לאחר שנה גרועה: כלל ביטוח במו"מ למכירת ברודגייט

אסונות טבע הסבו לברודגייט הפסדים, שמחקו את רוב רווחיה מאז נרכשה ■ בשוק צופים שכלל ביטוח תקבל עבור ברודגייט כמה עשרות מיליוני שקלים

קבוצת כלל ביטוח , שבשליטת קבוצת אי.די.בי , מנהלת מו"מ עם כמה גופים זרים למכירת פעילותה בשוק הביטוח לויד'ס באמצעות סינדיקט ברודגייט (Broadgate). בשוק צופים שכלל ביטוח תקבל עבור ברודגייט כמה עשרות מיליוני שקלים.

כלל ביטוח ציינה בהודעה לבורסה, כי "על פי מתווה העסקה הנדון, תמשיך החברה לשאת בתוצאות שנות החיתום 2011 והשנים הקודמות לה אף לאחר מכירת ברודגייט (...) העסקה כפופה לחתימת הסכם מחייב, לביצוע השלמות של הליך בדיקת נאותות על-ידי הרוכש ולאישורים שונים (...) ואין כל ודאות שהסכם כאמור ייחתם".

לפי ההערכות, כלל ביטוח מעוניינת למכור את ברודגייט משתי סיבות: האחת, צמצום החשיפה לאסונות טבע - חשיפה שהובילה את ברודגייט להפסדים גדולים בתקופה האחרונה, בשל אסונות ביפן, באוסטרליה ובניו זילנד; והשנייה, המגעים שמנהלת אי.די.בי עם קרן ההשקעות האירופית פרמירה למכירת השליטה בכלל ביטוח, כאשר ככל הנראה פרמירה אינה מעוניינת בפעילות הבינלאומית של כלל ביטוח, אם וכאשר תושלם רכישתה. בהקשר זה נציין, כי לכלל ביטוח פעילות בינלאומית נוספת, בגארד האמריקנית שנרכשה על-ידיה ב-2007, ולא ברור אם היא נמצאת על המדף גם כן.

אגב, באתר האנגלי שבו דיווחו על המגעים למכירת ברודגייט, צוין כי המגעים על מכירת כלל ביטוח מתנהלים מול פרמירה ומול קרן השקעות נוספת - Apollo. בקבוצת אי.די.בי בחרו שלא להגיב לעניין אפולו, אך נראה כי מדובר בגוף נוסף - לצד חברת טלנקס הגרמנית שהביעה עניין בכלל בעבר - אך גוף זה ירד כבר מהפרק.

ליש"ט אחד בלבד

כלל ביטוח רכשה את סינדיקט הביטוח הלונדוני ברודגייט, הפועל בשוק הביטוח לויד'ס, במהלך 2001. כלל שילמה עבור רכישת הסינדיקט לירה שטרלינג אחת בלבד, כשהתשלום האמיתי היה במתן ערבויות והון לאורך השנים.

מאז הרכישה ועד סוף 2009 רשמה כלל ביטוח רווח לפני מס מצטבר בהיקף של כ-210 מיליון שקל מפעילותה של ברודגייט, אך מאז החלה 2010 קוזז כמעט כל הרווח הצבור עם הפסד עצום של כ-192 מיליון שקל, שנגרם כתוצאה מאסונות הטבע. יש לציין כי לאחרונה עזב את כלל ביטוח סמי בסט, מי שהיה דומיננטי ברכישת וניהול ברודגייט לאורך השנים, לטובת המתחרה הגדולה, הראל.