עמדה: כך עלול סטנלי פישר לרסק את כלכלת ישראל

דרור מרמור, עורך הנדל"ן של "גלובס", על החשש שהביע אתמול הנגיד סטנלי פישר בנוגע למחירי הדירות ועל הסיבה לכך שכל תוכניות הנדל"ן ששולפים נתניהו ושטייניץ לא מתייחסות למדד הדירות הקלאסי

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר היה רגוע בכל הקשור לשוק הנדל"ן, חרף הריבית הנמוכה שהנהיג ואשר הזינה את בועת הנדל"ן. אתמול (ב') הוא החל לאותת על דאגה ואמר כי הוא מקווה שמחירי הדירות לא ייפלו ב-30%.

הבעיה של פישר היא שבכלכלה אי אפשר ללכת אחורה. הוא יודע שירידת מחירים דרסטית כזו, שהיא הרי חזונם של יושבי האוהלים, היא בפועל מכה אנושה לכלכלת ישראל מהסיבה הפשוטה שאם מחר יהיה יותר זול, לא תהיה הרי שום סיבה לקנות היום.

בשלב ראשון יהיו אלה הקבלנים, המתווכים, השמאים והאדריכלים שיאבדו את מקום עבודתם, ובשלב הבא יצטרפו אליהם עוד ועוד מעגלים של ישראלים שיסבלו מההאטה והירידה בצריכה.

זו גם הסיבה, אם תשימו לב, שבכל תוכניות הבזק שנרקמו בימים האחרונים מנסים לייצר לנו בעיקר מוצרים ופתרונות שלא יתייחסו חלילה למדד הדירות הקלאסי, מוצרים כמו דירות להשכרה, מעונות סטודנטים ודיור בר השגה; שחלילה לא נחשוב יותר מדי זמן שגם הדירות הקלאסיות הולכות להתרסק פה, נקפיא את כל התוכניות ונרסק בין לילה את הכלכלה המפוארת שבנו לנו ביבי ושטייניץ.