בדיקת "גלובס": איך אפשר לחסוך בקניית מוצרי חשמל?

רכישה מושכלת של מוצרי חשמל יכולה להוזיל את ההוצאה באופן משמעותי ■ "גלובס" מצביע על מספר דרכים לעשות זאת - החל מהזמנה מחו"ל, דרך רכישה מיבואן מקביל ועד קנייה מתצוגה

חרם הקוטג' המפורסם יצר אחריו מחאות נוספות על מחירי המוצרים בישראל לעומת אלה שבחו"ל. אחת התובנות שהחרם הזה חידד היא שהישראלים משלמים הרבה יותר מאזרחי ארה"ב על חלק גדול ממוצרי החשמל, כאשר במקרים מיוחדים המחיר קרוב לכפול וללא שום סיבה מוצדקת.

היבואנים בארץ מרוויחים טוב. להגנתם הם אומרים כי יש להם עלויות מכס, הובלה, שירות ועוד סעיפים שמייקרים את מחיר המכשיר. טענה נוספת שלהם היא שהצרכנים משווים את מחיר המוצר שבו הם מעוניינים לעומת למחירו בארה"ב, ולא למחירו באירופה, שם הוא יכול להיות יקר יותר מזה שבארה"ב. הסיבה היא שצרכנים פשוט טסים לארה"ב או מזמינים את המוצר משם, ולא משנה להם שהיבואנים המקומיים נכללים בסניפים של אירופה. מעבר לזה, גם השוואה מול בריטניה מגלה שלא פעם המחירים שם נמוכים מבישראל.

אז מה עושים, חוץ מלקטר ולהגיד שבישראל יותר יקר משאר העולם? "גלובס" אסף מספר שיטות שיעזרו להוזיל את ההוצאה על מוצרי החשמל כאשר קונים בארץ.

לקנות במבצעים: מצריך מעקב ועירנות

רשתות האלקטרוניקה והחשמל דואגות להוציא כל תקופה קצרה פרסומים רבים על מבצעים בחנויות שלהן, שאמורים להביא לקוחות לקנות את אותו מוצר או לפחות להביא את הלקוח אל החנות, במטרה לגרום לו לקנות מוצר אחר במחיר גבוה יותר, או לחלופין להוסיף לו אביזר משלים עם אותה רכישה.

באופן כללי, מבצעים בדרך-כלל נותנים הנחה, ואפשר להגיד כמעט באופן גורף שכדאי לחכות למבצע על מוצר שרוצים לקנות, כל עוד אין בעיה של זמן עם הרכישה.

מצד שני, גם כשרואים מבצע, כדאי לערוך סקר שוק קצר או לפחות לבדוק במעמד השהייה בחנות מחירים נוספים באינטרנט דרך הסמארטפון (למשל, אפליקציית המחירים של זאפ), כדי לוודא כי אכן מדובר בעסקה משתלמת שכדאי לסגור באותו רגע.

* האם שווה לקנות במבצע?

- יתרון: מחיר נמוך יותר או הטבה משתלמת.

- חיסרון: לא ניתן לתכנן את הקנייה.

קנייה מתצוגה: טוב למוצרים כמו מקרר

כל חנות ויבואן מציגים את הדגמים שהם מוכרים. כשהדגם מתחיל להגיע לסוף חייו, החנות צריכה להיפטר ממכשירי התצוגה שלה. זו הזדמנות מצוינת ללכת לקנות את המוצר במחיר נמוך בהרבה, כנראה אפילו מדגם חדש שהולך לצאת מהמגוון.

אם הולכים לקנות מקרר או מכונת כביסה מתצוגה, כמעט בטוח שהחנות לא השתמשה בהם, ולכן המוצר חדש, ופרט אולי לשריטות באריזה החיצונית, המוצר יעבוד מצוין.

במקרים אחרים כמו טלוויזיות, רכישה של מוצר מתצוגה בעייתית, משום הטלוויזיות בתצוגה עובדות כל הזמן, וצריך לזכור כי למסכים יש אורך חיים שקשור באופן ישיר לזמן שהן עבדו. לכן רכישה של מסך מתצוגה אומרת שאורך החיים שלו אפילו לא קרוב לזה של מסך חדש.

* האם כדאי לקנות מתצוגה?

- יתרון: הנחה משמעותית.

- חיסרון: לא מתאים לכל מוצר.

לקנות מעבר לים: מתאים יותר לגאדג'טים

מוצרי האלקטרוניקה בארץ יקרים, ולכן יש שמזמינים אותם דרך שירותי הובלות שונים מהאינטרנט, כמו TNT אקספרס או מסטופ.

רכישת מוצרים בחו"ל מתאימה יותר לגאדג'טים מאשר למוצרי חשמל לבנים. אמנם יש מכס על מוצרים מעל 200 דולר, אך במקרים מסוימים עדיין הקנייה בחו"ל משתלמת.

כשקונים מחשב נייד או טלפונים סלולריים, יש לפתור את סוגיית העברית. במחשבים ניידים אין שום בעיה להשתמש במערכת ההפעלה בעברית, אבל המקלדת דורשת חריטה או הדבקה של אותיות. בטלפונים סלולריים זה תלוי מכשיר.

האייפון מגיע בכל עולם עם עברית, ובמכשירים מבוססי אנדרואיד גוגל כבר מספקת עברית חלקית, והורדה של מקלדת תואמת דרך חנות האפליקציות לא אמורה להיות בעיה.

* האם כדאי לקנות בחו"ל?

- יתרון: זול משמעותית מישראל.

- חיסרון: גיור לעברית ואחריות לא מובטחת.

קניית עודפים: מצריך השקעת זמן

חנויות עודפים הן דרך נוחה מאוד להשיג מוצרים בכמה עשרות אחוזי הנחה. הן מרכזות דגמים שנשארו בסניפים הגדולים של היבואנים - כאלה שצפויים לרדת מהמדף כדי להכניס דגם חדש, או פריטים שלא הצליחו להימכר בחנויות הגדולות הממוקמות בקניונים, שבהן לא רוצים שמוצר שלא נמכר יתפוס שטח מדף.

המחיר הוא יתרון בחנויות האלה, אך יש לבדוק אם אכן יש הנחה בחנות העודפים של היבואן לעומת המבצעים של רשתות החשמל והאלקטרוניקה.

בעיה אחרת היא גיאוגרפית. החנויות האלה לא ממוקמות בקניונים הגדולים אלא מחוץ לתל-אביב, וצריך להשקיע בשביל להגיע אליהן. מצד שני, כנראה שבעיית חניה לא תהיה בחנויות האלה לעומת החנויות שבתל-אביב.

* האם כדאי לקנות בחנויות עודפים?

- יתרון: מבחר גדול של מוצרים.

- חיסרון: מיקום החנויות לא תמיד נוח.

קנייה מיבואן מקביל: חשוב לוודא אמינות

בכל שוק בריא קיימים יבואנים מקבילים שרוכבים על השיווק של היבואנים הרשמיים. האחרונים משקיעים בפרסום ובהקמת חנויות, ואילו היבואנים המקבילים מזהים לאיזה מוצר יש ביקוש, שולחים אותו לכאן במהירות ומוכרים אותו במחיר נמוך יותר.

איפה הבעיה? לעתים אין שום בעיה, כי היבואן הרשמי נותן אחריות ומציע את כל הדברים הדרושים ללקוח, כמו עברית בטלפון או מטען שמתאים לשקע הישראלי.

הבעיות כמובן יכולות להיות בעדכוני גירסה לאותו מוצר, כאשר היבואן הרשמי הוא הקניין הרוחני של העברית, ואז לקוחות שקנו אצל יבואן מקביל לא בהכרח יקבלו אותה. כמו כן, חשוב לראות שהיבואן המקביל מחזיק חלקי חילוף לאותו מוצר במלאי.

* האם כדאי לקנות מייבואן מקביל?

- יתרון: דגם חדש במחיר נמוך.

- חיסרון: דורש בדיקה מעמיקה של האחריותץ

לחכות להחלפת דגם: גם הדגם הישן מוצלח

אחת השיטות הטובות ביותר לקנות מוצר חשמלי במחיר נמוך היא לחכות לסוף החיים שלו. בשוק הטלוויזיות הדגמים מתחלפים מדי שנה, ולקוח שלא חייב להחזיק את המילה האחרונה בבית יכול לקבל טלוויזיה באלפי שקלים פחות ממחירה כאשר הייתה חדשה ורק החלה להימכר.

החיסרון במקרה הזה הוא שהמוכר ינסה בחנות לגרום לצרכן לעבור לדגם חדש יותר, שכמובן מציע יכולות טובות יותר, אבל לא בהכרח יכולות שאי אפשר להסתדר בלעדיהן.

הלקוח חייב לשים לב מתי צפויים לצאת דגמים חדשים באותה קטגוריה שהוא מחפש ורק אז לצאת למסע הרכישה שלו, וכמובן לקוות שליבואן עדיין נשאר מלאי מאותו דגם.

* האם לחכות לסוף החיים של הדגם?

- יתרון: זול משמעותית מהדגמים החדשים.

- חיסרון: בערך פעם בשנה ולא בהכרח יהיה מלאי.