סוף שבוע רגוע

אני סבור שעוד רבה הדרך להתאוששות, ותיקון השוק השבוע, הוא רק הזדמנות לבחינת השוק

סוף השבוע הביא עימו רגיעה לשווקים והעלה סימני חיוך על פניהם הנפולות של הפעילים. שאלת מיליון הדולר היא אם המיני משבר מאחורינו או שההקלה הנוכחית היא מלכודת דובים. לאף אחד אין תשובה ברורה. הבה ננסה להתעלם מסיסמאות המושלכות אלינו בנוסח "הזדמנות קניה" ו"התרסקות מוחלטת", נברר מה קרה - ונחליט מה לעשות בעתיד.

באירופה הכריזו גרמניה, צרפת, איטליה ובלגיה על איסור מכירה בשורט בדומה לאיסור שהוטל במשבר 2008. איסור זה תרם לרגיעה, אולם עורר ביקורת עזה. כל אחד יודע שהמסחר בשורט איננו הבעיה. רמות המינוף הגבוהות שבהן יכולים לסחור הגופים הפיננסיים הן הבעיה ועם בעיה זו חוששים כולם להתמודד.

הביטו מה קורה לפרנק השוויצרי: בשבוע החולף הוא התחזק ב-10% ואחר כך נחלש בשיעור דומה.ל הזכירכם לא מדובר בדינר עיראקי. הפר"ש הוא אחד המטבעות המובילים בעולם בהיקפי מסחר. כבר למעלה משנתיים אני כותב כאן שהדרך להבראת הכלכלה העולמית חייבת לעבור דרך הגבלת יכולות המינוף של הגופים הפיננסיים - מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות. לעומת זאת, הודעת איטליה על קיצוץ נוסף בהיקף 45 מיליארד אירו, בהחלט תסייע ליציבות השווקים.זהו צעד אותו מצפים לראות בכל מדינות הפריפריה הבעייתיות. אנגלה מרקל וניקולא סרקוזי הואילו סוף סוף לקצר את חופשותיהם וייפגשו לדיון חירום מחר.

למרות הרגיעה המסתמנת יש לזכור כי המצב באירופה עדיין קשה. אפילו צרפת שנחשבה חסינה ואין חשש לאגרות החוב שלה דיווחה על צמיחה אפסית ברבעון השני. נתון זה מצטרף לידיעה על בנק אסייתי שחתך קווי אשראי לבנקים צרפתיים.

כאן המקום לשאול - אם אירופה נכנסת למיתון, מדוע אצה הדרך לנגיד האירופי, ז'אן פול טרישה, להעלות ריבית? אין לכם דז'ה וו מאירועי המשבר ב-2008? גם אז הזדרז טרישה להעלות את הריבית כשכל העולם הפחית אותה.

בארה"ב, הקברניטים אובדי עצות. הכרזתו של ברננקי בדבר הקפאת הריבית ברמתה הנמוכה עד 2013 תמוהה שלא לומר מטופשת. כאן חייבים להמתין ולראות אילו צעדים יינקטו בשבועות הקרובים על מנת לנסות ולהעלות את הכלכלה האמריקאית על המסלול.תכנית ההרחבה הכמותית QE2 נכשלה כישלון צורב. הבנק המרכזי לא צריך לקנות אג"ח שגם כך תשואותיו בשפל, ולהזרים כסף לגולדמאנים ולבתי ההשקעות האחרים.

זה רק יוביל לאינפלציה ומלחמת מטבעות וסחורות. סטירת הלחי שספג הנשיא אובאמה מהשווקים לאחר נאומו אומרת הכול. רק שורה של צעדים יצירתיים שבבסיסם הזרמת כסף לכלכלה הריאלית, הגדלת הקיצוץ וצמצום הגירעון, יביאו לרגיעה אמיתית של השווקים ולא לעוד ראלי מזויף שבסיומו התרסקות כואבת.

וישראל. היצוא נפגע וימשיך ככל הנראה להיפגע גם ברבעון הנוכחי עקב המצב באירופה ובארה"ב.הגירעון המסחרי צמח לשיאים מפחידים-51 מיליארד ₪ במונחים שנתיים(לעומת 29 מיליארד בשנת 2010). המחאה החברתית תגבה את מחירה ותשפיע על רווחיות החברות. הבעיה הנוספת עימה צריכים כעת להתמודד הבנקים והגופים המוסדיים הינה הקריסה באגרות החוב של בעלי ממון רבים וסימן השאלה הגדול סביב יכולת ההחזר שלהם. וכמובן שאל לנו לשכוח את ספטמבר הממשמש ובא.

אני סבור שעוד רבה הדרך להתאוששות. התיקון ממנו ייהנה קרוב לודאי השוק השבוע מהווה הזדמנות נוספת לבחון את תיק ההשקעות שלכם. נקו ממנו חברות אחזקה, נדל"ן ותקשורת. התבססו בחברות שהוכיחו עצמן לאורך זמן וחברות המחלקות דיבידנד והכי חשוב - היו קשובים לאיתותים מאירופה וארה"ב. אלו יקבעו להיכן פני המסחר.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.