חברת החשמל: חיסכון של מיליארד שקל מהוזלת מס הסולר

זאת בעקבות הוראה השעה של שטייניץ להפחתה של 69% במס על הבלו ומסי הקנייה המוטלים על סולר המשמש לייצור חשמל ■ צופה לקבל החזר מס של 250 מיליון שקל בתוך 30 יום

בעקבות הוראת השעה עליה חתם שר האוצר יובל שטייניץ לפני כיומיים, להפחתה של 69% במס על הבלו ומסי הקנייה המוטלים על סולר המשמש לייצור חשמל, חברת החשמל עידכנה אמש כי היא צופה חיסכון של כמיליארד שקל עד סוף השנה כתוצאה מההפחתה. להערכת החברה להפחתת מס הקנייה צפויה להיות השפעה חיובית משמעותית על תזרים המזומנים של החברה.

הוראת השעה מפחיתה את המס על סולר שיובא מחו"ל החל מ-1 בפברואר 2011 ועד 31 בדצמבר. חברת החשמל מוסרת כי כל הסולר שרכשה מתחילת פברואר ועד סוף יולי היה מחו"ל, ולכן היא זכאית להחזר מס הקנייה שנגבה בתקופה זו. החברה מעריכה את היקף ההחזר ב-250 מיליון שקל. עפ"י מידע שנמסר לה מאגף התקציבים באוצר, ההחזר יועבר לה בתוך 30 יום.

נכון לעכשיו, מס הקנייה על סולר שנרכש בישראל יישאר בעינו נכון והפחתה שלו נבחנת בימים אלה. חברת החשמל מעדכנת כי כתוצאה מאילוצים תפעוליים של עומס על מערכת הולכת הסולר מחו"ל, ייתכן והיא תצטרך לרכוש סולר בישראל

הוראת השעה של משרד האוצר קובעת כי המס על הבלו ומסי הקנייה המוטלים על סולר לחשמל יעמדו על שיעור דומה לזה הקיים בגין שימוש בסולר בתעשייה. בעקבות החלטה זו, תעריף החשמל עלה אתמול בכ-9%, ולא ב-20% כפי שהעריכה רשות החשמל. הצו החדש של משרד האוצר קובע כאמור כי יוטל מס קנייה בשיעור של 31% בלבד מסכום המס המוטל על סולר מיובא המשמש לייצור חשמל.

במשרד האוצר ציינו, כי בשל העלייה בביקוש לחשמל, הקמת מתקנים סולאריים לייצור חשמל, עליית מחירי הדלקים בעולם כמו גם החלטת המשרד להגנת הסביבה להחמיר בכללי שריפת דלקים, לא ניתן היה למנוע כליל עלייה בתעריפי החשמל. "אך עם זאת, גם לאחר העלייה, יהיה תעריף החשמל נמוך מזה ששרר במשק, קודם לירידת התעריף בפברואר 2010".