לא יצאתי נגד הקוטג' בשביל 40 אג'

יש כלים רבים כדי לרסן את המחירים כבר עכשיו, אבל נתניהו לא נקט באף אחד מהם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה השבוע (ד') להסיר את מחאת הקוטג' מסדר היום הציבורי, אבל ספק רב אם יצליח בכך. מי שיבחן את המלצות ועדת קדמי לעומק, יבין כי המחירים לצרכן בישראל לא צפויים לרדת באופן משמעותי ובטח לא בטווח הקרוב. יוזמי מחאת הקוטג' לא יצאו למאבק כדי שמחירה של גבינה, שעולה היום 7-8 שקלים, יירד ב-40 אגורות בלבד.

יצרניות החלב מיתממות. הן הודיעו כי יבצעו התאמות במחירי המוצרים בהתאם להורדת מחיר המטרה של החלב, רק כאשר זה יירד בפועל. זה לגיטימי, אבל מה באשר לחלק שלהן? תנובה המשיכה לומר כי "תתן את חלקה" (לאיזה חלק היא מתכוונת?), אחרי שכל השרשרת תתן. משטראוס וטרה לא ניתן היה לחלץ אפילו אמירה כזאת.

היצרניות העלו את מחירי מוצרי החלב ב-3 השנים האחרונות בשיעורים הרבה יותר חדים מעליית מחיר המטרה של החלב. די להשוות מה קרה למחיר הגבינה הצהובה בפיקוח לעומת מחיר הגבינה שלא בפיקוח, כדי להבין שהן הגזימו. עכשיו הן מנסות לגלגל את האחריות, רובה ככולה, אל השחקנים האחרים בשרשרת.

מי שיחפש את שורש הבעיה למחירים הגבוהים ימצא אותה במדיניות העלאת המחירים האגרסיבית של היצרניות וביד שרשתות השיווק נתנו למדיניות הזאת, ששירתה היטב את הרווחיות שלהן. מחיר המטרה הוא לא שורש הבעיה, ולכן הוא גם לא שורש הפתרון.

נוסיף לכך את העובדה שהרפתנים כבר עתרו לבג"ץ, וששרת החקלאות, שאמורה לחתום על ההוראה להורדת מחיר המטרה, מתנגדת נחרצות למהלך, ונבין שהורדת מחיר המטרה לא נמצאת באופק הקרוב. על זה בדיוק בונות יצרניות החלב, שהרי אחרת קשה למצוא תירוץ טוב מדוע הן לא נותנות את חלקן כבר עכשיו ושולחות מסר מרגיע לציבור הצרכנים.

לראש הממשלה יש כלים רבים כדי לרסן את המחירים כבר עכשיו, כמו הכנסת מוצרים לפיקוח, גם אם באופן זמני. אבל הוא לא נקט באף אחד מהם. הצעדים עליהם החליט השבוע ישפיעו אולי על השוק בעתיד, ואם לא, יכול להיות שהמחאה הצרכנית תדעך עד אז, ואף אחד לא יצטרך לשלם בכיס שלו. זה ללא ספק גם הרבה יותר נוח לכל פוליטיקאי.

ביבי מאמין בכלכלה חופשית. אותה כלכלה שהביאה לעליית המחירים המטורפת הזאת. ואם זה האיתות שיוצא מפיו - כנראה שגם הוועדה שבוחנת את כל ענף המזון לא תביא איתה בשורה של ממש לציבור הצרכנים המתוסכל והממורמר.