צבי סטפק: "מי שמכר מניות - עשה טעות"

יו"ר מיטב: "השוק נמצא במכירת יתר - זה צפוי להביא לתגובה אלימה כלפי מעלה" ■ מנהל חדר המסחר בבנק הפועלים: "מחירי המניות היום זולים" ■ גיא דנש: "צריך להתחיל לאסוף"

בתום יום מסחר דרמטי בבורסה הישראלית, במסגרתו נפל מדד המעו"ף ב-7%, העריכו היום (א') בחדרי מסחר בחדרי המסחר כי התגובה המהותית יותר לאירועי סוף השבוע תגיע מחר. "את הפעולות הגדולות נוכל לראות מחר. היום יש מכירות במניות הגדולות, שבהן הזרים נמצאים, אבל אין היסטריה בפעילות הזרים".

"יש בשוק האג"ח הקונצרניות תהליך של התפכחות. מחירי האג"ח של החברות הממונפות קורסים, המרווחים מול האג"ח הממשלתיות נפתחים משמעותית והמשקיעים מבינים שהסיכון בהן גדול יותר. הדירוגים שלהן היו נדיבים מדי", כך אמר היום גילעד אלטשולר, בעלים ומנכ"ל משותף של בית ההשקעות אלטשולר-שחם.

גם מניות הטייקונים ספגו היום ירידות חדות, כשבלטו ביניהן מניות כור, דסק"ש, דלק ואמפל שנחתכו ב-17.6%, 17.5%, 9% ו-18.1% בהתאמה. האנליסט נעם פינקו מפסגות ציין היום, כי "חברות האחזקה ממונפות - מה שגורם לכך שבשוק יורד, בעיקר בירידות חדות, הן יורדות יותר, ובשוק עולה הן עולות יותר. בנוסף, יש ניסיונות להסיט חלק מאש המחאה הציבורית לעבר הטייקונים, וזה מצטרף לחששות שגדלו מההשלכות האפשריות של ועדת הריכוזיות, שיכולה לפגוע בפעילות חברות אלה".

הורדת הדירוג: סמלית או כלכלית?

הורדת הדירוג של ארה"ב היא אירוע היסטורי כאמור, אך הפעילים בשוק המקומי היו חלוקים היום באשר למשמעויותיה. האם מדובר במשמעות סימבולית או שמא תהיה לכך השלכה ארוכת טווח על השווקים?

לדברי צבי סטפק, יו"ר מיטב, "להורדת הדירוג אין משמעות כלכלית אמיתית". הוא מזכיר כי דירוג האג"ח לטווח קצר של ארה"ב נותר ללא שינוי. "בעוד שבועיים לא יזכרו את הורדת הדירוג. השיח יהיה ארה"ב וכלכלת אירופה - האם הן הולכות למיתון או לא".

סטפק סבור כי המשמעות היא בעיקרה פסיכולוגית, וכי ממילא אין תחליף לאג"ח ארה"ב, בין היתר בשל הנזילות שלהן. "אין שוק גדול ונזיל כמו שוק האג"ח האמריקני בעולם. אני לא רואה מדינות אשר קונות את האג"ח האמריקניות כחלק מהרזרבות שלהן, שמוצאות תחליף בדמות שווקים יותר בטוחים או יותר נזילים, אלא להיפך".

גם אלטשולר סבור כי ההשפעה היא בעיקר פסיכולוגית. "רוב המשקיעים הגדולים, ואני ביניהם, חושבים שהורדת הדירוג היא בעלת משמעות פסיכולוגית, ואין פה עניין אמיתי. הבסיס לכל הכלכלה העולמית הוא ארה"ב, ותגובת השווקים היום היא גם בעקבות הירידות החדות בוול סטריט ביום חמישי".

אלטשולר סבור כי ירידות השערים נובעות מגורם נוסף. "למחאה החברתית יש משמעות לא קטנה, ורואים את זה כבר בשטח. אם דיברו על העלאות ריבית, הנתונים האחרונים מהעולם, ואלו של המשק הישראלי, יביאו לכך שירידות ריבית לא יהיו. אני סבור שהציפיות האינפלציוניות ירדו בחדות, והן תמשכנה לרדת כי אף חברה במשק לא תרשה לעצמה להעלות מחירים".

סטפק התייחס גם לירידות השערים החדות, בין היתר כתוצאה מהפדיונות בקרנות כאמור. "השוק נמצא להערכתי במכירת יתר. זה צפוי להביא לתגובה אלימה כלפי מעלה, אבל אני לא יודע לומר מה יהיה העיתוי שלה. מי שמכר היום, עשה טעות. היום אין מסחר בעולם, ומי שמוכר פועל בלי לדעת מה תהיה התגובה העולמית. סביר להניח שעד מחר כבר יצאו הודעות מרגיעות".

"יום של שחקני מעו"ף ולקוחות היסטריים"

גיא דנש, מנהל חדר המסחר בהלמן-אלדובי, התייחס להשלכות של הורדת הדירוג על השוק המקומי, מעבר לירידות השערים היום. "נראה שדי ברור שהריביות לא יעלו בקרוב, ובדרך כלל כשהריביות נמוכות, בטווח בינוני-ארוך השוק יהיה במגמת עלייה. בטווח הקצר מאוד, יכול להיות שיהיו בימים הקרובים הזדמנויות קנייה טובות יותר. בימים שהשוק יורד ברמה כזו, עם ירידות דו-ספרתיות בחלק ממניות המעו"ף, צריך להתחיל לאסוף".

מחזורי המסחר הדלילים יחסית מעידים על אי-השתתפותם של הגופים המוסדיים בגל המכירות. לדברי שמוליק פלטניק, מנהל חדר המסחר בבנק הפועלים, "היום הוא יותר יום של שחקני מעו"ף ולקוחות היסטריים. לקוחות קטנים נמצאים בלחץ, ומוכרים מכל הבא ליד. אם מוסדיים היו לוקחים חלק במשחק, מחזורי המסחר היום היו גדולים יותר, אך הם מחכים לראות את תגובת השחקנים הגדולים בחו"ל, שיתחילו להזיז סכומי כסף אדירים".

בניגוד למשקיעים הקטנים, שעליהם מדבר פלטניק, סטפק דווקא סבור כי "מחירי המניות היום זולים לפחות ב-15%-20% ממחיריהן הכלכליים".

הורדת הדירוג בארה"ב הסיטה את הזרקור ממוקד בעייתי אחר - משבר החובות באירופה. "המשבר באירופה יותר מהותי ממה שקורה בארה"ב. כגישה כלכלית כללית, אני מאמין ביכולת הכלכלה האמריקנית לצאת מהמשבר יותר מאשר האירופית", אומר סטפק.

"העולם נמצא בתרחיש יפן", סבור אלטשולר. "ריבית נמוכה לאורך הרבה זמן וחוסר צמיחה לשנים קרובות, מעידים כי החלום - שהעולם יוצא מהמשבר של 2008 ללא שריטה, לא קיים".

לדברי אלטשולר, "נראה ירידות מחירים בנדל"ן כבר בקרוב, והציפיות האינפלציוניות בטווח של שנה וחצי עשויות אף להגיע לאפס". על האג"ח הממשלתיות אמר אלטשולר: "הירידות שראינו בהן היום, בעיקר באפיק השקלי הארוך, הן מפתיעות. היינו צריכים לראות עליות מחירים. זה יותר הזדמנות קנייה מעניינת".