דנציגר צריך לצאת, ולא רק לחופשה

ועוד הערה: אולי רצוי ששופט אחר יבחן את החלטת דנציגר בעניין קצב. לא ככה, ביניש?

שמעתי אתמול (ב') פרשן משפטי מדבר על חקירתו ועל יציאתו לחופשה של שופט העליון יורם דנציגר בגין היחסים העסקיים שלו עם ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני. הפרשן הזכיר שדנציגר "זכה" לא מזמן לפרסום רב בשל החלטתו לדחות את הכניסה של משה קצב לכלא, "אבל זה עניין אחר", אמר הפרשן.

ובכן, לא לגמרי עניין אחר. בפרשת קצב דנציגר התייחס לבקשת קצב, באופן חריג, כמעט כאל ערעור. בתוך 4 ימים הוא הטיל ספק בנכונותן של כמה מקביעות המחוזי שהתקבלו לאחר שנים של דיונים, שמיעת עדים, חקירות חוזרות, מסמכים, ראיות. החלטת דנציגר הייתה מסמך מפתיע מאוד, שלא לומר מדהים.

עד כאן הסיפור באמת לא קשור לפרשת לחיאני, אבל לאחר שנתן את החלטתו בתיק קצב, הסתבר כי דנציגר היה בשנת 2000 פרקליטו של איש העסקים הירושלמי אורי יואלי, ידיד קרוב והמוציא והמביא של קצב. ולכך כבר יש קשר הדוק לפרשת לחיאני. הקשר הזה נקרא ניגוד אינטרסים.

נחת ליואלי, נחת לקצב

יצוין כי בפרשת קצב, דנציגר נפגש עם נשיאת העליון דורית ביניש וסיפר לה על יחסיו עם יואלי. ביניש, מתוך יוהרה המאפיינת לפעמים את שופטי בית המשפט העליון, לא חשבה שיש כאן מקום להפעלת סמכותה למנות שופט אחר לתיק, שופט שאינו נגוע בשום צורה.

ואכן דנציגר המשיך והוציא מתחת ידיו את ההחלטה שבוודאי גרמה הרבה נחת לקליינט לשעבר של דנציגר, אורי יואלי (וגם, כמובן, לקצב). ביניש ללא ספק טעתה כאשר לא החליפה את דנציגר, ולו כדי שהצדק ייראה. אבל מה עם דנציגר? למה בכלל הלך אל ביניש? הרי הוא ידע שיש בעיה. למה לא פסל עצמו?

קשר ניגוד האינטרסים

ואחרי זה מגיעה פרשת לחיאני. אני לא יודע מה ייצא מחקירתו של דנציגר, אבל כתם מוסרי כבר קיים. להיות פרקליט ושותף עסקי של ראש העירייה, וגם של העירייה, זה ניגוד אינטרסים מובהק, גם אם אין פה רבב פלילי, מה שבכלל לא בטוח עדיין.

לאחר שיחה עם ביניש בעניין לחיאני, יצא דנציגר לחופשה. האם הפעם למדה הנשיאה לקח וביקשה ממנו לעשות זאת? האם דנציגר הגיע להחלטה בכוחות עצמו? לא ידוע.

בכל מקרה, חופשה אינה המענה ההולם לבעיה. אם זה היה מקרה ראשון, מילא. אבל זה לא. שני המקרים מאוד צורמים.

להחליט על בקשה של קצב, לקבוע קביעות בעלות משמעות רבה לגבי הערעור ולעשות זאת בידיים שאינן צחורות - זה כשלעצמו פוסל אדם משיפוט, ולא רק בעליון. להיות, בנוסף לכך, מעורב כעורך דין בהתנהלות מפוקפקת לכאורה עם ראש עירייה מפוקפק לכאורה - גם זה צריך להספיק כדי לצאת מבית המשפט העליון, ולא רק לחופשה.

שאלה לביניש

אבל יש גם שאלה נוספת: האם יש אולי מקום ששופט אחר יבחן את החלטת דנציגר בעניין כניסת קצב לכלא? השאלה מופנית, כמובן, אל הנשיאה ביניש.