דיווח: ישראל שיגרה מל"טים לאבטחת שדות הגז

על פי הדיווח ההחלטה לפרוס מזל"טים התקבלה על מנת לשמור על נוכחות של 24 שעות על שדות הגז ■ הממשלה אישרה לפני כחודש את נקודות הציון של קו הגבול הימי בין ישראל ללבנון

ישראל שיגרה מל"טים לאבטחת שדות הגז בצפון הארץ מתוך חשש מפני התקפה של חיזבאללה על שדות הגז , כך מדווחת היום (ג') סוכנות הידיעות. "ההחלטה לפרוס מזל"טים התקבלה על מנת לשמור על נוכחות של 24 שעות על אתר", על פי הדיווח. הרקע לפעולה הוא המתיחות עם לבנון בנוגע לשדות הגז, דווח.

האיום מחיזבאללה התחדד לאחרונה לאחר שהקבינט בישראל אישר את מפת הגבול הימי עם לבנון. הממשלה אישרה לפני כחודש את נקודות הציון (קוארדינטות) של קו הגבול הימי בין ישראל ללבנון. האישור ניתן במסגרת הליכים שיזמה ישראל להכרזה על אזור כלכלי בלעדי (EEZ) בשטח הימי הכולל את תגליות הגז ורישיונות חיפושי הנפט והגז.

במסגרת ההליך תוגש לאו"ם בקשה המגדירה את גבולות האזור שבו יש לישראל זכויות בלעדיות לקידוחים, דיג ופעילות כלכלית אחרת. מדובר בגרסה שונה מהגרסה שהעבירה לבנון לאו"ם בספטמבר אשתקד, אם כי ההבדלים בין הקווים אינם משמעותיים. לפי אמנת הים, צפויה המחלוקת בין ישראל ללבנון להתברר בפני גוף בורר שימונה על-ידי האו"ם.

המחלוקת בין ישראל ללבנון על קו הגבול הימי ביניהן קיימת למעשה מאז 1948, אך פרצה לפני השטח בעקבות תגליות הגז האחרונות. כבר ב-2009, בעקבות תגלית תמר, נשמעו בלבנון טענות כאילו המאגר נמצא בשטח לבנוני - טענות שנזנחו לאחר זמן קצר. "ישראל גנבה את הגז" מאז פרסום הממצאים על מאגרים בהיקף גדול פי ארבעה מתמר, הנמצאים במימי ישראל ביוני שעבר, התגברו מאוד הקולות בלבנון הקוראים לממשלה לפעול בנחרצות כדי למנוע מישראל "לשדוד את משאבי הגז של המדינה".

בראש המחנה האקטיביסטי בלבנון עומדים מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, ויו"ר הפרלמנט, נביה ברי, שאף טוען כי יש בידיו הוכחות לכך שישראל "גנבה" את הגז. באוקטובר חשף "גלובס" כי לבנון פנתה לאו"ם בבקשה כי יקבע את הגבול הימי בינה לבין ישראל ואז העבירה את גרסתה.