היצרנים והרשתות מגיבים למחאת הצרכנים במבצעים

בחלק מהמקרים מדובר בהנחה של כ-40% ■ תנובה: "חלק מהמבצעים הן ביוזמת הרשתות" ■ יצרן מזון גדול: "חודש יולי לא היה מזהיר" ■ מנהל סניף ברשת שיווק: "הצרכן היום קפדן ודרשן"

יצרני המזון ורשתות השיווק מנסים למתן את הירידה בצריכה בעקבות מחאת הצרכנים, על-ידי מבצעי מכירות אגרסיביים ברשתות. בחלק מהמקרים מדובר במבצעים חסרי תקדים המשקפים הנחה של עשרות אחוזים במחיר.

כך, למשל, נמכרות שתי יחידות מסטיק מאסט של עלית ב-4.90 שקלים, ואילו 4 יחידות של מעדן דניאלה של שטראוס נמכרות ב-10 שקלים. בשני המקרים מדובר בהנחה של כ-40%.

תנובה מוכרת שתי יחידות של פיצה משפחתית של מעדנות ב-25 שקל, בזמן שקודם לכן נמכרה יחידה אחת ב-22 שקל.

דוגמה נוספת היא מכירת שתי חבילות קוביות גבינה פיראוס ב-30 שקל, בזמן שמחיר יחידה אחת עומד על 20.6 שקל. גם כאן מדובר במבצעים המשקפים הנחה של 25%-40%.

"חודש של הורדות"

גם מקומה של אסם לא נפקד ממדפי המבצעים. 3 יחידות של במבה נוגט נמכרות ב-10 שקלים, בעוד שקודם לכן נמכרה יחידה אחת ב-4.5 שקלים. אלה הן רק דוגמאות בודדות משלל המבצעים.

"בחודש הזה כולם הורידו מחירים, ויש הרבה מבצעים. זה חודש של הורדות", מעיד מנהל סניף באחת מרשתות השיווק. "חודש יולי לא היה חודש מזהיר לאף אחד, כמו מיתון. הצרכן הרבה יותר רגיש למחיר מאשר בעבר. פעם הקנייה הייתה רפלקס. היום הצרכן קפדן, בדקן ודרשן. הסיפור שהוא לוקח מהמדף וממשיך הלאה - נגמר. אין ספק שקורה כאן משהו", אומר יצרן מזון גדול ל"גלובס".

"השוק על הפנים, חלש מאוד, אז כולם רוצים לעשות מבצעים. אף רשת לא עושה את המבצע על דעת עצמה, היא מקבלת הנחה. אין ספק שהמחאה משפיעה. הפרסום של המותגים ירד, וגם המכירות ירדו", אומר קמעונאי בכיר.

בענף החלב מסבירים כי בעונת הקיץ היצרנים נוהגים בדרך-כלל לצמצם מבצעים בשל החמסין ובשל החשש שייווצר מחסור בחלב, במיוחד כעת כאשר הרפתנים מאיימים לשבש את אספקת החלב. למרות זאת, מי שיפקוד את מקררי החלב יראה שורת מבצעים ארוכה של כל החברות, ללא יוצא מן הכלל.

פרט לחלב, מבצעי מכירות אגרסיביים יש גם במוצרי ג'ילט, קולגייט, סדרת "הגן הקסום" של ויסוצקי (11 שקל במקום 15.90), מוצרי הוואי ושוורצקוף של הנקל סוד ועוד רבים.

"בודקים את המחיר"

"אם קודם הלקוחות לקחו מוצרים במהירות מהמדף, היום הם בודקים את המחיר, שמים דגש ומבררים אם יש מבצע. מישהו ניגש לגלידות שטראוס במקרר ושואל אם יש מבצע של גלידות נסטלה ואיזה מבצע טוב יותר. טרה עשתה מבצע על השוקו, ולקוחות ביקשו לברר אם יש מבצע גם ליטבתה. זה לא היה פעם", מספר מנהל סניף ברשת שיווק.

מתנובה נמסר בתגובה כי היא "עושה מבצעים שונים בקטגוריות שונות, בתקופות שונות ובעונות שונות. חלק מהמבצעים הן ביוזמת הרשתות ולא ביוזמתה של תנובה".

בחברת הנקל סוד מסרו כי הם עושים מבצעים בשגרה.

מויסוצקי נמסר: "ויסוצקי יצאה כבר בחודש מאי בקמפיין לקידום שתיית חליטות תה. במסגרת זו התקיימו מבצעים החל מסוף מאי. ויסוצקי אינה קובעת את המחירים לצרכן. אלה נקבעים בלעדית על-ידי הקמעונאים. ייתכן מצב בו רשת השיווק יצאה במבצע נוסף".

תגובות שטראוס ואסם לא התקבלו עד לפרסום הידיעה.

דוגמאות למבצעים ברשתות השיווק
 דוגמאות למבצעים ברשתות השיווק