התייקרות החשמל רק החלה

החדשות הרעות: אפשר היה למנוע את ההתייקרות. החדשות הטובות: יש גם יתרונות

תעריפי החשמל יעלו הערב (ב') בשיעור של עד 9.89%. מליאת רשות החשמל, הממונה על קביעת תעריפי החשמל, התכנסה בצהריים לדיון המכריע, פחות מ-24 שעות לאחר ששרי האוצר והגנת הסביבה חתמו סוף-סוף על הצווים שאפשרו לצמצם את העלייה המתוכננת בכ-50%.

האוצר, ש"וויתר" על הכנסות בלתי צפויות ממסים, גרף לעצמו את הקרדיט על ה"הוזלה", ובמקביל ימשיך לגרוף מאות מיליונים מהציבור באמצעות העלאת הבלו על הפחם, שלא בוטלה. ארבעת האחוזים שתורמת העלאת הבלו הזאת לתעריף החשמל נבלעים להם בשקט בתוך הכיס העמוק של הציבור הרחב.

במקום ליזום, להוביל ולהיערך למשברים, הממשלה רק מגיבה. שיטת ההתנהלות הזאת הכתיבה גם את העלאת מחירי החשמל. כולם ידעו שאספקת הגז ממצרים איננה יציבה כמו, נניח, אג"ח של ממשלת ארה"ב (לפני הורדת הדירוג). במשרד התשתיות אפילו תרגלו לפני שנה תרחיש של שיבושים באספקת הגז. אבל ברגע האמת, מתברר שאין לממשלה שום פתרון למחסור בגז מלבד השיטה המיושנת והרעה של הגברת השימוש בסולר ובמזוט.

אם לא תתחולל הפתעה מרעישה, ייאלצו תושבי אשדוד לנשום עשן שחור לפחות עד שנת 2013, והציבור כולו יממן לחברת החשמל רכישת סולר ומזוט במיליארדים עד שמאגר תמר יתחיל להזרים לכאן גז.

מה אפשר היה לעשות? למשל, לפתח בזמן את מאגרי הגז הקטנים שלחופי ישראל, כמו נועה ואור. או לפתח יכולת אחסון גז ביבשה במאגרים ריקים, כמו בראש זוהר שליד ערד או בחלץ. אם מדינות מתוקנות באירופה יכולות להחזיק מלאי גז שמספיקים ל-30 יום ויותר, גם ישראל יכולה.

אבל, יגידו בממשלה, בשביל מה להתאמץ? מישהו היה מותח ביקורת, מישהו היה מאשים שמנסים לקדם אינטרסים של טייקונים. לכן עדיף תמיד לא לעשות דבר, עד שממש אבל ממש, אין ברירה.

הצד החיובי של ההתייקרות

להעלאת מחירי החשמל יש גם צד חיובי, וצריך לומר זאת למרות שה לא פופולרי ולמרות הכעס המוצדק על התנהלות הממשלה. מחירי החשמל בישראל נמוכים מאלה שבמדינות אירופה (ראו גרף למטה). מחיר חשמל נמוך פירושו תמריץ מופחת להתייעלות בצריכת החשמל ולעומת זאת תמריץ להפעלת מכשירים בזבזניים בשעות הלילה ולהעלאת הטמפרטורה במזגן.

מחיר חשמל נמוך פירושו תמריץ מופחת לפיתוח תעשיית ייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים, ובסופו של יום תמיד צריך לזכור את פצצת הזמן שנקראת מצבת החובות של חברת החשמל. 60 מיליארד השקלים שחברת החשמל חייבת לבנקים ולמחזיקי האג"ח שלה.

את החשבון הזה נצטרך כולנו לשלם יום אחד, ואז עלייה של 10% בתעריף החשמל תהיה רק בדיחה לא מצחיקה. תסמכו על הממשלה.

כמה משלמים באירופה על חשמל
 כמה משלמים באירופה על חשמל