לידיעת ראשי המאבק: כך תנהלו מו"מ מוצלח מול רה"מ

ראשי מאבק האוהלים הציבו השבוע לרה תנאי מקדים לתחילתו של מו"מ ו ספגו ביקורת לא מועטה על דרך התנהלותם ■ מה הם צריכים לדעת כדי להצליח? 10 טיפים

ראשי מאבק האוהלים הציבו השבוע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, תנאי מקדים לתחילתו של מו"מ שכלל הצבת מצלמות כחלק מההליך.

כתוצאה מכך הם ספגו ביקורת לא מועטה על דרך התנהלותם. "גלובס" פנה לשני מומחים בתחום ניהול המו"מ - פרופ' יעקב בר סימנטוב מהאוניברסיטה העברית ופרופ' אלון קלמנט מהמרכז הבינתחומי - כדי שינסחו עבורם את הכללים למו"מ מוצלח.

1. מו"מ מנהלים בחדרים סגורים, לא בשקיפות מול מצלמות

כך ניתן ליצור אווירה נינוחה שמאפשרת הידברות. הצבת תנאי מוקדם כזה לא רק שאינו ראוי אלא גם עלול להעליב את הצד השני. בתהליכים כאלה, בדרך-כלל גם לא נוהגים להכין פרוטוקולים, הצדדים יכולים לכתוב הערות אבל הן אינן מחייבות. באופן כללי, הצבת תנאים מקדימים היא ערובה לכישלונו של מו"מ עוד בטרם החל, לפני כן יש צורך להכיר את הצד השני.

2. לפני תחילת כל מו"מ יש לבצע "מו"מ מעבר לשולחן"

ראשי המאבק הם קבוצה הטרוגנית שמאגדת מספר רב של אינטרסים ורצונות, לכן יש צורך קודם כל להגיע להסכם פנימי ולרשימת דרישות ברורה.

3. הכנת רשימת הדרישות צריכה להיעשות באופן ריאלי

יש להניח בצד את השחצנות, אבל מצד שני שכרון הכוח דווקא יכול לתת את התחושה שהדברים אפשריים. יש לקבוע סדרי עדיפויות לכל דרישה, כי לא ניתן להשיג את כולן. כמובן, שקביעה כי חינוך חובה חינם מגיל אפס יהיה בראש סדר העדיפויות, אינה אמורה להיות חשופה לצד השני. הכלל הוא לקבוע היכן עובר הקו האדום, אילו דרישות נמצאות מעליו ואילו מתחתיו.

4. ראשי המאבק צריכים לזכור שמולם ניצבים אנשים בעלי עליונות בולטת בניהול מו"מ

האנשים שמולם גם מחזיקים את המקורות הכלכליים. לראשי המאבק, לעומתם, יש את עוצמת המחאה.

5. ראשי המאבק צריכים גם להבין את האלטרנטיבות של הצד השני

מלבד ההבנה שיש צורך להגדיר לכל דרישה מה האלטרנטיבה שלה, יש צורך גם להבין מה הן האלטרנטיבות של הצד השני. במקרה של נתניהו, אם לא יגיע להסכם הרי שהוא יכול לבצע צעדים חד-צדדים או ללכת לבחירות או אולי לחכות שהמחאה תדעך. לכן, הכנה למו"מ דורשת איסוף מידע, לברר מי נמצא ממול, מה מניע אותו ולהבין שהוא יפעל בצורה דומה.

6. הסכם מעולם לא נחתם בפגישה הראשונה

כאשר מתחילים לנהל מו"מ יש צורך להגדיר את הציפיות לתהליך ולדרך התקדמותו. הסכם מעולם לא נחתם בפגישה הראשונה ויש להתכונן לכך.

7. חשוב להפריד בין עמדות לבין רגשות

כל אחד מגיע לשולחן המו"מ עם אלמנטים שהם פחות רציונליים כמו דעה קדומה. חשוב גם לדעת מה הם האלמנטים הלא רציונליים של הצד השני. בן-אדם לא החל את חייו בתחילת מו"מ וגם לא יסיים אותם בסופו. בנוסף, יש צורך להגדיר קריטריונים ברורים עבור כל דרישה. למשל, דרישה מצד הרופאים לתשלום נוסף תחייב הסבר לצדו, כמו שעות עבודה מרובות ומחסור בתקנים. מצד שני, גם חשוב להסביר מדוע התוספת מגיעה דווקא להם ולא לסקטור עובדים אחר כמו עובדים סוציאליים.

8. כדאי ואפשרי לנקוט באסטרטגיה הכוללת תמהיל של איומים ופיתויים

כמובן, בהתייחס לסדר עדיפות התנאים. על מה ניתן לוותר ומה הוא מבחינת חצייה של קו אדום.

9. דובר אחד לא יספיק כדי לנהל מו"מ

לכן יש צורך לחלוקת עבודה בין מספר דוברים. חשוב להגיע להסכמה ראשונית לגביי חלוקת העבודה כדי שלא יהיו סתירות או ויכוחים בין הדוברים. אם יקרו מצבים כאלה, ינצל אותם הצד השני וינקוט בשיטת "הפרד ומשול".

10. לראשי המאבק יש זמן מוגבל מאוד לנהל מו"מ

מכיוון שסדר היום הישראלי נוטה להשתנות במהירות. אם יכריזו הפלסטינים על מדינה בספטמבר, סדר היום יהפוך מחברתי לביטחוני והם עלולים לאבד את האהדה הציבורית.