נתניהו תוקף: "גל פופוליסטי סוחף את המדינה"

רה"מ: "היכולת שלנו לתת מענה לצרכים החברתיים תלויה במידה רבה בהמשך הצמיחה" ■ לבני משיבה אש: "תפסיק לנסות להשתמש בכמה אנרכיסטים כדי להשמיץ את הרוב"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (ד') בכנסת לאחר אישור חוק הווד"לים בצהריים, ותקף בחריפות את מנהיגי מחאת האוהלים: "במדינת ישראל יש מצוקות, אך יש לפתור אותן באופן אחראי. גל פופוליסטי סוחף את המדינה. היכולת שלנו לתת מענה לצרכים החברתיים תלויה במידה רבה בהמשך הצמיחה".

נאומו של נתניהו הופרע מספר פעמים, בין היתר על ידי ח"כ יואל חסון (קדימה) שצעק לו: "איפה היית עד עכשיו?". בסיום הצבעת אי אמון בממשלת נתניהו לאחר אישור חוק הווד"לים, 52 ח"כים הצביעו נגד אי האמון ורק 42 הצביעו בעד - ההצעה כאמור ירדה מהפרק.

נתניהו המשיך ואמר כי "לפני 63 שנה היינו בתוצר לנפש זהה למצרים, סוריה והמדינות סביבנו שהאוכלוסיה שלהן יותר גדולה. אלמלא הגדלנו את התוצר לנפש לא היינו יכולים לעמוד בנטל הכלכלי שלנו, ולכן המנשא הכלכלי הוא חשוב ביותר ואוי לנו אם במציאת הפתרונות ותיקון העיוותים שיש לתקן, אנו נגדע את המנשא הזה. אז נהיה במצוקה הרבה יותר גדולה".

רה"מ הזהיר מפני הידרדרות כלכלית בישראל שתביא אותה למצב דומה לזה של מדינות אירופה עמוסות החובות: "אם יקרה לנו מה שקורה לאירופה, הנזק שיקרה לנו יהיה הרבה יותר גדול ממה שקורה להם". הוא גם הזכיר את שיעור האבטלה הנמוך בישראל בהשוואה למדינות המערב. "בשעה שהאבטלה עולה בכלכלות המערב, אצלנו היא ירדה", אמר נתניהו.

נתניהו התגאה במהלכים שאישרה ממשלתו במסגרת התקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012: "השקענו 7 מיליארד שקל בתכנית רב שנתית שמביאים חזרה אנשים מהאוניברסיטאות הטובות בעולם. הקצבנו כמעט 30 מיליארד שקל לכבישים, רכבות - אנחנו עושים את זה. הורדנו את צה"ל לנגב, השקענו בזה 17 מיליארד שקל. קצינים, נגדים, משפחות, 10,000 אנשי צה"ל שיחזקו את הנגב".

"נפתור את המשבר!"

באשר לסוגיית עול המסים העקיפים בישראל עליה מוחה מעמד הביניים, אמר נתניהו: "יש את אזרחי ישראל שאומרים, אוקיי, השכר שלנו עלה וההכנסה לנפש עלתה, ועדיין, אם אני זוג צעיר עובד עם שני ילדים קשה לי לגמור את החודש. והשאלה למה? התשובה היא שאנחנו לא ברמת המחירים של אירופה. שם רוב המחירים וחלק לא קטן של השירותים יותר נמוך גם אם מורידים את המס. המחיר שהאזרח הישראלי משלם על מוצרים בסיסיים בסל הקניות שלו הם יותר גבוהים מהמדינות במערב". הוא ציין כי חוסר התחרות במשק הוא הסיבה העיקרית ליוקר המחיה.

"ממשלה צריכה להיות קשובה ולפתור את הבעיות", הוסיף נתניהו. "אנחנו שומעים את המצוקות ומתכוונים לתת פתרונות, אך אפשר לראות את המחאה כהזדמנות. אנחנו נמצאים כרגע במצב לא אופייני של הכלכלה. העץ במצב טוב יחסית וכעת אנחנו באים לטפל בחלוקה של הפירות זה מאפשר לממשלה שלנו לעשות טיפול רציני אמיתי וצודק - אנחנו נפתור את המשבר!".

לבני: נתניהו - הסמן של הקפיטליזם חזירי

מיד אחרי נתניהו עלתה לבימת הנאומים בכנסת ראש האופוזיציה ציבי לבני, שתקפה את ממשלת נתניהו.

"כבר ב-2 בפברואר התרענו על המצב הבעייתי של הציבור. אתה פופוליסט!", קראה לראש הממשלה. "ממשלת נתניהו השנייה נפחה השבוע את נשמתה - גם אם הקביעה לא ניתנה רשמית. הציבור מבין שהממשלה מייצגת את כל מה שמכוער - גודלה המנופח, זריעת איומים מבחוץ, סתימת פיות, ממשלה אטומה - כל הסיבות האלה הציבור צועק: בעד צדק חברתי, נגד ביבי נתניהו.

"לקחתם את החלומות של הציבור וריפדתם בהם את הכיסא והלשכה. ראש הממשלה זחוח, והגיע הזמן להקשיב לנו ולציבור". "אתה אומר שאתה שומע - אבל אתה לא מקשיב. זה לא מאבק שמאל-ימין - המפגינים זה אנחנו. מחאה של האנשים היפים שהולידה הארץ שלנו. תפסיק לנסות להשתמש בכמה אנרכיסטים כדי להשמיץ את הרוב. אתה לוקח לציבור את הגאווה שהם ישראלים. זאת לא מחאה נגד מדינת ישראל אלא בעדה, אבל זו מחאה נגד מדיניות הממשלה בראשותך".

בזמן נאומה של לבני עלו קריאות נגדה מצד חברי קואליציה, כמו למשל: "היא על זמן שאול". לבני הוסיפה, כי "האסון של נתניהו בנושא המדיני והכלכלי הוא נאלץ לגמגם כדי לרצות מישהו, אף אחד לא מאמין לו כי יודעים שהוא לא באמת מתכוון. נתניהו מבין בכלכלה של פעם - הוא לא מבין את הנתונים של היום. נתניהו הוא פוליטיקאי טוב יותר היום ממה שהיה בקדנציה הקודמת. פוליטיקאי, לא מנהיג!".

לבני המשיכה לתקוף בחריפות את נתניהו ואמרה: "במובנים של כלכלה, נתניהו הוא הסמן הימני הקיצוני של קפיטליזם חזירי. נתניהו טועה בעולם כלכלי שמתמוטט, עם הנחות של פעם. במקום שירותים חברתיים אנחנו מקבלים ממנו יותר נאומים. הכלכלה לא במשבר, הציבור כן. חוק הווד"לים שעבר היום הוא שיא השיאים של אטימות. זה ניסיון שלא ייתן פתרון, הוא ניסיון לעקוף את הרפיסות של ראש הממשלה מול המערכת עליה הוא מופקד. אני רוצה שתקשיב עכשיו לכלכלה ציונית. תשתמש במינהל מקרקעי ישראל ליעדים לאומיים וציוניים. לא מספיק כלכלה חופשית על מנת לעודד יהודית".

לדברי לבני, "תחרות צריכה להיות בשביל האזרח ולא בשביל התחרות עצמה. תוריד מע"מ על המים, תוריד את הבלו על הדלק, תוריד מסים עקיפים...". ראש הממשלה יודע כבר הרבה זמן על המיסים העקיפים. הסיפור הוא לא איך תגיע להסכם כדי לשרוד - לא מגיע לכם לשרוד. הממשלה הזו היא לא פיתרון - היא הבעיה וזה הזמן לתיקון, ורק שיושלם גל המחאה המדהים הזה אולי זה יקרה - צריך להחליף את הממשלה הזו לממשלה בראשותי שתקיים את כל הדברים האלו", אמרה לבני לסיכום.