לקריאה שנייה ושלישית: חשוד לא ייחשף ביומיים לאחר המעצר

ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת אישרה הצעת חוק בנושא לקריאה שנייה ושלישית ■ ההצעה קובעת כי ייאסר פרסום פרטים מזהים של חשוד ב-48 השעות הראשונות למעצרו

הסוף למעצרים המלווים במצלמות? ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), אישרה היום (ה') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק ממשלתית הקובעת כי יהיה אסור לפרסם כל פרט מזהה הנוגע לחשוד במשך 48 שעות מהמועד בו הודיעו לו על דבר קיום החקירה נגדו, או עד שיתקיים דיון בעניינו בבית המשפט.

האגודה לזכויות האזרח תומכת

הצעת החוק זוכה לתמיכת הסנגוריה הציבורית והאגודה לזכויות האזרח, ומטרתה לאפשר לנחקר זמן על מנת לבקש מבית המשפט ביוזמתו צו איסור פרסום על זהותו.

גם כיום החוק מאפשר לבית המשפט לאסור פרסום שם חשוד, לבקשתו, אם הפרסום "עלול לגרום לו נזק חמור ובית המשפט סבר שיש להעדיף את מניעת הנזק על פני העניין הציבורי שבפרסום". אלא שבפועל, לעיתים קרובות מתפרסם שם החשוד בעיתונות, בעיקר בתקשורת האלקטרונית, בטרם הספיק החשוד לבקש מבית המשפט לאסור את הפרסום.

על-פי הצעת החוק שאושרה, איסור הפרסום יוסר במקרה שבמקרה שבית המשפט ימצא לנכון להתירו בשל עניין ציבורי, כדוגמת חשדות כנגד איש ציבור או בצורך חקירתי, וכמובן במקרה בו הנחקר עצמו יבקש מבית המשפט זאת.

הצעת החוק מעוררת מחלוקת חריפה. מתנגדיה טוענים כי פרסום השם מסייע להרתעה ולשמירה על הסדר הציבורי, וכי מדובר בצנזורה אסורה ופגיעה בזכות הציבור לדעת. ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי "הצעת החוק היא תעודת ביטוח לחיפוי וטיוח". המצדדים בחוק סבורים שיש להרחיב את האיסור, מהנימוק שזכות הציבור לדעת "אינה שוות ערך למציצנות".

ח"כ רותם אמר בדיון הבוקר כי "גם כבודו של אדם ומשפחתו הם ערך שיש לתת עליו את הדעת, ואם דואג מי שדואג לזמן מצלמות בעת מעצר של חשוד, או לחליפין להדליף על כך שהוא זומן לחקירה כדי שיפרסמו את העניין, עלינו לדאוג כי גם לאותו נחקר יהיה זמן לשמור על כבודו ולבקש בעצמו צו איסור פרסום. שמו הטוב של אדם אינו יכול להיות למרמס לשם כותרת בעיתון".

"נזק חמור לחפים מפשע"

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "נגד אחוז גבוה של הנחקרים כלל לא מוגש כתב אישום בסופו של דבר", וכי הנזק מפרסום שמו של חשוד "עלול להיות חמור במיוחד כשמתברר לאחר חקירה ראשונית, וכפי שקורה במקרים רבים, כי החשד כנגד אותו אדם היה מוטעה".