שר התמ"ת שלום שמחון: "כואב לי שהחקלאים קוראים לי בוגד"

רפתנים: "שמחון נותן את הרפתות לנתניהו על מגש של כסף" ■ שמחון: "אני האבא של הרפתנים"

משמרת מחאה קבועה של רפתנים בכניסה למושב אבן מנחם שבגליל המערבי מנסה להזכיר מדי יום לשר התמ"ת, שלום שמחון, מאיפה הוא בא ומי היו עד לא מכבר החברים שלו. הרפתנים רוצים ששמחון יידע שעליהם הוא כבר לא יכול לבנות בכל תרחיש פוליטי עתידי: הם חושדים שהוא ויתר על הסקטור החקלאי בתמורה לשריון.

"הוא כבר לא צריך אותנו, עתידו הפוליטי תלוי כבר במקומות אחרים, אז הוא מרגיש הרבה יותר חופשי לתת את הרפתות לנתניהו על מגש של כסף", טוענים ראשי מאבק הרפתנים נגד מי שעד לפני כמה חודשים כיהן כשר החקלאות והאיש של החקלאים בכנסת.

בעקבות התפרקות העבודה, נסללה דרכו של שמחון אל משרד התמ"ת, משם הוא מנהל את המשבר הצרכני הגדול ביותר בתולדות המדינה.

על מזבח הפתרונים של שערוריית הקוטג', חוששים ראשי הסקטור החקלאי, אין לשמחון בעיה לתת את הרפתות: "הוא נותן אותנו בתמורה למה שהוא רוצה, וכרגע הוא רוצה להצטרף למועדון הקפיטליזם הנאור, להיות חלק מהאליטה. בעינינו הוא נתפש עתה כמפא"יניק ארכאי, כמשתף פעולה עם מהלך שנועד לחסל את ענף החלב", אומר אחד ממובילי מאבק הרפתנים ופעיל פוליטי במגזר החקלאי. "במשך כל השנים היה ענף החלב חלומם הגדול של כל הניאו-ליברלים שייחלו לפרקו. שמחון מוכן להקריב אותו למען אופק פוליטי".

שמחון מכיר את הטענה ומכחיש את הדברים בתוקף: "מעולם לא התקיימו שיחות בין הליכוד לבין סיעת עצמאות על שריון. הייתי בשיחות הכי אינטימיות בנושא הזה, כי אני יזמתי את המהלך, וזה לא עלה מעולם. חרטא ברטא".

חרף ההכחשה, במערכת הפוליטית מדברים גם מדברים על שריונים אפשריים ועל לא מעט חלומות ושאיפות מצד השר המזוהה ביותר עם הפלחות, הרפתות והלולים: אולי פעם ירצה להיות שר אוצר, או שבכלל יו"ר קק"ל - תפקיד שבו גילה בעבר עניין אך בכירים בעבודה טרפדו לו.

כן שריון, לא שריון - בשבועות האחרונים כבר פנו מספר רפתנים למזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור, בבקשה דחופה לא להזמין את שמחון לכנסים ולטקסים: "לא ייתכן שתנועת המושבים תבליג ותמשיך לחבק את מי שיוזם ומוביל להחלטות שמשמעותן פגיעה אנושה באלפי משפחות שמתקיימות מחקלאות", כתבו לצור הרפתנים אלון קמה ויואב צור, וציטטו מספר ישעיהו: "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו".

שמחון שימש בעבר מזכ"ל של אותה תנועה. לפני כשנה, עת כיהן כשר החקלאות וקידם בלהט את חוק תכנון משק החלב, המעגן גם את מחיר המטרה של החלב הגולמי הנמכר מהרפתות אל המחלבות, שיגר שמחון איגרת ברכה אישית לכל רפתן, וזו לשונה: "ענף החלב הוא מהענפים היציבים בחקלאות הישראלית ומקור גאווה לכולנו... בשנתיים האחרונות הענף נערך באופן יעיל ומהיר כדי לתת מענה ראוי והולם לקהל הצרכנים במדינת ישראל, לאספקת מלוא הצריכה של מוצרי החלב, שמקצתם סופקו באמצעות יבוא שנפסק כמעט לחלוטין, בשל עליית המחירים בעולם. זו עוד הוכחה לתשתית הייצור המצוינת של הענף".

רק שנה אחר-כך, הרפתנים תוהים מה קרה כאן: "איך בן אדם הופך את דעותיו מן הקצה אל הקצה? רק 4 חודשים אחרי שחוק תכנון משק החלב יצא לדרך, הוא כבר פועל כדי לעשות הפוך. למה?".

"הם קוראים לי בוגד. אני בוגד?", שואל שמחון. "אני האבא של החקלאים. כואב לי לשמוע את הדברים האלה, אבל למדתי כבר לקבל דברים בפרופורציה. מי שמבקש לדעת את הפרטים, שולח לי SMS'ים. אני מסביר הכול. הרפתות הקטנות כמעט לא ייפגעו. מחיר המטרה שלהן ירד רק ב-1.3 אגורות, כי השאר יוחזר בסובסידיה. מי שרוצה לדעת, מקבל הסבר ומבין", אמר.

"מתיחות בין שמחון לנוקד"

גורמים פוליטיים מקורבים מעידים על "מתיחות קשה עד עכורה" בין שלום שמחון לאורית נוקד. גורם במשרד החקלאות ביקר בימים האחרונים בחריפות את שמחון ואמר: "אי-אפשר לדעת מה מניע אותו. תמוה שאדם הופך את עורו תוך 4 חודשים בלבד. הוא דאג להביא את חוק תכנון משק החלב לפני 3 חודשים, ועכשיו הוא התהפך".

שמחון מכחיש את המתיחות עם נוקד: "במקומה הייתי מתנהג באותה דרך שהיא נוהגת. מתיחות אין. אחרי ישיבת הממשלה האחרונה התחבקנו והתנשקנו. לא מתיחות, לא נתק, לא דובים ולא יער", אמר בשיחה עם "גלובס".

לדבריו, בשעות הערב, כשהוא שב לאבן מנחם ורואה את המוחים באוהל, הוא מקפיד לעצור בשולי הכביש, לגשת אליהם ולדבר: "ביום שישי בצהריים ישבתי איתם 3 שעות. אתמול בלילה, למשל, חזרתי בשעה 23:00, וכבר לא היה שם אף אחד. הם היו עייפים כי הם קמים נורא מוקדם בבוקר. באמת כואב לי כשאני רואה אותם, במאבק הזה. אני יודע שחקלאים אוהבים יציבות, אני מבין לחלוטין ששינויים מזעזעים אותם. הם נלחצים, לא מבינים את השינויים, לא יודעים שהרפורמה הזאת רק תיטיב איתם", אומר.