מחיר החשמל יירד על חשבון הטבות גמלאי חח"י

ראש הממשלה קבע יעד לצמצום ההתייקרות הצפויה מ-19% ל"מספר חד-ספרתי" ■ הדרך: משיכת כספים המיועדים להטבת החשמל חינם של גמלאי חברת החשמל ■ חברת החשמל הציעה למשוך מקרן הגמלאים עד 600 מיליון שקל - שיצמצמו עד 3% מהתייקרות החשמל

רה"מ נתניהו מנסה לצמצם את ההתייקרות הצפויה בתעריפי החשמל בעזרת משיכת כספים המיועדים להטבת החשמל חינם של גמלאי חברת החשמל. ראש הממשלה קבע יעד לצמצום ההתייקרות הצפויה מ-19% ל"מספר חד-ספרתי".

ל"גלובס" נודע כי נתניהו, שלקח על עצמו לנהל את הנושא באופן אישי, הפעיל בימים האחרונים לחץ כבד על השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, כדי שיאשר הפעלה של תחנות כוח במזוט. האוצר כבר הסכים בדיונים פנימיים לביטול מלא של הבלו על סולר לכל 2011.

בנוסף נבדקת אפשרות למשוך כספים מחשבון נאמנות המיועד לגמלאי חברת החשמל. מבדיקת "גלובס" עולה כי חברת החשמל הציעה למשוך מהקרן עד 600 מיליון שקל, שאם ישמשו לרכישת דלקים, יצמצמו עד 3% מהתייקרות תעריף החשמל.

לחץ על ארדן

תעריפי החשמל צפויים לעלות עד סוף החודש ב-19% בכפוף לשימוע ציבורי. כך הודיעה רשות החשמל ב-14 ביולי. ההתייקרות מעוררת לחץ רב בלשכת ראש הממשלה משום שהיא צפויה לגרור עמה גל התייקרויות נוספות.

ההתייקרות נובעת בעיקרה משילוב בין השיבושים הקשים בהזרמת הגז הטבעי ממצרים, שהופסקה לחלוטין מאז 13 ביולי, ומהמס הגבוה שהאוצר מטיל על הסולר, תחליף לגז בייצור חשמל, והצו רוחבי של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שאוסר להשתמש במזוט מזהם וזול במקום בסולר יקר בתחנות הכוח הסמוכות לערים כמו אשדוד וחיפה. על-פי רשות החשמל ניתן יהיה לצמצם את ההתייקרות ל-12% ומטה, אם האוצר יבטל את הבלו על הסולר וארדן יבטל את הצו הרוחבי. האוצר מוכן להתפשר בעניין הסולר, מכיוון שמדובר בהכנסה בלתי צפויה מבחינתו, אך ארדן סירב עד כה להתפשר.

בימים האחרונים הפעיל עליו נתניהו לחץ כבד ודרש ממנו לאשר הפעלת תחנת כוח אחת לפחות במזוט. בנוסף אמר נתניהו כי בכוונתו לבדוק כיצד יוכלו חברת החשמל ועובדיה לקחת חלק במאמץ למנוע את ההתייקרות.

ל"גלובס" נודע כי בדיונים פנימיים אמרו נציגי החברה כי ניתן למשוך עד 600 מיליון שקל מחשבון נאמנות ייעודי של הטבות שכר לגמלאים. נציין כי לא מדובר בקצבאות עצמן, אלא בהטבות כגון חשמל חינם, שי לחג ומענק יובל. בחשבון נמצאים כיום כ-1.9 מיליארד שקל שהחברה הפרישה לטובת ההטבות. סכומים אלה אינם ממומנים באמצעות תעריף החשמל. את הסכום ניתן למשוך במשיכות חודשיות של 50 מיליון שקל, בכפוף לאישור הדירקטוריון ושל ועדת הרגולטורים המפקחת על החברה.

יצויין כי ניתן עקרונית לעשות שימוש בסכומים שיועברו לניהול חברת החשמל לצורך רכישת סולר ומזוט. ממשרד רה"מ נמסר בתגובה כי נתניהו בוחן "בתיאום עם השרים שטייניץ, לנדאו וארדן את עליית המחיר הנובעת מהשיבושים בהזרמת הגז המצרי והדרכים להתמודד איתם".

הגורמים המשפיעים על העלייה בתעריך החשמל
 הגורמים המשפיעים על העלייה בתעריך החשמל