1,198 אוהלי מחאה בת"א; העירייה: "נפנה אוהלים ריקים"

בסוף השבוע הקרוב תתקיים העצרת המרכזית בב"ש - ולא בת"א ■ יו"ר מועצת יש"ע: "זה הזמן להתעסק בחוליי החברה הישראלית" ■ ארגוני הנכים הצטרפו למאבק

ניסיון לפינוי אוהלים שהוצבו ברחוב בן גוריון פינת רחוב דיזינגוף על ידי פקחי עיריית תל אביב נעצר על ידי אנשי המאהל ברוטשילד. היום (ג') בשעות הצהריים הגיעו למקום פקחי העירייה וניסו לפנות אוהלים שלטענתם עמדו במקום ריקים. כשנודע דבר הפינוי יצאו אנשי מאהל רוטשילד בקריאות לכל יושבי המאהל להגיע במהירות למאהל שמנסים לפנות.

מסתבר שעיריית תל אביב ממפה את כל האוהלים שהוקמו בתחומה, ונכון להיום מדובר בלא פחות מ-1,198 אוהלים. לטענת העירייה אין בכוונתה לפנות אוהלים מאוישים, אולם בכל מקום שבו תמצא אוהלים שהוצבו רק לשם הצבתם ללא שימוש אמיתי הם יפונו. אנשי מאבק המחאה פירסמו היום ברשתות החברתיות הודעות שבהן ביקשו מכל תושבי תל אביב להגיע למאהלים ולחזק אותם. באותו הזמן מדגישים כי לא מדובר בשום אופן בהתנגדות בכוח.

המאהלים יתוגברו

יגאל רמב"ם ממאהל רוטשילד וממובילי המאבק, אמר היום כי למאהלים אין קשר לראש העיר רון חולדאי וכי מאז הימים הראשונים שבהם הגיע למקום, לא מתקיימת כל התקשרות איתו. עוד הוסיף רמב"ם ואמר כי בכוונתם לתגבר כל מאהל שהוקם.

יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, רן לבנה, פנה היום ללשכת ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, בבקשה שלא לפנות את האוהלים: "הסברתי לגורמים בלשכת ראש העיר כי לא כל האוהלים מאוישים כל הזמן, וכי תושביהם הולכים לעיתים להתקלח או לאכול, ולכן לא ניתן לפנותם היות שמדובר ברכוש פרטי של תושבי העיר. אנו, שנמצאים באוהלים יום-יום, רואים את הפקחים של הסיירת הירוקה מסיירים בשדרות המחאה וממפים את האוהלים, כפי שהם עושים בכל אירוע אחר המתרחש בעיר. אנחנו מצפים שהעירייה תמשיך להתייחס למחאה בכפפות של משי", אמר לבנה.

יום לאחר פרסום מסמך החזון של מארגני המחאה מחד ופירוט אנשי צוות הדיונים שמינה ראש הממשלה לשבת עם מנהיגי המחאה מאידך, הודיעו מארגני המחאה רשמית כי בסוף השבוע הקרוב לא תתקיים עצרת מחאה בתל אביב אלא עצרת מרכזית בבאר שבע וככל הנראה עצרת נוספת בצפון הארץ. המטרה היא להעביר את הכוח גם לפריפריה, אומרים המארגנים.

בתוך כך, ראש מועצת יש"ע, דני דיין, הגיע היום לביקור במאהל בשדרות רוטשילד. למרות שמועצת יש"ע לא מצטרפת למאבק באופן רשמי אמר דיין היום כי מדובר במטרה ראויה המחברת את כל העם: "יש כאן גם הרבה מתיישבים בין כל האוהלים. ועם ישראל כולו כאן. כבר שנים אני אומר שצריך גם להתעסק בחברה הישראלית, ומהבחינה הזו המאהלים בכל הארץ יצרו עכשיו שעת חסד. זה הזמן להתעסק בחולי של החברה הישראלית. המחאה הזו מעלה על סדר היום את המצוקות האמיתיות". דיין הוסיף ואמר כי צריך לדאוג שממחאה חברתית מחבקת לא תהפוך המחאה לגורם שישסע את החברה, ושזה הזמן של כולם להתמקד גם בפתרונות. כשנשאל על תקציבי ההתנחלויות, והאם אין סתירה בינם לבין צדק חברתי אמר דיין: "אין היום שום תמריץ מיוחד להתנחלויות. לא בדיור ולא בחינוך ולא בשום דבר אחר. יש לנו אותן המצוקות כמו לכולם. גם מחירי הדיור בהתנחלויות עלו בשיעור ניכר, ומי שגר שם היום הם אנשי מעמד הביניים פר אקסלנס".

גוף נוסף שהצטרף היום למאבק באופן רשמי הוא ארגון הגג של ארגוני הנכים בישראל. אנשי הארגון הגיעו למאהל המחאה בשדרות רוטשילד ונפגשו עם יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי. "אני מתרגש מהביקור. זה סמל למה שאנחנו מנסים להשיג כאן. הממשלה הציעה לנו בזמנו חבילת הטבות, אבל הבנו שלא מדובר רק בסטודנטים אלא בכל העם, וגם בכם, המייצגים את הנכים", אמר שמולי.

השופטת בדימוס צפורה ברון, נשיאת כבוד של הארגון, הגיעה למקום יחד עם המנכ"ל עמוס רון. "המאבק מוצדק. כבר שנים שכל סקטור נלחם את המלחמות שלו, וזה הזמן של כולם להתאחד" אמרה ברון. לאחר 22 שנה כעורכת דין ועוד 23 שנים כשופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב מספרת ברון כי היא יודעת שאנשי מערכת המשפט גם הם מזדהים עם המאבק. "אני מקווה שהמאבק הזה יוביל לשינוי אמיתי. כל מסע גדול מתחיל בצעד קטן, ואת הצעד הזה כבר עשינו כאן. המאבק הולך וגדל, יש צוות שקם לטפל בנושא - ואני חושבת שזה כבר הישג".

עמוס רון, לשעבר מנכ"ל רשות הנמלים והרכבות, והיום מנכ"ל הארגון בהתנדבות, הביא איתו רשימה המפרטת חלק מדרישות הארגון: דאגה לקצבאות והכנסה מקיימת לנכים, תעסוקת נכים ואנשים עם מוגבלויות, דירות נגישות במסגרת פתרונות דיור ופטור או הפחתה בארנונה לארגונים העוסקים בטיפול בנכים ובעלי מוגבלויות. "הנכים לא מצליחים להתחיל את החודש, שלא נדבר על לגמור אותו. הנושאים האלו מקודמים על ידינו כל הזמן אבל לא מספיק. אני מקווה שעכשיו סוף סוף נוכל לקבל אוזן קשבת. מהיכרותי עם מי שהוצב בראש צוות רוטשילד (פרופ' מנואל טרכטנברג, א.ח) - הוא איש הגון שיכול למצוא את השילוב בין קפיטליזם של היום לכזה שאפשר לחיות איתו", אמר. במקביל, גם פורום הארגונים של הנכים הקים היום מאהל הזדהות ברוטשילד לאחר שפירק את המאהל שהוקם מול בית המשפט העליון בירושלים.

ריצת הזדהות

אירוע נוסף שעומד להתקיים הערב במאהל המחאה הוא ריצת הזדהות בשם 'רוצים שינוי', שבה, ככל הנראה, ייקחו חלק מאות אנשים. את האירוע מארגנים שוונג, מרת"א (מועדון רצי תל אביב) ואתר רן פור לאב. סתיו שפיר, אחת ממובילות המחאה, עתידה להזניק את הרצים. אורכו של המסלול המתוכנן של ריצת ההזדהות הוא 6.9 קילומטרים. הריצה תתחיל בכיכר הבימה ותמשיך לשדרות רוטשילד, נווה צדק, הטיילת עד כיכר אתרים, משם לרחוב בן גוריון, שדרות ח"ן וחזרה לכיכר הבימה.