אור חתכה ב-670 א' ש' מחירי דירות בבורוכוב בגבעתיים

צדק חברתי או שוק בקיפאון? ב-1 ביולי הוצעה דירת 4 חדרים בפרויקט של אור בגבעתיים במחיר מינימום של 1.92 מיליון שקל, וכחודש לאחר מכן הוצעו דירות 3 חדרים ומחיר המינימום בפרויקט נחתך ב-35% ■ אור: "אמכור דירות 2 חדרים ב-750 אלף ש'"

יזמית הנדל"ן ענבל אור, בעלת חברת קבוצות הרכישה אור סיטי נדל"ן, חותכת את מחירי הדירות בפרויקטים מרכזיים שלה, במה שהיא מגדירה כ"הזדהות עם הזוגות הצעירים" על רקע מחאת האוהלים בישראל. זאת, בתקופה צוננת למדי בשוק הנדל"ן בה מדווחים קבלנים על קשיים במכירות דירות ועל קיפאון כללי בשוק.

בשכונת בורוכוב בגבעתיים, למשל, חתכה אור את מחיר המינימום בדירות בפרויקט שהיא מקימה בלא פחות מ-670 אלף שקל בחודש האחרון. ב-1 ביולי היא פרסמה מודעות מכירה במחיר של 1.92 מיליון שקל לדירת 4 חדרים בפרויקט, ב-15 ביולי המחיר ירד ל-1.855 מיליון שקל וב-28 ביולי ירד שוב המחיר ל-1.79 מיליון שקל. ב-4 באוגוסט המחיר נחתך ל-1.25 מיליון שקל לדירות 3 חדרים, שתחילה לא נכללו בפרויקט. במילים אחרות, ירידה של 34.8% של מחיר המינימום בפרויקט מה-1 ביולי.

ההוזלות בפרויקטים של אור מגיעות לאחר שהיא אמרה בראיון למגזין ליידי של "גלובס" כי היא צופה עליות במחירי הדירות לקראת החגים, שיחלו מסוף ספטמבר.

"לא הגענו עדיין לחגים", אומרת היום (ב') אור בשיחה עם "גלובס". "בעקבות המחאה החלטנו להוריד מחירים לזוגות צעירים. ההורדות הן גם ב'מגדל הצעירים מספר 2' שאנחנו יוצאים איתו ביום רביעי, אחרי ט' באב. המחירים שם ינועו בין 750 אלף שקל ל-990 אלף. דירת 2 חדרים תעלה 750 אלף שקל, דירת 2.5 חדרים תעלה 880-900 אלף שקל והמחיר הכי גבוה בפרויקט יהיה 990 אלף שקל. 68 דירות ייבנו שם".

- ואולי את מורידה מחירים בגלל תנאי השוק שהופכים קשים יותר? אנחנו שומעים מקבלנים על ביטולים של רוכשי דירות, אחרי שחוזים כבר נסגרו

"אני לא יודעת להגיד... אני משווקת פרויקטים מעולים, אין שם ביטולים והשיווק מתבצע בצורה פנטסטית".

- ההוזלות בפרויקטים שלך הן רק לצעירים?

"70% מהפרויקט 'מגדלי הצעירים' מיועדים למי שאין דירה בבעלותו. זוג צעיר שרק התחתן ורוצה דירה במרכז, סטודנטים וכו'".

- אז את מחלקת מתנות חינם לצעירים למרות שלטענתך שוק הנדל"ן ממשיך להיות יציב וצפויות עוד עליות מחירים?

"החלטתי ללכת לקראת ולתת הנחות בעקבות הרצון שלנו להרים את הכפפה ולעזור לצעירים".

- אבל ההוזלה הראשונה בפרויקט בבורוכוב הייתה לפני שהמחאה החלה...

"אני לא זוכרת מה היה שם שהחלטנו להוריד מחירים אבל שינינו את התמהיל והוספנו דירות 3 חדרים כדי לאפשר גם לזוגות צעירים לקנות דירות".

- כיצד לדעתך תיגמר המחאה? האם היא תוביל לשינוי, להורדת מחירים בשוק הנדל"ן?

"אני נורא מקווה שכן אבל אני לא חושבת שיש פתרונות קסם מהיום למחר שהמחירים פתאום יירדו. יש פה תוכנית כלכלית מקיפה שהממשלה צריכה לעבוד עליה וזה ייקח כמה חודשים טובים. אין לי ספק שזה יעשה משהו".

- הנגיד סטנלי פישר הביע בשבוע שעבר חשש מירידה של 30% במחירי הדירות. מדוע? יש לו סיבה טובה לחשוש?

"לא יודעת למה הוא אמר את זה אבל אנחנו לא שם. לא נגיע לירידה של 30%. זה לא יקרה. אין ספק שאנחנו נמצאים כרגע באי-ודאות ויש תנודות בשוק אבל הקבלנים לא מורידים את המחירים. אני מורידה מחירים כי אני מזדהה עם הזוגות הצעירים אבל באופן כללי אני לא מרגישה ירידות מחירים. השוק נעצר כרגע לכמה חודשים ואז שוב נראה עליות מחירים".

"שהבנקים ייתנו יותר מימון"

אור רואה עצמה כמי שהניפה את נס הסיוע לזוגות הצעירים וקוראת גם לבנקים להירתם, על ידי הגדלת המימון במתן משכנתאות, וזאת בניגוד גמור לתהליך הדה-מינוף אותו מוביל בנק ישראל בשנה האחרונה.

"אני בקושי מרוויחה בפרויקטים ואני עושה את המקסימום למען הצעירים, אבל הבנקים צריכים להיות יחד איתי במאבק הזה; הם צריכים להגדיל את המימון", היא אומרת. "אנשים צריכים להביא היום מהבית 30%-40% הון עצמי כדי לקנות דירה, וזה קשה".

- אבל החשש הוא מהגדלת המינוף במערכת...

"נכון, אבל לא צריך להגזים. 30%-40% הון עצמי זה מוגזם. איך אנשים יוכלו לקנות דירות?".

- אולי ע"י כך שהמחירים יירדו...

"אני הורדתי את המחירים ועדיין לחיילים משוחררים או זוגות צעירים קשה מאוד להביא את ההון העצמי, גם כשהמחירים יורדים".