אפל חסמה שיווק הגלקסי טאבלט באירופה; ישראל לא תיפגע

אפל רשמה לעצמה ניצחון משמעותי במאבק המשפטי הנרחב שהיא מנהלת מול סמסונג על הפרת זכויות פטנטים ■ אפל: "מכשירי סדרת גלקסי הועתקו בנבזיות מהאייפון והאייפד"

אפל רשמה לעצמה ניצחון משמעותי במאבק המשפטי הנרחב שהיא מנהלת מול סמסונג על הפרת זכויות פטנטים: על פי החלטת בית משפט בדיסלדורף שבגרמניה, היצרנית הקוריאנית לא תוכל לשווק את הגלקסי טאבלט מתוצרתה במדינות האיחוד האירופי, פרט להולנד.

החלטת בית המשפט הגרמני מגיעה שבוע בלבד לאחר שסמסונג אולצה לעכב את תחילת שיווקו של אותו המוצר בדיוק באוסטרליה, בשל תביעה דומה שהגישה אפל לבית משפט במדינה.

המאבק המשפטי בין אפל לסמסונג ניטש מאפריל, על רקע האיום הממשי שהציבה סדרת הגלקסי של סמסונג על הדומיננטיות של אפל בשוק הסמארטפונים והטאבלטים.

יבואנית סמסונג סלולר בישראל, סאני, לא תושפע מההחלטה של ביהמ"ש הגרמני. על פי החלוקה של סמסונג, הפעילות בישראל נעשית במסגרת המזרח התיכון. על פי הערכות שונות, בהמשך החודש תחל מכירת המכשירים בארץ. הטאבלטים שאמורים להימכר בישראל יגיעו בשתי גרסאות: מסך של 8.9 אינץ', ומסך של 10.1 אינץ'. תגובת סאני, יבואנית סמסונג בישראל, לא התקבלה עד כה.

בדרך לפשרה?

במחצית הראשונה של 2011 מכרה אפל 14 מיליון יחידות של אייפד. האנליסטים מעריכים שמכירות הגלקסי טאבלט יסתכמו בשנה הנוכחית סביב 7.5 מיליון יחידות. מקורות יודעי דבר בתעשיית הטכנולוגיה טוענים כי סמסונג עשויה להגיע לפשרה עם אפל, כדי לא לעכב את יציאת הגרסה החדשה של הגלאקסי טאבלט באירופה ובאוסטרליה. "זה יהיה סיפור בשבילן להגיע לפשרה, אבל אחרי כל הרעש והצלצולים הן פשוט יחתמו על הסכם - וימשיכו הלאה", אומר פיטר אלסון, אנליסט מסניף סינגפור של Aberdeen Asset Management.

בתביעותיה טוענת אפל כי מכשירי סדרת גלקסי הועתקו "בנבזיות", כהגדרתה, מהאייפון והאייפד שלה. על כן הגישה תביעות נגד סמסונג בארה"ב, באוסטרליה, בגרמניה ובמדינות נוספות. סמסונג - שמכשירי סדרת גלקסי שלה מבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל - הגישה בתגובה שורה של תביעות נגד אפל. בתגובה להחלטת ביהמ"ש בדיסלדורף מסרה סמסונג כי "הבקשה של אפל לצו מניעה הוגשה לבית המשפט מבלי שידענו על כך, וההחלטה התקבלה ללא שימוע ומבלי שניתנה לנו הזדמנות להציג ראיות שיסתרו את טענות אפל".

דוברת אפל, קריסטין הוגרט, אישרה כי בית משפט מחוזי בדיסלדורף קיבל באופן ראשוני את עתירת החברה. לא ברור עדיין מדוע החלטת ביהמ"ש הגרמני אינה חלה בשטחה של הולנד השכנה.

30% מההכנסות

"אין ספק שהחלטת בית המשפט פוגעת בסמסונג, שמתעמתת עם אפל בכמה חזיתות. מצב העניינים הזה עלול להוביל לירידה בהיקף המכירות של מוצרי סמסונג, ולהעלות את ההוצאות המשפטיות של החברה", אומר האנליסט לי סונג וו מחברת הייעוץ שינוונג שבסיאול, בירת קוריאה הדרומית.

חטיבת המכשירים הניידים של סמסונג - הכוללת טלפונים ומחשבים ניידים - תרמה לחברה הקוריאנית 30% מכלל הכנסותיה ברבעון האחרון. חלק הארי של שאר הכנסותיה של החברה מגיע ממכירת שבבי זיכרון למחשבים וטלוויזיות, שני תחומים שבהם נחשבת סמסונג מובילה עולמית. האייפד של אפל מוביל את שוק הטאבלטים הבינלאומי, אך חברות נוספות - ובהן RIM, מוטורולה ו-HP - מנסות לנגוס בנתח השוק שלה.