכלו לייצג את בעלי הדין במהלך הדיונים בבתי הדין התורניים - בהם אמנם אין דרישה להיות עורך דין, אך יש צורך להחזיק בידע מעשי בתחומים הרלוונטיים.

המכללה תיפתח בסמוך למועד פתיחת שנת הלימודים האקדמית ותעסוק בתחום שלא נלמד עד כה - משפט על-פי דין תורה (חושן משפט) - הטיפול בחוזים, בחברות, בירושות, בשכנות ובנזיקין על-פי ההלכה ודין תורה.

המכללה תשים דגש על התנסות וכלים מעשיים, ותכשיר עורכי דין ואנשים מן היישוב (בעלי רקע תורני) לייצג בבתי דין לממונות בארץ ובחו"ל (כיום, בישראל לבדה יש כ-100 כאלה).

המכללה תציע שני מסלולים: מסלול לעורכי דין (לרבות סטודנטים למשפטים), שיימשך כשנה, ובו יינתן דגש על ההבדלים בין החוק הישראלי לדין תורה; ומסלול לציבור הרחב - מסלול האורך כשנה וחצי ומתאים בעיקר לציבור החרדי והדתי-לאומי.

המכללה תוקם בירושלים, תאפשר הרשמה לכ-500 איש מדי שנה ותהיה פתוחה לגברים ולנשים תוך הקפדה על הפרדה בשיעורים.

המרצים במכללה יהיו דיינים ומרצים בכירים מהאקדמיה (פרופסורים ודוקטורים) מתחום המשפט העברי. אנשי האקדמיה יעבירו את החומר התיאורטי, והדיינים - את החומר המעשי.

עם סיום הלימודים תעניק המכללה לכל בוגר תעודת סיום של "פרקליט תורני", שתאפשר לייעץ ולייצג בתחום המשפט התורני בפני בתי משפט תורניים לממונות.

מי שעומד מאחרי הקמת המכללה להכשרת פרקליטים תורניים הוא עו"ד שלום אטלי, אשר שם לו למטרה לקדם ולמנף את עולם המשפט העברי. אטלי מוכר כיום כאחד המומחים בדיני אישות וכאוטוריטה מקצועית במשפט העברי, והוא גם היוזם והרוח החיה מאחורי "המכון לחקיקה הלכתית", מיזם שהוקם במטרה לתרגם את קודקס החוקים האזרחי לשפה העברית.

בהקשר זה יצוין כי המכללה להכשרת פרקליטים תורניים היא עמותה ללא מטרות רווח, הנמצאת תחת שני גופים - המכון לחקיקה הלכתית של עו"ד אטלי ובית המשפט התורני.