BDI: "שוק המזון מרוויח מיליארדי שקלים על גב הצרכן"

"רווחי המדינה, היצרניות ורשתות המזון נובעים מעליית מחירים שלא קשורה למחיר חומרי הגלם"

ממחקר שפרסמה היום (ב') חברת המידע העסקי BDI על ענף המזון ורשתות המזון בישראל, עולה כי מדד מחירי המזון לצרכן עלה משנת 2005 ועד לתקופה הנוכחית בכ-31%, בעוד שמדד מחירי המזון לצרכן ב-27 מדינות האיחוד האירופי עלה בתקופה המקבילה בכ-20%.

אייל ינאי, מנכ"ל BDI, מסביר כי הפער של 11% שנוצר בין עליית מדד המחירים באירופה לישראל משנת 2005 ועד עכשיו מתגלגל בסופו של דבר לצרכן הפשוט, ומדובר במיליארדי שקלים.

לדבריו, "שוק המזון בישראל מרוויח מיליארדי שקלים על גבו של הצרכן הפשוט. כולם מרוויחים יותר. המדינה, היצרניות ורשתות השיווק".

מההשוואה בין שיעורי הרווח הגולמי מסך ההכנסות של רשתות שיווק המזון המובילות בארץ ובעולם עולה כי שיעור הרווח הגולמי ברשתות העולמיות שנבדקו נע בין 22% ל-28% מסך ההכנסות, ובדומה שיעור הרווח הגולמי של הרשתות הישראליות המובילות נע בין 23% ל-30%.

בנוסף, מנתוני התפתחות מדד מחירי יבוא של מוצרי מזון גולמיים בשנים האחרונות בישראל עולה כי ברבעון הראשון של שנת 2011 חלה עלייה של כ-26% במחירי היבוא, שהיווה בשנת 2010 11.1% מהיקף פעילות ענף קמעונאות המזון בישראל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

העלייה במחירי המזון העולמיים שנרשמה החל מהמחצית השנייה של שנת 2010 נובעת בעיקר מהעלייה במחיר הנפט, ממעבר של עיבוד שטחים לצורכי הפקת מזון לייצור מקורות אנרגיה, מגידול בביקוש עולמי למזון וממזג האוויר הקיצוני שגרם לשיטפונות, בצורות ושריפות במדינות כגון אוסטרליה, רוסיה, סין וארה"ב, האחראיות על אחוז משמעותי מתפוקת המזון בעולם. למרות זאת, ברבעון הראשון של שנת 2011 חלה עלייה של כ-10% במחירי היבוא בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

רמת הרווח הגולמי של היצרניות והיבואניות הישראליות גבוהה בכ-2%-3% לעומת היצרניות האירופאיות

"על-פי המחקר שערכנו, רמת הרווח הגולמי של היצרניות והיבואניות הישראליות גבוהות בכ-2%-3% לעומת היצרניות האירופאיות, ואילו הרווח הגולמי של רשתות השיווק הישראליות גבוה ב-1%-2% יותר מרשתות השיווק באירופה. אמנם זה נשמע מעט, אבל בשוק של כ-100 מיליארד שקל, כל אחוז בודד הוא מחזור של כמיליארד שקל", אמר ינאי.

ינאי מסביר כי רווחי המדינה, היצרניות ורשתות השיווק באים בעיקר מעליית מחירים שלא קשורה למחירי חומרי הגלם. לדבריו, "עלות חומרי הגלם של היצרניות באירופה זהה לעלות חומרי הגלם של יצרניות מישראל. נובע מכך, שעליית המחירים הדרסטית בשנים האחרונות בענף המזון בישראל אינה מותאמת לעליית מחירי חומרי הגלם, וזה מתבטא בעליית מדד המחירים הנמוך יחסית של מדינות אירופה שעומד על 20% (משנת 2005 ועד עכשיו), לעומת 31% אחוזים בישראל (משנת 2005 ועד עכשיו).

בהכנסותיהן של שתי הרשתות המובילות, שופרסל ורבוע כחול, חל גידול של כ-1% ביחס לשנת 2009. בין הסיבות לקיפאון בהכנסות שתי החברות המובילות מציינים ב-BDI את התחזקותן והתרחבותן של רשתות שיווק מזון נוספות הפעילות בענף, על חשבון נתח השוק של החברות המובילות.

בשנת 2010 רשתות שיווק המזון "הפרטיות" המשיכו להתחזק על חשבון רשתות שיווק המזון "המאורגנות", המכולות והסופרמרקטים השכונתיים. ביטוי לכך ניתן לראות בהיקף ההכנסות של רשתות אלה, שגדל בשנת 2010 בכ-16% בהשוואה לשנה הקודמת, לעומת היקף ההכנסות של שופרסל ורבוע כחול, שרשם עלייה של כאחוז בלבד.

רשת שופרסל הינה רשת שיווק המזון הגדולה ביותר בישראל הן מבחינת מספר הסניפים והן מבחינת הכנסות. בשנת 2010 הכנסותיה של הרשת מפעילות בתחום קמעונאות המזון הסתכמו בכ-11.07 מיליארד שקל.

הכנסותיה של רבוע כחול בשנת 2010 עמדו על 6.9 מיליארד שקל. מבחינת מספר הסניפים, שתי הרשתות, שופרסל ורבוע כחול, רשמו גידול של כ-3% וכ-1% בהתאמה בשנת 2010.

פדיון ענף המזון, משקאות וטבק בישראל הסתכם בשנת 2010 בכ-57 מיליארד שקל, גידול של כ-5% ביחס לשנת 2009. כמו כן, מוערך כי היקף הכנסות ענף קמעונאות המזון הסתכמו בשנת 2010 בכ-49 מיליארד שקל, גידול של כ-5% ביחס לשנה הקודמת.

בין הסיבות לעלייה בהכנסות הענף מציינים ב-BDI את העלייה במחירי המזון שנרשמה בישראל בשנים האחרונות, ואת היציאה מהמשבר הכלכלי אשר תרמה לגידול בהוצאות הצרכנים על מוצרי מזון.